Domů > Spomocník > Odborné vzdělávání > Využití principu pravoúhlého promítání a kooperativní činnosti studentů
Odborný článek

Využití principu pravoúhlého promítání a kooperativní činnosti studentů

16. 12. 2009 Odborné vzdělávání Spomocník
Autor
Ing. Luboš Koudelka

Anotace

Článek se zabývá procvičováním rýsování pravoúhlých průmětů těles podle modelů během vyučování při hodinách deskriptivní geometrie nebo konstrukce v prvních ročnících oboru interiérová tvorba, navrhování nábytku a dřevěné konstrukce. Využívá se metody zobrazování lidské hlavy na fotografiích z různých pohledů (profilů), například při policejním pátrání po pohřešovaných osobách.

Kontext

Školní třídy, ve kterých lze tuto metodu využít, jsou první ročníky oboru interiérová tvorba, navrhování nábytku a dřevěné konstrukce. Ve dvou třídách je v  současné době 20 (NDK1A) a 19 (NDK1B) žáků. Žáci standardně během výuky sedí ve školních lavicích po dvou osobách. To je také využito v tomto případě příkladu dobré praxe.

Mezi žáky jsou dobré sociální vztahy založené na spolupráci mezi sebou i mezi žáky a pedagogem. Vzájemně se respektují a přiměřeně se mezi sebou také slušně chovají.

Úroveň jejich znalostí a dovedností při rýsování je rozdílná, závislá na individuálních schopnostech a také vyplývající z různé úrovně těchto kompetencí na příslušných základních školách, odkud tito žáci přicházejí. Většina žáků má srovnatelné průměrné znalosti a dovednosti, méně je těch nadprůměrných a slabých.

Východiska

Při realizaci této metody výuky vycházíme ze základních poznatků o plošných obrazcích a křivkách a ze základních návyků a zručnosti při používání rýsovacích a měřících pomůcek, které žáci získali v základní škole.

Na uvedené základy se navazuje, prohlubují se a rozšiřují o nové poznatky a dovednosti. Spoléhá se také na vzájemnou spolupráci žáků ve dvojicích, na jejich připravenost na výuku a potřebnou vybavenost rýsovacími a měřícími pomůckami.

Využívají se následující principy kooperace:

  1. interakce tváří v tvář – práce ve dvojicích
  2. interpersonální dovednosti – žáci potřebují navzájem komunikovat, a to přesně a srozumitelně, potřebují se znát

Cíle

hlavní:

  • nácvik metody pravoúhlého promítání
  • nácvik dovedností rýsování a měření
  • rozvíjet schopnost práce v týmu
  • plnit odpovědně úkoly
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle
  • respekt k druhým osobám
  • pomoc ostatním při řešení problémů
  • efektivně se učit a pracovat

dílčí:

  • přínos k rozvoji průřezových témat z programu PILOT–S, a to:

a) člověk a svět práce – přínos metody nejen při studiu odborných předmětů, ale také při realizaci výrobků v praxi

b) ICT technologie – přínos metody při odhalování případných chybných zadání při používání výpočetní techniky pro řešení konstruktivních úloh v praxi

Realizace

1.      úvodní část vyučovací hodiny (zhruba 10 minut) – nejdříve učitel seznámí žáky s podstatou a cíli společné práce:

Jde o procvičování rýsování pravoúhlých průmětů těles podle modelů. Využívá  se metody zobrazování lidské hlavy na fotografiích z různých pohledů (profilů), například jako při policejním pátrání po pohřešovaných osobách.

Žáci si ve dvojicích vzájemně měří hlavní rozměry hlavy a zjednodušeně jí zobrazují do 2 – 3 pravoúhlých průmětů. Společně přitom komunikují, rozvíjejí sociální kompetence.

Během práce se musí dodržovat zásady bezpečnosti práce s měřícími pomůckami (nezranit se ostrými hranami).

Činnost bude rozdělena na několik fází:

1.      nejdříve provádět měření a kreslit náčrt se zápisem rozměrů
2.      rýsování průmětů hlavy (domácí přípava, případně práce ve škole)
3.      vyhledání příkladů "policejních profilů" na internetu, v učebnicích (domácí příprava)

2.  podrobné vysvětlení a zadání úkolů (zhruba 10 minut):

  • rýsovat nebo kreslit náčrty na volné listy papíru formátu A4 nebo do pracovních sešitů používaných ve výuce
  • rýsovat tužkou, využívat kružítko, pravítka, křivítka
  • nejdříve nakreslit od ruky náčrt tvaru hlavy (nárys a bokorys neboli profil) ve zjednodušeném zobrazení a poté rýsovat pomůckami
  • tvar hlavy abstrahovat do základních nebo složitějších geometrických útvarů, např. hlavní obrys tvaru hlavy při pohledu zepředu se jeví jako elipsa, kruh, ovál
  • obdélník apod., případně je složený z těchto křivek (tvar očí – eliptický, tvar nosu trojúhelníkový atd.)
  • správně na výkresu zachytit vzájemné vzdálenosti typických částí hlavy a jejich velikosti
  • tvary hlavy odměřovat pomocí pravítek případně jiných měřicích pomůcek
  • nárys a bokorys rýsovat do základního obdélníkového nebo čtvercového ohraničení podle vnějších rozměrů hlavy ve správné poloze obou průmětů
  • rýsovat v měřítku zobrazení M 1:1 nebo zmenšeném M 1:2

3. samostatná práce studentů (zhruba 20 minut):

  • žáci pracují ve dvojicích, měří rozměry a kreslí náčrty hlavy (práci si řídí sami, například jeden žák změří část hlavy a zakreslí a pak ten druhý provede to samé)
  • vhodně spolupracují (kooperace)

4. závěr, zadání domácí práce (zhruba 5 minut):

  • žáci samostatně v domácích podmínkách narýsují originál výkresu dvou pravoúhlých průmětů hlavy svého spolužáka podle náčrtu, který si zhotovili ve škole
  • úpravu výkresu provedou standardním způsobem
  • práci společně s náčrtem odevzdají příští vyučovací hodinu
  • zároveň vyhledají v knihách a na internetu obrázky jednoho příkladu "policejního profilu" a vytisknou je na volný list papíru formátu A4 a také odevzdají společně s originálem výkresu
  • učitel krátce zhodnotí průběh práce s důrazem na to, jak žáci  spolupracovali, jaké byly při práci problémy

5. poznámka: podle individuálních schopností žáků začnou někteří z nich rýsovat výkres při vyučovací hodině na volné rýsovací papíry formátu A4, které mají vždy připravené s sebou na výuku deskriptivní geometrie

Předpokládané cíle PDP se ve dvou třídách podařilo splnit na odlišných úrovních. Většina žáků již z předcházející výuky metodu chápala a dovedla jí aplikovat a rozvíjet. Horších výsledků žáci dosáhli v grafické úrovni svých prací. Zde se projevuje různá úroveň individuální dovednosti a zručnosti při rýsování. Přesto byl patrný určitý posun ve kvalitě rýsování ve srovnání s přechozími pracemi podobné náročnosti (žáci lépe dodržovali tloušťky čar, tvary technických křivek byly čistější a  také čáry nebyly rozmazané).

Pozitivně lze určitě hodnotit schopnosti žáků pracovat ve dvojicích, vzájemně si pomáhat a snažit se o efektivní práci.

Uvedenou metodu nácviku rýsování pravoúhlých průmětů těles lze využít nejen v předmětech deskriptivní geometrie a konstrukce, ale také v širších mezioborových souvislostech v rámci školního vzdělávacího programu – mezi skupinami výukových předmětů technologické přípravy. V těchto případech by bylo vhodné použít jiných modelů pro nácvik rýsování pravoúhlých průmětů těles (například oborových výrobků – nábytek).

 

Literatura a použité zdroje

[1] – LEINVEBER, J. Technické kreslení a základy deskriptivní geometrie. Praha : Scientia, 1999.
[2] – PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing. Luboš Koudelka

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.