Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Aplikace roku pro hledání cesty k sobě navzájem
Odborný článek

Aplikace roku pro hledání cesty k sobě navzájem

21. 12. 2022 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Jaká je vaše aplikace roku? Co jste se pomocí ní naučili? A proč by o ní měli vědět ostatní? Tyto otázky jsem položil svým žákům. A jak to celé dopadlo, se dočtete v tomto článku.
 

„Aplikace jsou víc než jen hračky – mohou být silným nástrojem pro zlepšení našeho každodenního života.“

Tim Cook

(citát vytvořen AI)

Aplikace roku

Když na konci listopadu společnost Apple zveřejnila nejlepší App Store aplikace a hry pro rok 2022, vzpomněl jsem si na článek Paige Tutt s názvem Nechte žáky používat jejich oblíbené aplikace, aby se vzdělávali a tvořili, publikovaný o měsíc dříve na Edutopii, a přišel s aktivitou nazvanou Aplikace roku. Jak se nakonec ukázalo, šlo mnohem o víc než jen o samotné aplikace.

Zapomeňte na prezentaci se slidy

Jaká je vaše aplikace roku? Co jste se pomocí ní naučili? A proč by o ní měli vědět ostatní? A nechci žádné slidy. Chci, abyste vaši aplikaci na úvod krátce představili a následně odpověděli na všechny 3 otázky. Vše do 5 minut. Poté zkusíme společně sdílet naše zkušenosti s danou aplikací, případně s jejími alternativami, abychom se ještě víc inspirovali.

Moji žáci 1. ročníku střední školy, oboru kybernetická bezpečnost, se s tímto úkolem popasovali skvěle. Z většiny aplikací, které následně přestavili, pro mě vyplynuly další otázky a zamyšlení.

Žákovské aplikace roku

Mezi aplikacemi nejsou překvapivě jen ty, propojující vzdělávání a zábavu, ať už prostřednictvím sociálních sítí (TikTok, Instagram), či streamovacích platforem (Stats.fm, Disney+), ale také aktuální nástroje AI (ChatGPT, Midjourney), populární služby na tvorbu a sdílení obsahu (Canva, Pinterest), na organizaci a plánování (Trello) nebo na virtualizaci (VirtualBox). A nechybí zde ani tradiční aplikace na výuku jazyků (Duolingo).

Žáci naznačují učitelům směr a cestu

Žáci tak prezentacemi svých oblíbených aplikací mohou inspirovat nejen ostatní žáky, ale také (a možná mnohem více) samotné učitele. Ukazovat jim směry a cesty, kterými by se mohli a měli vydat. Dnes se možná nejvíce mluví o integraci AI, ale neméně důležitá je i schopnost organizovat úkoly, lidi, projekty (Trello) nebo schopnost graficky prezentovat svou práci a aktivity (Canva) či hledat další inspiraci a trendy v sociálních sítích (Pinterest, Instagram, TikTok). Pokud dnes učitelé například stále používají Instagram výhradně na sdílení fotografií, ať už pomocí příspěvků, nebo příběhů, právě žáci je mohou posunout ke sdílení krátkých videí (Reels) nebo k využívání tamního chatu, který dnes žáci často používají jako svůj hlavní komunikační nástroj.

Aplikace roku jako prostředek k rozvoji dovedností

Aktivita s názvem Aplikace roku není jen o vzájemném inspirování se. Pomocí ní lze rozvíjet řadu dovedností. Za všechny zmiňme tři: digitální – při přípravě a v průběhu prezentace, komunikační – v průběhu a po skončení prezentace, nebo lidské (např. naslouchání) – v průběhu prezentace i po jejím skončení během diskuze.

Cesta k sobě může vést přes aplikace

Kromě inspirace a rozvoje dovedností mají aplikace ještě jednu velkou moc. Pomáhají nám nacházet cestu k sobě navzájem. Tam, kde spolu napříč generacemi (žák–učitel, dítě–rodič) málo komunikujeme, bychom mohli nacházet společnou řeč právě prostřednictvím aplikací, např. v podobě aktivity, jako je Aplikace roku.

 

A jaká je vaše aplikace roku? Podělte se s ostatními na našem padletu a nezapomeňte také uvést důvody proč.

 

Další citáty o aplikacích vytvořené pomocí AI 

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jaroslav Mašek

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.