Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Lidské schopnosti jako klíč k budoucímu úspěchu
Odborný článek

Lidské schopnosti jako klíč k budoucímu úspěchu

10. 3. 2023 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Proč mluvíme o lidských schopnostech, jak jsou důležité pro úspěch žáků a v čem jim mohou pomoci? A jakou váhu mají u profesí a zaměstnavatelů? A lze je získat výhradně pomocí technologií?
 

Víte, co odlišuje dobrého učitele od průměrného? Je to schopnost řešit (a úspěšně vyřešit) nepředvídatelné situace. Jedná se totiž o jednu z klíčových lidských schopností, které oddělují úspěšné od těch méně úspěšných. A neplatí to jen pro učitele, ale pro kohokoliv jiného.

Lidské schopnosti pro budoucí úspěch

Odolnost vůči neplánovaným okolnostem, které brání v uskutečnění našich ambicí a plánů zejména v profesním životě, a schopnost těmto okolnostem zdárně čelit je důležitým tématem posledních několika let. Byli to právě zaměstnavatelé, zaměstnanecké agentury a vzdělávací instituce, kteří začali zdůrazňovat hodnotu lidských schopností, jako například zmíněné odolnosti. Jde navíc o nadčasové aktivum na rozdíl od technických znalostí, které se mohou s časem měnit. [1]

„Nemám rád termín měkké schopnosti (soft skills). Výrazy „tvrdé“ a „měkké“ jsou opačného významu. Potřebujeme tvrdé schopnosti (hard skills), abychom byli efektivní a zvládali naši profesi, ale kromě toho potřebujeme lidské schopnosti (human skills), abychom byli lepšími lidmi. A k nim patří např. aktivní naslouchání, empatie, trpělivost, konfrontace, poskytnutí a přijetí zpětné vazby nebo zvládání složité konverzace, což jsou také tvrdé schopnosti, které bychom měli učit a neučíme.“ – Simon Sinek


Ze zprávy společnosti Vanguard jsou lidské schopnosti v současnosti vyžadovány u poloviny úkolů napříč všemi profesemi. V roce 2010 to přitom bylo 30 %, a do roku 2030 se očekává, že toto číslo vzroste na 80 %. Dle odhadu zaměstnavatelů budou v roce 2025 mezi nejvíce poptávané lidské schopnosti patřit kritické myšlení, analytické schopnosti, řešení problémů a schopnost sebeřízení. [1]

Výuka lidských schopností

Navzdory výše uvedeným skutečnostem se jen málo tradičních vzdělávacích programů na lidské schopnosti zaměřuje. Výjimkou je pilotní program v rámci spolupráce Deloitte’s Future of Work Institute na Dallas College, který tamní studenty učí, jak se stát úspěšnými v éře neustálých změn pomocí praktických aktivit zaměřených právě na lidské schopnosti coby součást jejich přípravy na budoucí povolání.

Mezi hlavní schopnosti, zdůrazňované v tomto programu, patří empatie, emoční inteligence, písemná a ústní komunikace, kritické myšlení a řešení problémů.

„Programy jako tento jsou klíčové pro to, abychom našim studentům, z nichž řada zažila nepředvídatelná přerušení akademické či profesní dráhy, umožnili získat lidské schopnosti a odolnost, které budou potřebovat po absolvování studia v našem institutu,“ říká proděkanka Dallas College Dr. Shawnda Floyd a dodává: „Kromě jejich akademických a technických znalostí to jsou právě lidské schopnosti, které jim v budoucnu pomohou podobné situace překonat.“ 

Význam osvojení si lidských schopností si uvědomil i nedávný absolvent tohoto programu Jawuan Freeman, který se do něj přihlásil poté, co mu covidový lockdown zabránil uskutečnit svůj sen podnikat v oblasti odívání:

„Lidské schopnosti mě posunou mnohem dál než ty technické. Zjistil jsem, že zaměstnavatelé mají zájem o lidi, které jsou osobnostmi. Zaměstnavatel vás může naučit, jak používat Excel, ale nemůže vás naučit, jak být sami sebou. Pohovory vnímám jako příležitost ukázat, kdo jsem, jakou hodnotu přináším týmu a jak dobře umím pracovat coby týmový hráč.“ [1][2]

Technologie a lidské schopnosti

Řadu lidských schopností, jako například komunikaci a její jednotlivé složky (část z nich zmínil Simon Sinek výše), řešení problémů, týmovou spolupráci, kritické myšlení a další, lze simulovat prostřednictvím různých online prostředí (videohovorů), v rámci virtuálních, respektive smíšených realit, nebo prostřednictvím nejrůznějších nástrojů a aplikací včetně AI. Přesto je pro jejich osvojení zcela klíčová osobní interakce mezi živými lidmi, kterou online prostředí a obecně technologie nemohou plnohodnotně nahradit. Alespoň prozatím.

Zda se to v budoucnu nezmění, se ovšem zcela vyloučit nedá. Přejme si, aby se tak nestalo.

*

Otázka pro vás:

Jaké lidské schopnosti jsou pro budoucí úspěch vašich žáků nejdůležitější? Napište nám do komentářů pod tímto článkem.

 

Literatura a použité zdroje

[1] – MORRIS, Sean; OVERLEY, Nicole. Teaching human skills as the secret to preparing the future workforce. 2022. [cit. 2023-3-7]. Dostupný z WWW: [https://www.fastcompany.com/90826299/teaching-human-skills-as-the-secret-to-preparing-the-future-workforce].
[2] – Dallas College Participating in Deloitte’s Future of Work Institute. 2022. [cit. 2023-3-7]. Dostupný z WWW: [http://blog.dallascollege.edu/2022/10/future-of-work-institute/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.