Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > 12 sociálních sítí, na kterých dnes najdeme generaci Z
Odborný článek

12 sociálních sítí, na kterých dnes najdeme generaci Z

21. 9. 2022 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Na jakých sociálních sítích dnes převážně najdeme generaci Z? A budeme jako učitelé mít chuť a čas tyto sociální sítě na vlastní kůži poznat? A co nám to může přinést?
 

Zatímco generace X a Y stále setrvávají na Facebooku, generace Z už dávno Facebook opustila, pokud tam vůbec někdy byla, a raději rovnou začala žít na jiných sítích. Všechny tyto sítě přitom mají společné jedno – a tím jsou multimédia. Sdílení videí a fotografií na nich dominuje, i když v každé trochu jiným způsobem, což také nahrává tomu nepoužívat jen jednu z těchto platforem, ale hned několik. A pro zástupce této generace to neznamená dvě nebo tři, ale klidně 10 a víc.

Pojďme se podívat na ty, které u nich v roce 2022 převládají. Tento výčet není zdaleka konečný a za rok může a zcela jistě bude vypadat jinak.

Sociální sítě generace Z v roce 2022

  1. TikTok
  2. Instagram
  3. BeReal
  4. Snapchat
  5. YouTube
  6. Twitter
  7. Reddit
  8. 4chan
  9. Twitch
  10. Trovo
  11. Discord
  12. OnlyFans

V některých z těchto sítí (Twitter, YouTube, Instagram) spatřuje generace X a Y smysl, a hojně je proto také používá. V jiných (TikTok, BeReal, Snapchat) již smysl vidí méně, nebo nevidí žádný. A řada z nich jim může být příliš vzdálena například kvůli větší provázanosti s herním světem (Twitch, Trovo, Discord) nebo nezájmem o konkrétní formy sdílení (Reddit) či specifická témata jako anime, manga, či internetové memy (4chan). A pak je tu samostatná kategorie – a tou je sociální síť OnlyFans. Ano, i na této síti generace Z je (nedělejme si iluze a netvařme se, že ne) – a to nejen pasivně, ale také aktivně. [1]

A co učitelé?

Neptám se, zda a jak jsou učitelé aktivní na OnlyFans. Zajímá mě, kdy konečně začnou používat Snapchat, BeReal nebo TikTok. Když ne rovnou se žáky, tak alespoň mezi sebou. Najdou učitelé čas a chuť tyto sítě vyzkoušet a na vlastní kůži zažít interakci, která v nich probíhá?

Bez osobní zkušenosti totiž stěží pochopí, proč v těchto sítích tráví žáci tolik času. A nikdy také nepřijdou na to, jaké úžasné věci zde mohou zažít. S ní mohou naopak lépe vnímat řadu úskalí těchto platforem a následně o nich se žáky diskutovat. Sdílení rozdílných zkušeností s používáním sociálních sítí napříč generacemi může být přínosem pro obě strany.

Používáním aplikací, jako je Snapchat nebo BeReal, navíc stoupnete v očích žáků, kteří vás začnou vnímat trochu jinak. A když se následně zeptají, zda si vás mohou přidat, bude to znamenat, že jste získali nejen jejich respekt, tak také důvěru, kterou pak nesmíte nikdy zklamat.

Literatura a použité zdroje

[1] – VAN BERGEM, Paulina. Gen Z on OnlyFans – The Good, The Bad and The Spicy. 2021. [cit. 2022-9-19]. Dostupný z WWW: [https://fyinews.jusnet.co.uk/2021/05/28/gen-z-on-onlyfans-the-good-the-bad-and-the-spicy/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jaroslav Mašek

Hodnocení od uživatelů

Lukáš Hartmann
30. 9. 2022, 08:06
Prakticky všechny znám (Trovo, 4chan ne), jsem na 6 z 12...že bych tím stoupl v ceně si nemyslím, ale neumím to porovnat. A už vůbec si nemyslím, že by jejich používáním získali učitelé nějakou profesní výhodu.

MMT řeším sen, jak by bylo fajn, aby na každé střední škole alespoň nějaká podmnožina sboru dokázala mít partnerský přístup a vytvářela bezpečné prostředí...nahradit profesní dovednosti pobytem na sociálních sítích žáků/studentů je total mimo.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.