Školní třídy, ve kterých lze tuto metodu využít, jsou první ročníky oboru interiérová tvorba, navrhování nábytku a dřevěné konstrukce. Ve dvou třídách je v současné době 20 (NDK1A) a 19 (NDK1B) žáků. Žáci standardně během výuky sedí ve školních lavicích po dvou osobách. To je také využito v tomto případě příkladu dobré praxe.
Mezi žáky jsou dobré sociální vztahy založené na spolupráci mezi sebou i mezi žáky a pedagogem. Vzájemně se respektují a přiměřeně se mezi sebou také slušně chovají.
Úroveň jejich znalostí a dovedností při rýsování je rozdílná, závislá na individuálních schopnostech a také vyplývající z různé úrovně těchto kompetencí na příslušných základních školách, odkud tito žáci přicházejí. Většina žáků má srovnatelné průměrné znalosti a dovednosti, méně je těch nadprůměrných a slabých.
Při realizaci této metody výuky vycházíme ze základních poznatků o plošných obrazcích a křivkách a ze základních návyků a zručnosti při používání rýsovacích a měřících pomůcek, které žáci získali v základní škole.
Na uvedené základy se navazuje, prohlubují se a rozšiřují o nové poznatky a dovednosti. Spoléhá se také na vzájemnou spolupráci žáků ve dvojicích, na jejich připravenost na výuku a potřebnou vybavenost rýsovacími a měřícími pomůckami.
Využívají se následující principy kooperace:
hlavní:
dílčí:
a) člověk a svět práce – přínos metody nejen při studiu odborných předmětů, ale také při realizaci výrobků v praxi
b) ICT technologie – přínos metody při odhalování případných chybných zadání při používání výpočetní techniky pro řešení konstruktivních úloh v praxi
Jde o procvičování rýsování pravoúhlých průmětů těles podle modelů. Využívá se metody zobrazování lidské hlavy na fotografiích z různých pohledů (profilů), například jako při policejním pátrání po pohřešovaných osobách.
Žáci si ve dvojicích vzájemně měří hlavní rozměry hlavy a zjednodušeně jí zobrazují do 2 – 3 pravoúhlých průmětů. Společně přitom komunikují, rozvíjejí sociální kompetence.
Během práce se musí dodržovat zásady bezpečnosti práce s měřícími pomůckami (nezranit se ostrými hranami).
Činnost bude rozdělena na několik fází:
1. nejdříve provádět měření a kreslit náčrt se zápisem rozměrů
2. rýsování průmětů hlavy (domácí přípava, případně práce ve škole)
3. vyhledání příkladů "policejních profilů" na internetu, v učebnicích (domácí příprava)
Předpokládané cíle PDP se ve dvou třídách podařilo splnit na odlišných úrovních. Většina žáků již z předcházející výuky metodu chápala a dovedla jí aplikovat a rozvíjet. Horších výsledků žáci dosáhli v grafické úrovni svých prací. Zde se projevuje různá úroveň individuální dovednosti a zručnosti při rýsování. Přesto byl patrný určitý posun ve kvalitě rýsování ve srovnání s přechozími pracemi podobné náročnosti (žáci lépe dodržovali tloušťky čar, tvary technických křivek byly čistější a také čáry nebyly rozmazané).
Pozitivně lze určitě hodnotit schopnosti žáků pracovat ve dvojicích, vzájemně si pomáhat a snažit se o efektivní práci.
Uvedenou metodu nácviku rýsování pravoúhlých průmětů těles lze využít nejen v předmětech deskriptivní geometrie a konstrukce, ale také v širších mezioborových souvislostech v rámci školního vzdělávacího programu – mezi skupinami výukových předmětů technologické přípravy. V těchto případech by bylo vhodné použít jiných modelů pro nácvik rýsování pravoúhlých průmětů těles (například oborových výrobků – nábytek).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.