Odborný článek

Ekosystém louky

26. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Žáci zkoumají ekosystém louky a prostřednictvím internetu vyhledávají informace o jednotlivých živočiších a rostlinách spojených s tímto ekosystémem. Identifikují tyto organismy, zjišťují jejich vzhled a charakteristiky a reagují na připravené otázky na virtuální nástěnce. Při týmové práci se dohodnou na rozdělení jednotlivých částí úkolu. Po dokončení práce prezentují své výsledky před třídou.

Úvod

Žáci 4. ročníku jsou rozděleni do skupin. Pomocí čtečky QR kódů si načtou QR kód připravené virtuální nástěnky Padlet. Ve skupině si rozdělí práci. Žáci přidávají na virtuální nástěnku nejdříve živočichy, později i rostliny, které patří do ekosystému louka. Daného živočicha či rostlinu vyhledají v učebnici či na internetu a odpovídají na otázky, které jsou na virtuální nástěnce připraveny. K textu ohledně daného živočicha či rostliny přidají jeho název a obrázek, který vyhledají na internetu. Poté vše zveřejní na virtuální nástěnce a sdílí se spolužáky ve skupině.

Po ukončení této práce jednotlivé skupiny svou práci prezentují před kolektivem třídy. Slovně se vyjadřují k jednotlivým živočichům a rostlinám. Učí se mluvit spatra a do svých materiálů jen nahlížet. Po ukončení prezentace každý z žáků vyjádří své pocity z dané činnosti, ze spolupráce, jak se mu pracovalo ve skupině, co bylo pozitivního a co by se na spolupráci mohlo zlepšit. Spolužáci mohou dát prezentujícímu po vyzvání učitelem zpětnou vazbu.

Cíl

 Přírodověda

  • Žák vyhledává živočichy a rostliny uvedené v učebnici, kteří jsou součástí ekosystému louka
  • Odpovídá na otázky týkající se bližšího upřesnění daného živočicha, popřípadě rostliny.
  • Vyhledá na internetu příslušná obrázek, který vystihuje daný objekt živočicha či rostliny.

Digitální dovednosti

  • Komunikuje se svými spolužáky a učitelem prostřednictvím doporučené digitální technologie.
  • Sdílí digitální materiál ve sdíleném prostředí.
  • Vyhledává informace pomocí digitální technologie.

Popis materiálu (vzdělávací aktivity)

Začneme krátkým videem nebo prezentací, kde žákům přiblížíme ekosystém louka, například videem edu ČT https://edu.ceskatelevize.cz/video/3512-louka-v-cervenci.

Poté žákům sdělíme, že jejich dnešním úkolem bude vyhledat v učebnici nebo na internetu živočichy a rostliny, kteří náleží do ekosystému louka, odpovědět na otázky a přidat obrázek daného živočicha nebo rostliny, který vyhledají na internetu. Jestliže odpovědi na otázky, které jsou na virtuální nástěnce připraveny, nenajdou, je potřeba je vyhledat na internetových stránkách. Hotovou práci i s názvem vyhledaného živočicha či rostliny žáci nasdílí na virtuální nástěnku. Daný živočich či rostlina budou na nástěnce uvedeni jen jednou, proto je třeba si práci nejdříve ve skupině rozdělit. Pokud bude potřeba některému z žáků pomoci s tím, jak pracovat s digitálními technologiemi, je možné se obrátit na učitele či spolužáka v dané skupině.

Reflexe

Po ukončení práce budou žáci svou výslednou práci společně prezentovat před třídou. Práce bude hodnocena ostatními spolužáky za řízené asistence pedagoga. Žáci budou rozděleni do skupin a načtou si QR kódy příslušných virtuálních nástěnek.

Zkušenosti s použitím materiálu

Žáky 4. ročníku aktivita bavila. Nejdříve si načetli QR kód dané virtuální nástěnky. Pokud se jim při vyhledávání ztratil, učitel jim dal k dispozici QR kód k opětovnému načtení a možnosti návštěvy dané virtuální nástěnky. Ve skupině si všichni žáci práci rozdělili. Pokud někdo potřeboval jakoukoliv pomoc, obrátil se na pedagoga, později volil cestu zeptat se spolužáka. Vypozoroval, že jeho spolužák se v ovládání virtuální nástěnky orientuje nebo mu sám spolužák nabídl svou pomoc. Ve skupinách pracovali žáci zapáleně, věnovali se vyhledávání informací v učebnici i na internetu. Volili obě varianty. Nejdříve se přikláněli k učebnici, pokud informaci nenašli, zvolili cestu hledání na internetu. Ve skupině si vzájemně pomáhali, radili, domlouvali se na strategii. Rozdělili si úlohy, kdo bude kterého živočicha či rostlinu hledat. Vyučovací hodinu nechtěli skončit se zvoněním. Práce je bavila, někteří v ní chtěli pokračovat i v domácím prostředí.

V následující hodině svou práci žáci prezentovali před spolužáky. Formulovali své myšlenky v souvislém sledu. Každý prezentoval svůj příspěvek, mohli se tak střídat. Ostatní naslouchali jejich promluvám a po skončení reagovali na jejich projev. Prezentující obhajovali svůj názor a přijímali od spolužáků zpětnou vazbu, která je posouvala dál. Někteří žáci se dopouštěli pravopisných chyb. Na tyto chyby také mohli ostatní reagovat. Prezentující si je poté mohl opravit. Některé obrázky se neukázaly na virtuální nástěnce, ale při prezentaci jednotlivých částí se ukázaly.

Ukázky prací žáků ze 4. ročníků:

Metodická poznámka

Vyučující si připraví sdílené prostředí virtuálních nástěnek podle počtu skupin, které chce s žáky vytvořit – třeba na stránkách https://cs.padlet.com. V položce NASTAVENÍ, která je umístěna na liště po pravé straně, vybereme POLE PŘÍSPĚVKŮ. Do VLASTNÍHO POLE zadáme otázky pro žáky, na které chceme, aby odpovídali. Odpovědi mohou vyhledávat v učebnici nebo na internetu. Otázky mohou znít takto: 1. Jak vypadá? 2. Čím se živí? 3. Kde ho najdu?                                

Nyní naklonujeme takový počet virtuálních nástěnek Padlet, kolik chceme vytvořit skupin. Na liště, která je po pravé straně, vyhledáme kolonku určenou pro klonování Padletů. Klikneme na ni. Objeví se stránka, kde je v pravém rohu červeně napsáno ODESLAT. Klikneme na toto slovo a Padlet se naklonuje. Takto si naklonujeme tolik Padletů, kolik potřebujeme.

Máme připravené Padlety pro jednotlivé skupiny. Můžeme u nich změnit tapetu v položce NASTAVENÍ. Každá z virtuálních nástěnek má svou adresu, kterou žákům můžeme sdělit pomocí QR kódů. Jednoduše klikneme pravým tlačítkem myši na stránku každé z virtuálních nástěnek a objeví se nám pole, ve kterém klikneme na tlačítko QR kódů. Žáci sejmou daný QR kód a mohou pracovat na své virtuální nástěnce. Tento způsob zjišťování QR kódu stránek je nejrychlejší a nejjednodušší. 

Žáci přidávají jednotlivé obrázky pomocí znaménka +, které se nachází v pravém dolním rohu na virtuální nástěnce každého Padletu.

Po dokončení společné práce žáci svou výslednou práci prezentují. Pomocí tlačítka OTEVŘÍT PREZENTACI naskakují na obrazovce jednotlivé obrázky a žák, který odpovídal na otázky daného prezentovaného obrázku, se může nyní k němu vyjadřovat. Vyučující nebo jeden ze skupiny posouvá obrázky pomocí šipky umístěné v dolní části obrazovky uprostřed prezentace. Žáci se tak střídají ve svém vyjadřování.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Ekosystémy

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Učitel: připojení k internetu, připravená virtuální nástěnka Padlet Žák: tablet, připojení k internetu