Obchodní akademie Vlašim byla vybrána zřizovatelem školy Krajským úřadem Středočeského kraje do PILOTU S - tvorba a ověřování ŠVP ve vybraných SOŠ a SOU.
Tvořili jsme vlastní ŠVP podle RVP pro Obchodní akademii a Ekonomické lyceum ve spolupráci s NÚOV Praha. Naše škola má 360 žáků, vyučuje 2 obory (Obchodní akademie, Ekonomické lyceum). Pedagogický sbor tvoří 25 interních učitelů a 3 externí vyučující. Na tvorbě ŠVP se podíleli všichni interní pedagogové. O záměru tvorby vlastního ŠVP a jeho postupného zavedení do výuky jsem informovala rodiče prostřednictvím výboru SRPDŠ.
Silné stránky naší školy pro tvorbu ŠVP:
Přesvědčit učitele, aby si vzali za své, že vlastní ŠVP je pro školu přínosem. Pro splnění cíle jsem musela nejprve zvážit svoji funkci, zda přijmu k řídící práci ještě roli koordinátorky, neboť při tvorbě ŠVP probíhal běžný školní rok se všemi požadavky kladenými na ředitele školy.
Po analýze kladů a záporů jsem dospěla k závěru, že má-li být ŠVP v tak krátké době, kterou jsme na tvorbu ŠVP měli, bude nutné zastávat i roli koordinátorky. ŠVP jsme tvořili za běžného chodu školy od září roku 2005 do května roku 2006.
K mým výhodám jako koordinátorky patřilo:
Na začátku tvorby ŠVP bylo nutné objasnit pedagogickému sboru proč dochází ke kurikulární reformě, která má vést k novým metodám modernizace výuky, proč jsou nutné změny v metodách práce učitele ve vztahu k osobnosti současného žáka, zdůvodnit co je nutné, aby ovládal absolvent Obchodní akademie ve vztahu k dalšímu vzdělávání na vysokých školách a k úspěšnosti na trhu práce. Co ve škole při výuce děláme dobře a co bychom měli změnit. Tuto diskusi jsem vedla na poradách za podpory vedoucí týmu, kterou jsem si vybrala před zahájením práce na ŠVP. Tuto funkci musí zastávat vyučující, který má u sboru důvěru, zná velmi dobře stávající učební dokumenty a mezipředmětové vztahy v nosných předmětech učebního plánu. Osvědčilo se mi, že jsem touto funkcí pověřila předsedkyni předmětové komise ekonomických předmětů, která dlouhodobě ve škole pracuje, zná dobře své kolegy, koncepci školy a celkové klima školy.
Nejprve se celý pedagogický sbor musel seznámit podrobně s RVP jako celkem. Každý vyučující obdržel RVP na CD. Vytvořila jsem si koncepční a řídící tým, který tvořili vedoucí týmu a předsedové předmětových komisí. Pedagogický sbor je rozdělen do 8 předmětových komisí a pod vedením svého předsedy zpracovávali jednotlivé části ŠVP podle předmětů. Současně s tím byly objasňovány pojmy kompetence, klíčové kompetence, průřezová témata, výsledky vzdělávání, hodnocení žáků. Pomocí seminářů jsme se seznamovali s novými metodami práce a učili jsme se postupně používat audiovizuální techniku.
Současně s tím jsem spolu s vedoucí týmu vybrala sociální partnery, kterými jsou Hospodářská komora Benešov a Úřad práce Benešov. Společně jsme zpracovali studuji k sociálnímu partnerství a za pomoci předsedů předmětových komisí jsme zmapovali znalosti, dovednosti absolventů obchodní akademie a ekonomického lycea, které vyžadují zaměstnavatelé. Určitou část této studie jsme provedli formou projektu, do kterého jsme zapojili, při zjišťování potřebných informací i žáky školy. Dále jsme vytvořili analýzu požadavků regionálního trhu práce, která nám sloužila jako podklad pro zpracování profilu absolventa, který je základem pro cíle ŠVP v jednotlivých předmětech.
Předsedové předmětových komisí řídili práci vyučujících v rámci předmětových komisí a byli přímo podřízeni vedoucí týmu, která se mnou neustále spolupracovala, protože jako koordinátora a ředitelka zodpovídám za zpracování ŠVP jako celku. Někteří vyučující byli při tvorbě ŠVP zapojeni do více předmětových komisí dle své aprobace.
Za nejdůležitější v práci koordinátora považuji dosažení spolupráce mezi předmětovými komisemi a to hlavně při vyhledávání mezipředmětových vztahů a zapracování průřezových témat do jednotlivých předmětů a v rámci předmětů do tématických celků.
Koncepční a řídící tým, který jsem řídila jako koordinátora musel zpracovat v součinnosti s tvorbou ŠVP autoevaluaci školy, koncepci školy, podporu žáků se speciálním sociálními potřebami, učební plán, šablonu pro dílčí části ŠVP, jako podklad pro učební osnovy.
Spolu s vedoucí týmu jsme též pro potřeby ŠVP zpracovaly personální a materiální zabezpečení školy.
Jako koordinátora jsem se snažila při tvorbě ŠVP a všech jeho částí dávat prostor pro podněty, nápady jednotlivých pracovníků a i pro kritické náhledy. Moji snahou bylo, aby zpracovaný ŠVP nebyl formální, ale naopak, aby byl věcný a reálný.
Důležité bylo, že před zpracováním učebního plánu jsme se v realizačním týmu rozhodli, že vzdělávání bude realizováno předmětově a ne modulárně. Z RVP jsme stanovili jednotlivé vyučovací předměty a po řádné diskusi předsedů předmětových komisí s vyučujícími jsme stanovili dotace hodin, rozdělení vyučovacích předmětů na povinné, volitelné a nepovinné.
Jako pilotní škola jsme měli možnost konzultací a seminářů s pracovníky NÚOV. Pracovali jsme s RVP a ve velké míře jsme využívali metodické materiály vydávané NÚOV k tvorbě ŠVP SOŠ a SOU.
Při své práci jsem používala literaturu:
Adair, J.: Jak efektivně vést druhé
Belz, H., Siegrist, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení
Devito, J.: Základy mezilidské komunikace
Kasíková, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola
Kyracou, CH.: Klíčové dovednosti učitele
Jako ředitelka školy zodpovídám za zpracování ŠVP svým podpisem, schvaluji ho jako platný učební dokument. Pokud dochází ke změnám v ŠVP je to možné pouze k 1. září nového školního roku, změny musí být zdokumentovány a schváleny ředitelkou školy.
Jako koordinátora mám tudíž přehled a mohu lépe všechny tyto aspekty posuzovat.
Obchodní akademie Vlašim, V Sadě 1565, 258 01 Vlašim
Tel.: 317 842 026
Fax: 317 844 328
E-mail: info@vlasimoa.cz
Ing. Bc. Jarmila Zábranská, ředitelka školy
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.