Žáci rychle a efektivně získávají aktuální a detailní informace o různých mimořádných situacích. Díky internetu mohou vyhledávat informace o konkrétních událostech, které se staly v určitém čase a na určitém místě, a zaměřit se na ty, které je osobně zajímají. Tím se zvyšuje jejich zapojení a motivace k učení.
Očekávané výstupy:
a) Žák porozumí různým typům mimořádných situací.
b) Žák spojí mimořádnou situaci s reálnou situací v konkrétním čase a na konkrétním místě.
c) Žák získá přehled o základních opatřeních a postupech při mimořádných situacích.
Informace o výukovém materiálu
Věková skupina: 4. ročník
Škola: základní škola, 1. stupeň
Časová dotace: 5 minut motivace, 20 minut skupinová práce, 20 minut prezentace
Metody: čtení s porozuměním, skupinová práce, zpracování informací, prezentace
Mezipředmětové vztahy
Vzdělávací obor:
Žáci budou schopni identifikovat a popsat alespoň dvě různé mimořádné situace, které se odehrály v minulosti, včetně toho, kdy a kde k nim došlo, jaké pomoci se dostalo postiženým lidem a jaká měla být správná reakce na tyto situace.
Žáci vypracují ve skupinách prezentaci doplněnou ilustracemi, kterou přednesou před třídou. Vyučující a ostatní žáci budou hodnotit obsah i přednes prezentace.
Cíl je přiměřený vzhledem k věku a schopnostem žáků a bude realizován za podpory učitele.
Cíle bude dosaženo během jedné vyučovací hodiny (45 minut) včetně přípravy , vyhledávání informací, prezentace a závěrečné reflexe.
Popis materiálu (vzdělávací aktivity)
Evokace:
Vyučující zahájil hodinu motivací žáků a představením tématu mimořádných situací. Zdůraznil především, jak je důležité vědět, jak v takových situacích správně postupovat.
Uvědomění
Poté byli žáci rozděleni do tří- až čtyřčlenných skupin. Každý žák si vybral alespoň jednu mimořádnou událost, na které se ve skupině dohodl a tu podrobněji zpracoval. V rámci tohoto úkolu měli žáci:
Každý žák měl za úkol doplnit svou událost ilustrací (např. obrázkem, schématem) pro lepší vizuální názornost. Na vypracování tohoto úkolu byl stanoven časový limit.
Reflexe
Po uplynutí časového limitu prezentovali žáci své práce před třídou. Prezentace popisovala samotnou událost, reakce na ni, pomoc postiženým lidem a také doporučení, jak se v takové situaci správně zachovat. Po dokončení všech prezentací byly práce vystaveny ve třídě, aby si je mohli ostatní spolužáci o přestávkách blíže prohlédnout. Výstava sloužila jako připomínka nově nabytých znalostí a dovedností, a podpořila sdílení informací a zkušeností mezi žáky.
Zkušenosti s použitím materiálu
Motivační otázky probudily u žáků chuť zhostit se daného úkolu, vyjádřit se k mimořádným událostem. Řada dětí chtěla sdílet své osobní zkušenosti i zkušenosti rodičů či příbuzných, kteří jim o mimořádných událostech i o tom, jak při nich reagovali, vyprávěli. Některým se vybavila historická událost, o které se dozvěděly v televizním dokumentu. Žáci se pustili do vyhledávání informací s nadšením. Mimořádné situace spojené s konkrétními událostmi, místy a časy je skutečně zaujaly a podnítily jejich zvědavost. Každý si vybral událost, kterou podrobněji zpracoval a doplnil ilustracemi, čímž svou práci učinil vizuálně atraktivnější. Informace žáci vyhledávali na tabletech, někteří použili i vlastní mobily. Vyučující procházel mezi jednotlivými skupinami a zaznamenal jejich opravdový zájem.
Při prezentacích se některé vyhledané události opakovaly, zejména povodeň, která postihla Prahu v roce 2002, a požár v Českém Švýcarsku v roce 2022. Objevily se ale i další významné události, například vichřice, jež zasáhla Vysoké Tatry v roce 2004, a teroristický útok na Dvojčata v roce 2001.
Tyto události byly žákům blízké a vyvolaly živou diskusi. Bylo potřeba mezi skupinami procházet a ověřovat důvěryhodnost zdrojů a také to, zda žáci do prezentace zanášejí správné informace. Například v prezentaci týkající se vichřice ve Vysokých Tatrách žákyně uvedla, že k události došlo v roce 2014. To však bylo datum vydání článku, který tuto přírodní katastrofu po 10 letech připomínal. Žáci byli nicméně více přitahováni mimořádnými událostmi, jež se staly v nedávné době. Aktuálnost témat zvyšovala jejich zájem a motivaci k učení. Vyučující se vyjadřoval k jednotlivým prezentujícím a jejich práci a vybízel k tomu i ostatní žáky. Bylo vidět, že téma je opravdu zaujalo. Blízkost některých mimořádných situací se jim zdála až neskutečná. Někteří žáci mluvili bez náhledu do poznámek někteří se opírali o zjištěné informace.
Některé skupiny se rozhodly zpracovat informace o více událostech, protože je téma zaujalo a chtěly své dojmy sdělit i ostatním. Prezentace jednotlivých skupin sledovali ostatní spolužáci se zájmem, a když bylo potřeba něco doplnit, aktivně se zapojovali do diskuse. Většině žáků se líbilo, když jejich spolužáci prezentovali své zjištěné informace bez náhledu do poznámek Pokud se někdo při zjišťování informací zmýlil, našli se i tací, kteří oponovali a vyvraceli tvrzení logickými úsudky.
V závěru hodiny žáci krátce ohodnotili výukovou aktivitu i svou práci, což poskytlo cennou zpětnou vazbu pro další výuku.
Po dokončení všech prezentací diskutovali spolužáci nad některými pracemi i o přestávce. Téma mimořádných situací je skutečně zaujalo a podnítilo jejich zájem o další poznávání a sdílení informací. Výsledné práce byly vystaveny ve třídě, aby si je všichni mohli zblízka prohlédnout a znovu si osvěžit prezentované informace.
Metodická poznámka
Vyučující zahájí hodinu diskusí o tom, jak je důležité být připraven na mimořádné situace. Uvede několik příkladů, aby podnítil zájem žáků. Následně položí otázky, které vyvolají zvědavost a přimějí žáky zamyslet se nad tím, jaké mimořádné situace mohou nastat a jak bychom na ně měli reagovat. Příklady otázek mohou být:
„Zažili jste někdy situaci, která vás nebo vaše blízké vystrašila nebo ohrozila? Jak jste reagovali?“
„Pamatujete si na nějakou mimořádnou událost, která se stala v našem městě nebo v jeho okolí? Co se tehdy dělo?“
„Vzpomínáte si na nějakou velkou přírodní katastrofu, o které jste slyšeli nebo četli? Jak lidé v té době reagovali?“
Poté vyučující představí žákům úkol, který budou vypracovávat ve skupinách a jehož tématem jsou právě mimořádné události. Žáci se vyjádří nejméně k tolika událostem, kolik členů je ve skupině. Jejich úkolem je použít učebnici azorientovat se v informacích, jež se týkají mimořádných událostí, a vyhledat si podrobnosti o vybrané události na internetu. Mají zjistit:
Každý žák doplní svou práci ilustrací. Žáci jsou rozděleni do tří- až čtyřčlenných skupin. Používají vlastní učebnice, které obsahují oddíl o mimořádných událostech, a každá skupina dostane tablet s připojením k internetu. Na vypracování úkolu je stanoven časový limit, aby žáci měli jasnou představu o čase, který mají k dispozici.
Během vyhledávání informací učitel prochází mezi skupinami a poskytuje podporu a vedení, zejména při posouzení důvěryhodnosti zdrojů. Učitel se snaží zajistit, aby skupiny měly k dispozici širokou škálu témat a prezentace byly rozmanité.
Po uplynutí časového limitu skupiny představí své práce a prezentují zjištěné informace. Ostatní se mohou zapojit do následné diskuze a zhodnotit projev a i obsah prezentace spolužáků.
Na konci hodiny proběhne závěrečná reflexe, která zahrnuje nejen hodnocení vlastní práce, ale také diskusi o tom, co se žáci naučili o mimořádných událostech a jak se mohou připravit na podobné situace v reálném životě. Po dokončení prezentací jsou všechny práce vystaveny ve třídě, aby si je všichni mohli zblízka prohlédnout a znovu si osvěžit prezentované informace.
Další související materiály
Zatím žádné.
Zdroje
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.