Cílovou skupinou jsou žáci druhého ročníku oboru strojírenství, kteří mají čtyřhodinový blok předmětu praxe. Pro tento předmět je třída rozdělena do tří skupin, které se střídají na třech pracovištích školních dílen.
Na jednom pracovišti stráví každá skupina dvanáct týdnů. V každém týdnu je probrán jeden tématický celek. Po uplynutí dvanácti týdnů se skupiny prostřídají tak, aby každá skupina během školního roku absolvovala odbornou výuku na všech třech pracovištích.
Na konci každého cyklu pak žáci pracují na souborné práci, při které využijí získané dovednosti a vědomosti.
Příklad dobré praxe dává příležitost propojit výstupy z teoretických odborných předmětů školního vzdělávacího programu s praktickou činností. Uplatňování mezipředmětových vztahů praxe s těmito předměty vytváří princip spojení teorie s praxí a spojení školy s praktickým životem.
Žáci se naučí dodržovat zásady bezpečné práce, správně používat měřidla, nástroje a pomůcky pro jednotlivé technologické operace, zvolit vhodný stroj, nástroj a materiál a posoudit vliv technologických parametrů na dosažené výsledky.
Vzdělávací:
Komunikativní:
Výchovné:
Učitel praxe seznámí žáky s cílem vyučovacího čtyřhodinového bloku. Žáci desetičlenné skupiny, v tomto konkrétním případě se jedná o pracoviště frézárna, se rozdělí do pěti dvojic. Všechny dvojice pracují na stejném zadání. Je to souborná práce, při které využijí všechny dosud získané znalosti a dovednosti. Učitel nakreslí součástku na tabuli a studentským dvojicím rozdá strojní výkresy. Každá dvojice použije k vyrobení téže součásti jiný nástroj a jiný typ stroje. Musí tudíž pro dané podmínky zvolit vhodný postup. Záleží na jejím rozhodnutí co si zvolí, jaký použije způsob frézování a jaký bude sled jednotlivých operací.
Na konci vyučovacího bloku jednotlivé dvojice žáků hodnotí a obhajují zvolený postup, nástroj a stroj, popíší přednosti a nedostatky svého postupu a případně navrhnou vhodnější řešení. Dvojice své postupy vzájemně konfrontují a posuzují. Na závěr učitel vyhodnotí práci jednotlivých dvojic, porovná dosažené výsledky a společně se žáky vyhodnotí nejlepší a nejefektivnější způsob výroby.
Frézovací nástroje, různé typy frézek, technické tabulky, výkresy, tabule, vhodný materiál a ostatní pomocný materiál dílny, ochranné pomůcky.
Žáci ke své práci využívají především učebnice a sešity z výuky teoretických odborných předmětů a učebnice, které jim škola na každý školní rok zapůjčí. Nástroje a stroje, které mají k dispozici jsou majetkem školy. Materiál pro práci žáků škola nakupuje z vlastních prostředků nebo získává od podniků, se kterými spolupracuje.
Žáci se učili pracovat ve dvojicích, mohli si vzájemně pomáhat a doplňovat se v získaných znalostech a dovednostech. Volili samostatně a dle svého uvážení správný přístup k zadanému úkolu, porovnávali různé technologické postupy, vzájemně se hodnotili, učili se vzájemné toleranci a vzájemnému respektování.
Samozřejmou součástí výuky byla i problematika zásad bezpečnosti práce a správného používání nástrojů a pomůcek pro jednotlivé technologické operace.
Získané poznatky lze využít a realizovat na všech pracovištích praktické výuky a téměř ve všech předmětech.
Fanta Jiří
SŠ PST a VOŠ Chrudim
Čáslavská 973
537 01 CHRUDIM
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.