Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Deep fake ve výuce
Odborný článek

Deep fake ve výuce

30. 1. 2023 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička
Tento článek je součastí seriálu: Umělá inteligence

Anotace

Informace o aktuálním vývoji funkce umělé inteligence, která umožňuje generovat vzhled, hlas a dnes již i obsah sdělení virtuálních osobností včetně tipů na výukové využití.

Většina učitelů pravděpodobně vnímá současné schopnosti strojů generovat umělou realitu, která je k nerozeznání od skutečnosti (deep fake), velmi negativně (viz Chytrá škola O2). Vypadá to ale, že možná bude nutné tento postoj přehodnotit.

Samozřejmě nesmíme zapomínat na rizika, která jsou s tímto fenoménem spojená. Deep fake technologie dokáže díky umělé inteligenci a strojovému učení vytvářet virtuální osobnosti způsobem, který působí realisticky. Nejčastěji jsme se dosud setkávali s tím, že bývá tato technologie použita k porušování soukromí a vytváření falešných fotografií či videí skutečných lidí (např. politiků). Jenže „všechno (zlé) může být k něčemu dobré“.

Vytvářet umělé osobnosti může být vedeno jak zlými, tak i dobrými úmysly. Rychle roste například množství aplikací umožňujících vám podívat se jinak na vlastní historii nebo oživit známé historické osobnosti [1].

Nejznámější aplikací komplexně zpracovávající osobní historii uživatelů je asi MyHeritage (umí česky). Po vložení dat a fotek předků (s možností analýzy DNA) vám vypracuje rodokmen, který propojí se všemi online dostupnými zdroji informací (naprosto jedinečná vlastnost). Zapojit do tvorby můžete i žijící příbuzné. Ta aplikace je navíc schopna vytvořit deep fake verze předků, kteří se začnou hýbat a mluvit. Pro někoho to může být opravdu silný zážitek. Poznat historii vlastních předků má zcela jistě významný výukový efekt, zvláště když se to vhodně propojí se známými dějinnými událostmi. Je vhodné se před vkládáním osobních dat a fotografií zamyslet nad bezpečností takového počínání, tj. v tomto konkrétním případě se seznámit se Zásadami soukromí společnosti MyHeritage. Trochu omezující však může být, že zadarmo je jen prvních 14 dní.

Introducing Deep Nostalgia™ Special Animations

Poněkud jiný přístup nabízí interakce přímo se zajímavou historickou osobností. Nejde ale jen o to, aby ta osobnost ožila, důležité je i to, aby se dokázala v duchu svých historických reálií též chovat. Uvedu příklad využití portálu Character.ai, který integruje teď velmi diskutovanou službu ChatGPT. Ve volně dostupné demonstrační beta verzi jsem si vybral Alberta Einsteina a zeptal jsem se ho: „Co atomová bomba?“ (anglicky). Odpověděl: „V roce 1939 jsem napsal dopis prezidentovi Spojených států Franklinu D. Rooseveltovi, ve kterém jsem ho varoval, že Němci pravděpodobně pracují na atomové bombě. Kvůli tomu začali Američané vyvíjet vlastní jaderné zbraně. Kdyby můj dopis nebrali vážně, Němci mohli bombu vyvinout jako první. A mohli vyhrát válku.“ (Podobnou schopností disponuje Digital Einstein od firmy UneeQ, s nímž je třeba komunikovat hlasem.)

Vlastně se ve skutečnosti jedná o revoluční změnu ve vyhledávání informací. Od teď máme možnost si nechat umělou inteligencí udělat syntézu online existujících informací, tedy získat i výklad určité problematiky. Zásadní problém je v tom, že výsledek může být díky existenci nepřesných online informací zkreslený, nebo dokonce úplně nepravdivý. A to nechci ani domýšlet možnost záměrného ovlivňování získávaných informací nastavením algoritmů, v jejichž rámci umělá inteligence pracuje (zatím jsou u většiny existujících aplikací tajné). Je zjevné, že se vynořují docela nové etické a právní problémy. Kdo je zodpovědný za chování umělou inteligencí generované virtuální osoby? [2]

Takže nám stejně nezbývá nic jiného, než získané informace i nadále ověřovat prostřednictvím primárních zdrojů (zde). Přesto může být takové umělou inteligencí generované sdělení skvělou pomocí pro pochopení významu problematiky a souvislostí.

Možností deep fake je ale mnohonásobně více. Představte si třeba, že si necháte vložením dat o sobě vygenerovat sebe sama v několika různých verzích – stav minulý, současný a budoucí. Existuje reálná možnost, že zjistíte nové souvislosti, které vás dříve vůbec nenapadly, což může mít na váš další vývoj pozitivní dopad (viz projekt Mit Media Lab Machinoia).

Podobných skvělých nápadů bude jistě v blízké budoucnosti mnohem více. A to nejen ve vzdělávání, ale třeba také na podporu zdraví (např. osobní terapeut jako Woebot).

AI-generated characters for supporting personalized learning and well-being

Nejspíše se shodneme na tom, že pomocí deep fake umocněné schopnosti technologií budou využívány stále více. Je tedy evidentní, že se s touto funkcí musí žáci minimálně seznámit již na základní škole. Zde popsané vlastnosti aplikací ale ukazují možnost velice přínosného využití i v rámci naplňování dalších výukových cílů. Bylo by chybou toho nevyužít.

Literatura a použité zdroje

[1] – OFGANG, Erik. How to Teach With Deep Fake Technology. 2022. [cit. 2023-1-10]. Dostupný z WWW: [https://www.techlearning.com/news/how-to-teach-with-deep-fake-technology].
[2] – HAM, Becky. Characters for good, created by artificial intelligence. 2021. [cit. 2023-1-10]. Dostupný z WWW: [https://www.media.mit.edu/articles/characters-for-good-created-by-artificial-intelligence/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.