Komunitní kruh
Pomůcky - obrázky různých zvířat, která se chovají doma.
Vyprávění s dětmi o tom, jaké mají kamarády, jak se jmenují, zda se znají ze školky, z místa bydliště apod.
Pomůcky - obrazový materiál, papírové krabičky, barevné geometrické tvary, pracovní listy, pastelky.
Rozhovor s dětmi:
Rybičky se pomíchaly. Pomohou je děti roztřídit do jednotlivých akvárií? Děti utvoří čtyři družstva, každé dostane papírovou krabičku symbolizující akvárium a jeden papírový geometrický tvar (každý má jinou barvu). Opakujeme geometrické tvary a barvy. Na zemi jsou rozložené pomíchané rybičky - geometrické tvary ve stejné barvě každého družstva. Děti sbírají rybičky totožné s těmi, které má jejich družstvo a dávají do svého akvária. Děti nesoutěží na rychlost, důležitý je správný výběr příslušných tvarů a barev.
Každé dítě dostane své akvárium (nakreslené na papíře). V každém je 12 rybiček (pro mladší děti zvolíme menší počet), přičemž dvě jsou vždy stejné, na papíře je tedy 6 párů. Úkolem je najít stejné rybičky a každý pár vybarvit jinou barvou.
Pomůcky - obrázky různých ptáků, rozličné předměty (určené k chovu ptáků, ale i ty, které se nám přimíchaly a nepatří tam), puzzle.
Rozhovor s dětmi:
Učitelka rozloží na stůl nebo koberec obrázky různých druhů ptáků, děti se snaží vybrat ty, které můžeme chovat doma - papoušek, andulka... Na jiném stole jsou rozloženy různé předměty (klec, bidýlko, autíčko, stavebnice, blok, houpačka pro ptáčka, pítko, zrní, bačkůrky, panenka, pastelky, nádobka na krmení,...), z nichž děti mají vybrat ty, které budeme potřebovat k péči o ptáčka v domácnosti.
Děti pojmenují předměty, které vybraly pro ptáčka, a zkusí vysvětlit, k čemu je budeme potřebovat. Následuje rozhovor o tom, jakým způsobem je třeba se o ptáčka starat (krmit ho a čím - zrní, směsi pro ptáky, ovoce, zelenina, jemný písek - pomáhá při trávení rozmílat semena, zastřihávat drápky, vyměňovat vodu v pítku, vymývat klec....)
Děti se rozdělí do menších skupinek (po 3-4). Každá skupina dostane rozstříhaný obrázek (puzzle), který společně skládá. Po složení všech dílů vznikne papoušek v jiné barvě.
Puzzle lze skládat i samostatně (zde bychom volili menší náročnost pro mladší děti, například obrázek rozstříhaný na větší díly), záleží na tom, zda chceme v danou chvíli podporovat vzájemnou spolupráci dětí nebo individuální práci.
Pomůcky - terárium, obrázky se zvířaty, žebřík, lavička, kuželky, obruče, ovoce.
Učitelka přinese terárium a rozvine rozhovor, zda vědí, co to je, na co to je a jak se tomu říká. Rozhovor pokračuje - kdo má doma terárium a které zvířátko v něm chová. Na koberec učitelka rozloží obrázky různých zvířat žijících v různém prostředí (zvířata - domácí, lesní, žijící ve vodě, ale také v teráriu). Děti se snaží pojmenovat všechna zvířata na obrázcích a ta, která se mohou chovat doma, dávají do terária (myš, potkan, morče, křeček, pískomil, činčila, osmák, zakrslý králík....). Následuje prohlížení obrázků a encyklopedií, rozhovory s dětmi, jak se o tato zvířata máme správně chovat.
Děti, které mají doma zvíře žijící v teráriu, vyprávějí dle vlastních zkušeností, ostatní podle obrázků v knihách. Co bychom zvířátkům dali do jejich domečku (terária) - kolo na běhání, průlezky, písečná vanička, výstelka, hobliny, piliny, seníček, domeček... Jak se starat o tato zvířata (potrava-tvrdé pečivo, větve listnatých stromů, seno, voda, kedlubny, jablka, špenát, granule, jadrná směs, pampelišky, jitrocel, jetel, vojtěška, mrkev, ředkev, semínka, zrní, ovoce, zelenina,... voda)? Je třeba vymývat vaničku, vyměňovat podestýlku i vodu, odstranit trus a zbytky jídel, občas nechat proběhnout, zastřihnout drápky... Nedávat mokrou trávu, nezapomínat, že zvířatům vadí nadměrný hluk (bojí se), nesmíme je koupat.
Zvířátka si v teráriu hrají s různými hračkami, houpají se, prolézají na průlezce. Vytvoříme si podobnou hrací dráhu a zahrajeme si na zvířátka. Děti utvoří řadu a jednotlivě zdolávají překážkovou dráhu - chůze po položeném žebříku, lezení po lavičce, chůze mezi kuželkami, proskakování obručí apod. Každé dítě - zvířátko - dostane po překonání překážkové dráhy odměnu (kousek nějakého ovoce).
Pomůcky - obrázky, dva dětské stolky, dvě lavičky, papírové myšky.
Podobným způsobem jako u předešlých činností s pomocí obrázků a rozhovory s dětmi, přijdeme společně na to, jak se starat o kočku. Povídáme si o potravě (kočičí konzervy apod.), o pití (voda), ale také o odstraňování trusu z kočičího záchodu, o česání srsti. Máme-li kočku, potřebujeme kartáč, hřeben, šampon, kleštičky na drábky, hračky a na cestování schránku. Nesmíme kočce ubližovat, nedáváme jí čokoládu apod.
Připravíme dvě stejné dráhy pro kočky, děti rozdělíme do dvou družstev. Děti-kočky podlezou stolek, přelezou lavičku, která symbolizuje střechu domu, slezou z ní (ze střechy) a vezmou si myšku (papírových myšek je na obou koncích drah stejný počet). Každé dítě-kočka si po přelezení střechy vezme jednu myšku. Hra se opakuje, dokud jsou pod střechou myšky. Vítězí družstvo, které myšky vychytá dříve. Na závěr se děti protáhnou jako kočky - kočičí hřbety, procvičí si končetiny, stočí se do klubíčka a odpočívají.
Pomůcky - obrazový materiál, obojek, vodítko, náhubek, jednotlivé obrázky psů, které vystihují různé nálady.
Ukázka encyklopedií a knih, rozhovor s dětmi, kdo má doma nebo u babičky pejska, jaké rasy psů známe, každá má jiné vlastnosti - něco umí lépe, něco hůře. Jaký domeček pes potřebuje - bouda, látkový pelíšek, proutěný košík. Co ještě pes potřebuje - obojek, vodítko, náhubek (ukázka konkrétních předmětů). Jak se starat o pejska (potrava - granule, maso, kosti, hračky - předměty na žvýkání, míčky, klacíky...). Povídáme si o venčení, kartáčování, očkování, kontrole zubů, tlapek, srsti ... Kam pes nesmí (hrady, zámky, zámecké a botanické zahrady, úřady, pošta, koupaliště...)? V dopravních prostředcích pejskovi dáváme náhubek, ve městě musíme mít vodítko. Psa můžeme naučit reagovat na povely.
Lidé i zvířata mohou mít různé nálady. Jaké a jak to poznáme? Rozhovor s dětmi, kdy byly smutné a proč, z čeho měly radost, co dělaly, když měly radost apod. Podobné je to i zvířat.
Na větších formátech papíru jsou nakresleni psi v sedmi různých náladách. Učitelka říká krátká slovní spojení a děti se snaží určit, ke kterému obrázku patří, které vystihuje nejlépe konkrétní náladu psa:
Učitelka každé slovní spojení několikrát pomalu zopakuje a nechá dětem čas na prohlédnutí všech obrázků, aby určily, který obrázek vystihuje náladu pejska nejvíce. Může dětem pomoci otázkami: Co dělá který pejsek na obrázku, je v pozoru, hraje si, bojí se...?
Pomůcky - čtvrtky se znázorněným domečkem pro pejsky, lepidlo, odstřižky různých druhů látek, pastelky, vodové barvy, štětce.
Krátké zopakování, jak se staráme o pejska. Vytvoříme mu domeček. Děti se rozhodnou, zda chtějí mít pejska doma, nebo venku v boudě. Děti, které chtějí chovat pejska doma, vyrábějí pelíšek. Na větší čtvrtce je nakreslený proutěný košík, na který děti nalepují kousky látek - volí barvy a materiál různých látek (kožešinky, plyše...), tak, aby se pejskovi v jeho pelíšku líbilo. Děti, které ho chtějí chovat venku, dostanou na čtvrtce nekreslenou boudu, z níž kouká pejsek. Na pejska nalepí rovněž kousky látek. Barvy a materiál volí opět podle toho, jak chtějí, aby jejich pejsek vypadal. Boudu vybarví pastelkami nebo vymalují vodovými barvami.
Hotové výrobky si vystaví a každé dítě řekne samo ke svému výtvoru komentář (jak se mu práce dařila, jaké zvolil barvy a materiál a proč, co mu dělalo starosti apod.). Učíme děti vlastnímu sebehodnocení. Na závěr učitelka pochválí všechny děti za vykonanou práci.
Pomůcky - zvuková nahrávka, obrázkové kartičky, malé míčky, klubíčka vlny, pracovní listy, pastelky.
Učitelka pustí dětem nahrávku s různými projevy dítěte - pláč, smích, dítě se zlobí apod. Děti určují, které projevy slyší. Rozhovor s dětmi, jakou teď mají náladu, jak se cítí, kdy byly veselé a proč, kdy jim bylo smutno a proč, kdy měly radost a z čeho, kdy plakaly, kdy se zlobily apod. Jak se pozná, když se někdo zlobí, když je někdo veselý...? Kartičky s obrázky lidí v různých náladách - prohlížení, určování konkrétních nálad. Jednotlivé děti předvádějí různé nálady, ostatní dětí hádají, jakou demonstrují náladu.
Když je kočička veselá, ráda si hraje. S čím si kočička může hrát - s míčkem, klubíčkem vlny apod. Děti utvoří dvojice a hrají si s menšími míčky. Nejprve si ho vsedě proti sobě kutálí, pak ve stoje hází. Hravá kočička umí například rozmotat klubíčko vlny - každé dítě-kočička dostane menší klubíčko vlny, které z části rozmotá. Trpělivá kočička umí klubíčko zase zpátky namotat - rozmotanou vlnu děti zpět namotají na klubíčko. Unavená kočička si procvičí od motání klubíčka tlapky - procvičení prstů, ruky a celé paže a může si jít kreslit. Každé dítě dostane pracovní list s kočičkou a jednotlivými úkoly, kde si procvičuje grafomotoriku - kreslení malých a velkých klubíček podle vzoru, kreslení vlnek, jak skáče míček apod.
Pomůcky - obrázky zvířátek k bajkám.
Zvířátko, které chováme doma, je náš kamarád, ale my máme kamarády také mezi ostatními dětmi. Chováme se ke svým kamarádům přátelsky a umíme jim v případě potřeby pomoci? Jak se k sobě chovají navzájem zvířata a jak lidé? Učitelka dětem přečte několik bajek a rozebere s nimi chování zvířat v jednotlivých příbězích. Děti se snaží nejen popsat chování zvířat, ale také ho zdůvodnit (proč tak zvířátka jednala, čeho chtěla dosáhnout) a zhodnotit, co je a co není správné chování a jaké jiné chování by navrhovaly.
Učitelka pokládá různé otázky dětem, jak by se zachovaly v konkrétních situacích, když potřebuje jejich kamarád nějakou pomoc. Pokud si dítě není jisté, jak se v určité situaci zachovat, pomůže mu učitelka doprovodnými otázkami (např. co ty očekáváš od kamaráda v dané situaci apod.).
Příklady otázek:
Situačních otázek můžeme navodit spoustu, děti se obvykle samy přidají a dávají příklady různého chování v různých situacích. Podstatné je, aby si děti uvědomovaly důležitost pomoci kamarádovi.
Pomůcky - klávesy, Orffovy nástroje.
Známe nějaké písničky, ve kterých se vyskytují domácí zvířata? Nejprve necháme děti říkat písničky, na které si samy vzpomenou, poté zahrajeme část melodie a děti se snaží známou písničku poznat. Po počátečním rozezpívání si děti jednotlivé písničky o zvířatech za hudebního doprovodu učitelky zazpívají. Mohou je doprovodit na Orffovy nástroje nebo mohou vymyslet společně s učitelkou pohybový doprovod.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.