Anglický expert na vzdělávací technologie, konzultant a bloger (ICT&Computing in Education) specializující se na přípravu učitelů Terry Freedman je nám opakovaně inspirací. Možná bude tentokrát zajímavé, seznámit se s tím, jak to myslí, když tvrdí, že kompetence pro 21. století neexistují.
Lidé takové vlastnosti, které nyní vnímáme jako něco nového, potřebovali odjakživa. Vždy museli být flexibilní a kreativní, např. když přišli v důsledku nepřízně počasí o úrodu. Již od první průmyslové revoluce museli zvládat nové technické dovednosti, které se navíc již během jejich života začaly vyvíjet a měnit. Možná byl ten vývoj pomalejší než dnes. To by znamenalo, že tou hlavní kompetencí pro 21. století je schopnost vyrovnávat se se stále rychlejšími změnami. Takto to ale žádné standardy nedefinují.
Při bližším zkoumání zjistíme, že většina dovedností nezbytných pro každého mladého člověka je stále stejná. Rozhodně to nejsou jen ty rádoby „měkké“ dovednosti jako „být dobrým členem týmu“, což ani nelze pořádně změřit. Jsou to například tyto [1]:
Schopnost rychle odhalit důvěryhodnost lidí (informací)
Nemáme čas se zdržovat s lidmi, kteří se nás chystají zneužít, nebo v horším případě okrást.
Jednat na základě intuice
Dělat okamžité soudy je normální, jednat podle toho je ale jiná věc. Dobrý vzdělávací systém by měl mladé lidi naučit naslouchat tomuto vnitřnímu hlasu bez ohledu na to, co jim říká rozum.
Schopnost vytvářet sítě
To, na čem hodně záleží, je propojení, offline i online. Všichni mladí lidé by měli absolvovat nějakou formu vzdělávání v oblasti budování sítí.
Vhodné chování v rámci komunity
První takovou komunitou je právě škola, kde si každý v rámci uzavřeného prostředí může své chování vyzkoušet. Je to příprava na mimoškolní (online) aktivity (sociální sítě).
Mravy
Zdá se, že jsme vychovali generaci mladých lidí, kteří cítí, že jim svět dluží snadné živobytí a že neúcta je vhodnou formou chování. Až příliš často se s tím setkáváme i ve školách. Je třeba se snažit budovat sebevědomí žáků na skutečných schopnostech.
Umět psát
A nejde jen o samotné psaní. Je třeba například též správně používat apostrofy a nedělat čárku, když měl být použit středník.
Schopnost konverzovat
Školy by měly pořádat simulovaná setkání, na kterých se žáci naučí klíčové dovednosti, jako je držet sklenku na víno a talíř s jídlem zároveň, jak vést lehkou konverzaci a jak mluvit, aniž by své publikum poprskali houbou, kterou si právě vložili do úst. Součástí je umět okamžitě přejít na jiné téma hovoru.
Myslet
Schopnost dát dohromady logický a koherentní argument je naprosto zásadní. Za tímto účelem by bylo vhodné zavést programování povinně od prvního stupně základní školy až po závěrečný ročník školy střední. (Pozor ale, Terry vzápětí přiznává, že způsob, jakým bylo toto jeho přání implementováno v Anglii, by nás měl varovat před tím, co si přejeme.)
Kompetence pro 21. století? Nikoli, to, co potřebujeme, je návrat k základům, které lidem dobře sloužily tak dlouho, kam až naše paměť sahá.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.