Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Od Feedly k Artifactu aneb ukázka posunu v digitálních kompetencích
Odborný článek

Od Feedly k Artifactu aneb ukázka posunu v digitálních kompetencích

Tento článek je součastí seriálu: Posun v digitálních kompetencích

Anotace

Nová sociální síť Artifact od spoluzakladatelů Instagramu vychází z myšlenky RSS a staví na modelu TikToku, který využívá obdobné metody strojového učení. Přestože existuje teprve krátce, už nyní se dá dobře využít ve vzdělávání.
Domovská stránka aplikace

 

Už je to více než dvacet let, co jsme poprvé začali odebírat novinky z webu pomocí technologie RSS. Mnozí si ještě pamatují populární čtečku Google Reader z roku 2005, která se stala synonymem pro tuto novou formu konzumace obsahu. Když ji Google v červenci 2013 bez ohledu na miliony aktivních uživatelů zrušil, řada z nich přešla k aplikaci Feedly, kterou někteří používají dodnes, nebo si našli jinou alternativu. [1][2]

Základní myšlenka RSS, kdy lidé již nemuseli navštěvovat spoustu různých zpravodajských webů, aby se dozvěděli, co je kde nového, ale šli pouze do své čtečky, ve které obsah z oblíbených portálů odebírali, dostávala během let spoustu různých podob. Z lidí se postupně stávali kurátoři odebíraného obsahu, který s ostatními sdíleli v různých formách, např. v podobě vlastních časopisů (Flipboard). RSS technologie, ať už v jakékoliv podobě, nás naučila číst obsah internetu rychleji a mnohem efektivněji.

Od RSS k Instagramu

Když jsem se na RSS ptal zástupců generace Z, konkrétně žáků 1. ročníku střední školy, tedy zda tuto technologii znají a používají, odpověď zněla ne a ne. Není se patrně čemu divit. Zpravodajský obsah se ze čteček posunul víc na sociální sítě, jako jsou Facebook, Twitter, YouTube nebo Instagram, které RSS technologii do značné míry zastoupily nebo zcela vytlačily. Lidé, nejen z generace Z, zkrátka ztratili důvod chodit pro informace do čtečky, když je stejně tak našli ve zmíněných sociálních aplikacích. A tak by se mohlo zdát, že koncept RSS nadobro umřel.

Od Instagramu k Artifactu

Psal se rok 2018 a spoluzakladatelé Instagramu Kevin Systrom a Mike Krieger se rozhodli, že je načase posunout se dál. Prodali Instagram za 715 milionu dolarů Facebooku, ten brzy na to opustili a založili novou společnost s jediným cílem: vytvořit sociální síť příští generace. [3]

Nikam nepospíchali a čekali na tu správnou chvíli. A ta přišla v lednu 2023, kdy představili svůj nový projekt s názvem Artifact.

Artifact aneb fakta s pomocí AI

Artifact nabízí uživatelům personalizované zpravodajství od čelných vydavatelů, typu The New York Times, až po méně významné weby, které přinášejí specifická témata. Klepněte na článek, který vás zajímá, a Artifact vám v budoucnu začne nabízet podobné články a příspěvky. Naopak, pokud chcete dostávat méně článků na vybrané téma nebo od konkrétního vydavatele, sdělíte to v aplikaci pod daným příspěvkem.

Obdobně, jako je tomu například v sociální síti TikTok, i zde je obsah, který vám AI doporučí, ovlivněn vaším celkovým chováním v aplikaci, tedy nejen tím, na co ťukáte, ale také jak dlouho u textů zůstáváte, zda je vůbec čtete a dočtete, nebo jen prolétnete, případně odložíte na později. [3]

Ukázka prostředí aplikace

Artifact a inovace v sociálních sítích

Průlomem, který vedl také ke vzniku Artifactu, byl transformátor (specifický typ modelu neuronové sítě, který je schopen zpracovávat a generovat větší množství dat rychleji a efektivněji než jiné modely), vyvinutý společností Google v roce 2017. Ten přispěl ke zlepšení výkonu systémů strojového učení a umožnil zpracování a „učení se“ většího množství dat v krátkém čase. Tím se současně otevřely nové možnosti pro sociální sítě.

Na začátku nám sociální sítě nabízely obsah, o kterém si naši přátelé z dané sítě mysleli, že je zajímavý (Facebook model). Později nám začaly zobrazovat obsah na základě toho, které lidi jsme se rozhodli v této síti sledovat, tj. zdali jsme byli přáteli, nebo ne (Twitter model). Inovace, se kterou přišla sociální síť TikTok, spočívala v zobrazování obsahu výhradně podle algoritmických predikcí bez ohledu na to, kdo jsou naši přátelé nebo koho sledujeme.

Artifact se snaží o to samé. Otázkou zůstává, zda jej personalizované doporučování zpráv a článků může přivést ke stejnému virálnímu úspěchu, jako se to podařilo TikToku s videem.

Artifact a budoucnost

Artifact je stále na svém začátku (služba je pro veřejnost dostupná od 22. února 2023) a má toho ještě hodně před sebou. Jednou z hlavních priorit jeho tvůrců je zajistit čtenářům vysoce kvalitní zpravodajství a informace, což v praxi znamená zahrnout pouze ty vydavatele, kteří tuto kvalitu naplňují. 

Mezi další priority patří odstraňování příspěvků, které šíří nepravdivé zprávy.

Tvůrci dále plánují optimalizovat systém strojového učení tak, aby měřil, jak dlouho uživatelé stráví nad různými tématy, a zjistil, co generuje nejvíc kliků a komentářů ve snaze odměňovat ty materiály, které čtenáře dokážou nejvíce zaujmout. [3][4]

Aby však měl Artifact šanci uspět, bude muset nabídnout víc než jen kvalitní obsah či vyladěné strojové učení. Úspěch TikToku stojí do značné míry též na kreativitě jeho uživatelů, jež je spouštěčem a hnacím motorem dalších aktivit v této síti. Zda lze podobnou dynamiku dosáhnout s textem, je otázkou a bezesporu jednou z největších výzev, které před novou platformou stojí.

Artifact ve vzdělávání

Přestože lze články v Artifactu prozatím pouze číst, dá se i tak již nyní využít ve výuce nebo v rámci neformálního vzdělávání. Obsahuje totiž funkci, o které zatím nebyla řeč. Můžete v něm pozvat své kontakty z telefonu, aby sledovaly články, které vás zaujaly, a naopak vy uvidíte ty jejich. Žáci a učitelé se tak mohou vzájemně inspirovat tématy, která sledují, a spolu se o nich bavit.

Z mé oblíbené otázky „Co je nového ve světě ICT?“, na kterou často nedostávám žádnou odpověď, mohu nyní udělat jednoduchý úkol:

  1. Podívejte se na můj Artifact a vyberte 1 téma z článků o technologiích z posledního týdne, které vás nejvíce zaujalo.
  2. Následně si projděte související články k tématu, abychom mohli danou problematiku společně prodiskutovat.

Stejný úkol by mohli dát naopak žáci mně. A podobných aktivit by se dala vymyslet celá řada. Už se nemůžu dočkat, až některé z nich společně vyzkoušíme.

Aby naši žáci v budoucnu uspěli a dostali se ve svém oboru až na vrchol, potřebují sledovat také kvalitní zdroje. U Feedly by na jejich výběr byli sami, u Artifactu jim s tím pomůže umělá inteligence. To ovšem neznamená, že odteď už nemusí vědět, které to jsou. Jen si mezi nimi mohou lépe vybírat.

Literatura a použité zdroje

[1] – RSS. In: Wikipedia: the free encyclopedia. [cit. 2023-3-1]. Dostupný z WWW: [https://en.wikipedia.org/wiki/RSS].
[2] – Google Reader. In: Wikipedia: the free encyclopedia. [cit. 2023-3-1]. Dostupný z WWW: [https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Reader].
[3] – NEWTON, Casey. Instagram’s co-founders are back with Artifact, a kind of TikTok for text. 2023. [cit. 2023-3-1]. Dostupný z WWW: [https://www.theverge.com/2023/1/31/23579552/artifact-instagram-cofounders-kevin-systrom-mike-krieger-news-app].
[4] – PETERS, Jay. Artifact, the AI-powered news app from Instagram’s co-founders, is now open to all. 2023. [cit. 2023-3-1]. Dostupný z WWW: [https://www.theverge.com/2023/2/22/23610612/artifact-news-app-instagram-co-founders-open].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.