Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak na tvorbu příkladů v oboru čísel do 20 na virtuální nástěnce
Odborný článek

Jak na tvorbu příkladů v oboru čísel do 20 na virtuální nástěnce

20. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Žáci se v rámci této aktivity učí vytvářet matematické příklady s čísly do 20 a automatizují si základní početní operace. Při tvorbě příkladů využívají tablety, což zvyšuje jejich motivaci a zapojení. Své příklady posílají na virtuální nástěnku, kde je mohou srovnávat s příklady ostatních spolužáků. Aktivita rovněž podporuje kritické myšlení, protože žáci musí přemýšlet nad svým rozhodnutím vytvořit daný příklad a následně ho porovnat s digitálním obsahem svých spolužáků. Každý z žáků vytváří tolik příkladů, kolik zvládne, což umožňuje individuální přístup. Tímto způsobem se učí nejen počítat s čísly v oboru do 20, ale i dovednosti potřebné pro práci s moderními technologiemi a spolupráci s ostatními.

Úvod

Materiál je vhodný pro žáky nižších ročníků a pro žáky ve školách, třídách, skupinách či odděleních s § 16 odst. 9 školského zákona.

Vyučující si připraví virtuální nástěnku – sdílené prostředí – na stránkách https://cs.padlet.com. Pokud nemáte účet, zaregistrujte se pomocí e-mailu, Google účtu nebo Microsoft účtu. Pokud již máte účet, přihlaste se. Nyní si vytvořte nástěnku – klikněte na „Vytvořit padlet“. 

Vyberte typ nástěnky, který chcete vytvořit (doporučuji „Zeď“). 

Pojmenujte nástěnku. 

Upravte její nastavení, ve kterém popíšete, co mají žáci dělat. 

V nastavení vytvořte sekce. 

Každou sekci pojmenujte – vložte číslo, které bude výsledkem příkladů, které žáci budou vytvářet.  

Nyní máme připravené prostředí pro práci žáků.  

Evokace

Vyučující nejdříve namotivuje žáky, aby vytvořili všechny možné příklady, které je napadnou a jejichž součtem je výsledek, který je uvedený ve vrchním oválu. Jako motivaci si může vymyslet krátký příběh, aby u dětí vzbudil zájem příklady vytvářet. Příklad příběhu: „V jednom kouzelném lese žijí různá zvířátka, která mají ráda matematiku. Každé ráno, když slunce vyjde, se sejdou u velkého kouzelného stromu. Tento strom má na sobě kouzelná čísla, která mění každý den. Zvířátka mají úkol: musí vymyslet co nejvíce různých matematických příkladů, aby získala kouzelný poklad, který strom ukrývá.“ Předvede žákům, jak přidávat příklady na virtuální nástěnku.      

           

                                      

Cíl

Děti používají tablety a přidávají příklady na virtuální nástěnku pomocí tlačítka „+“, které se nachází pod každým možným výsledkem vytvořeného příkladu. 

Tuto fázi provádí samostatně. Pomocí virtuální nástěnky mohou porovnávat své nápady s ostatními a procvičovat. Chybné příklady může mazat pouze vyučující (majitel nástěnky). Pro smazání příkladu klikněte na tři tečky vpravo u každého příkladu. Z nabídky vyberte možnost „Smazat“ nebo „Upravit“. Vyučující může příklady označit barvami pomocí barevných koleček. Kliknutím na kolečko vyberete barvu: červená pro chybné příklady, žlutá pro opakující se příklady. 

Tímto způsobem žáci nejen vytvářejí a fixují správné matematické příklady, ale také se učí spolupracovat a porovnávat své myšlenky s ostatními.                                                                                                                                             

 

 

 

Reflexe

Učitel/ka pochválí děti za vytvořené příklady. Určitě tak pomohly zvířátkům najít poklad. Společně zkontrolují, zda jsou příklady správně. Stejné varianty označí žlutě, chybné červeně. Zkusí zhodnotit, komu se podařilo vytvořit co nejvíce rozličných příkladů. Názorně si mohou jednotlivé matematické spoje předvést na počítadle.

Zkušenosti s použitím materiálu

Aktivita se žákům líbila a přistupovali k ní s nadšením. Nejprve se naučili, jak správně zacházet s tablety. Někteří už měli zkušenosti, ale i tak bylo důležité je poučit o bezpečném používání digitálních zařízení. Nejdříve se žáci naučili, jak tablet správně ošetřovat speciálním hadříkem. Poté se učili, jak tablet zapnout a postavit ho do stabilní polohy. Bylo jim vysvětleno, že musí být při práci s tabletem opatrní, zacházet s ním šetrně a že při práci s tabletem se nejí a nepije. Pro některé bylo obtížné i zapnutí tabletu, takže potřebovali pomoc. Připojení na virtuální nástěnku bylo zpočátku také náročné a vyžadovalo asistenci učitele.

S opakováním aktivity se však žáci stávali samostatnějšími. Učitel jim poskytl QR kód pro přístup na virtuální nástěnku a ukázal jim, kde najdou aplikaci ke sdílení QR kódu na ploše tabletu a jak ji použít. Při prvním použití žáci často potřebovali pomoc, ale v následujících hodinách se učili být stále více samostatní. Jakmile žáci sdíleli kód, mohli se plně věnovat aktivitě.

Vyučující předvedl žákům, jak posílat příklady na virtuální nástěnku. Přišel k jejich tabletu a jedním dotykem předvedl, jak přepnout klávesnici z písmen na číslice. Někteří žáci to pochopili ihned a začali tvořit příklady s nadšením. Po vytvoření příkladu klikli na tlačítko „Zveřejnit“ nebo „Publish“. Většina s tím neměla problémy, jen někteří potřebovali drobnou pomoc. Po první nápovědě už věděli, jak postupovat, a začali příklady posílat.

Příklady se postupně objevovaly na virtuální nástěnce, což děti s nadšením sledovaly, hledaly své příklady. Zpočátku vymýšlely jednoduché příklady s použitím nuly a některé příklady se opakovaly, i když děti měly sledovat, zda už na nástěnce nejsou. Někteří se pustili i do složitějších příkladů s více sčítanci, někteří začali posílat i příklady na odčítání. Jeden žák připojil ke svému příkladu slovní vzkaz, kterým všechny pozdravoval, což bylo pozoruhodné, protože neudělal žádnou chybu, ale nebylo to cílem našeho konání. Vyučující proto znovu připomněl, že se mají žáci soustředit na tvorbu příkladů a neposílat vzkazy. Už se to neopakovalo.

Aktivita je velmi bavila a byla pro ně zajímavá a hravá, přitom vypočítali mnoho příkladů, aniž by si to uvědomovali.

Metodická poznámka

Vyučující si nejdříve vytvoří virtuální nástěnku Padlet. Žáky namotivuje příběhem, aby pomohli zvířátkům nalézt poklad tím, že budou vytvářet rozličné příklady, jejichž výsledkem bude číslo v oválu.  Vysvětlí žákům, jak přidávat příklady na obrazovku. Názorně jim předvede, jak příklady na virtuální nástěnku přidávají. Nyní si žáci naskenují QR kód nástěnky a pracují samostatně. Vyučující se prochází mezi lavicemi a kontroluje, zda nemají žáci nějaký technický problém. V případě, že ano, pomůže jim ho vyřešit. Přibližně po 15 minutách ukončí práci a společně zkontrolují, zda výsledky vytvořených příkladů patří do daného sloupečku. Opakující se příklady označí společně žlutou, chybné červeně.

Jak jednoduše vytvořit QR kód dané nástěnky: Žáci se mohou k aplikaci dostat pomocí kódu, který jim poskytne vyučující. Vyučující jednoduše klikne pravým tlačítkem myši kamkoliv na obrazovku. Otevře se mu nabídka, kde vyhledá možnost „Vytvořit QR kód“ a klikne na ni. Tím se zobrazí QR kód, který si žáci mohou načíst pomocí svých zařízení a poté pracovat s danou virtuální nástěnkou. K načtení QR kódu je třeba mít načtenou v digitálním zařízení čtečku QR kódů. Aplikaci lze žákům také nasdílet prostřednictvím odkazu na stránku.  

Zaměněním názvů sekcí lze aktivitu obměňovat.

Další související materiály

Prezentace těles a osově souměrných útvarů prostřednictvím virtuální nástěnky

Po stopách Antonína Dvořáka v QR kódech

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

• Učitel: interaktivní tabule nebo dataprojektor, připojení k internetu • Žák: mobilní přístroj nebo tablet, připojení k internetu