Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Mediální výchova podle Wesley Fryera
Odborný článek

Mediální výchova podle Wesley Fryera

Anotace

Upoutávka na inspirativní práci oklahomského metodika vzdělávacích technologií Wesley Fryera zaměřená na mediální výchovu.

Dr. Wesley Fryer patří k těm odborníkům, které sledujeme již mnoho let (zde). Je to opravdu mimořádně aktivní učitel, který žije v Oklahoma City, kde působí na církevní Casady School a dělá i výzkum. Možná právě jeho náboženská orientace ho vede k tomu, že se kromě technologií hodně věnuje i digitálnímu občanství, digitálnímu vyprávění příběhů a dalším podobným souvisejícím tématům. Najdete jen málo učitelů, kteří pracují tak nahlas jako on (viz např. blog Moving at the Speed of Creativity nebo pomoc učitelům Casady). My se dnes podíváme na jeho výuku mediální výchovy.

Introducing Dr. Wesley Fryer (Oct 2021)

Na mediální výchovu má Wesley specializovanou webovou stránku, z níž odkazuje několik lekcí. Za hodně důležitou považuje tematiku konspiračních teorií. Podívejme se v krátkosti na jednu z lekcí pro 2. stupeň, která se věnuje Přistání Apolla na měsíci.

Žáci mají tento úkol:

1. Seznámit se s těmito dvěma videi.

FIKCE
13 Reasons Why the Moon Landing was FAKE
7 min., YouTube kanál: AwakenWithJP, vloženo: Sept 2018, zhlédnuto: 1118914 (7. 7. 2022)
FAKTA
Moon hoax not
13 min., YouTube kanál: sgcollins, vloženo: Oct 2018, zhlédnuto: 24525 (7. 7. 2022)


2. Zkoumat obě videa v různých souvislostech. Nejde však jen o to, snažit se verifikovat předkládaná konspirační i vědou podložená fakta. Wesley žáky vede k hlubšímu poznání fungování algoritmů stojících v pozadí sociálních sítí (Manipulování YouTube algoritmu). Výsledkem je v ideálním případě vnímání důvodů, proč je sledovanost fikce mnohem větší než sledovanost fakt.

Hlavním úkolem je hledat vlastní odpovědi na předložené teorie, zkoumat osobnosti autorů a zjištěné informace shromažďovat.

3. Výstupem této aktivity je zápis v podobě poznámek (Wesley používá aplikaci Seesaw) a krátké vlastnoručně vytvořené minutové video typu screencast (Záznam obrazovky) sdílené v rámci LMS (Google Classroom).

Celá lekce je založena na metodice Mike Caulfielda z Washington State University Vancouver, která nese zkratku SIFT (Stop, Investigate the source, Find better coverage, Trace claims, quotes, and media back to the original context) [1]. Je na místě připomenout, že má velmi blízko k tzv. laterálnímu čtení.

Conspiracy Theories, Apollo Moon Landings and SIFT

Při výuce mediální výchovy je dobré mít v roli učitele určitý nadhled. Wesley používá např. podobenství, jež si vypůjčil od sociálního psychologa Jonathana Haidta, který současný vývoj společnosti přirovnává k biblickému pádu Babylonské věže – přestáváme mluvit stejnou řečí a vnímat stejnou pravdu. [2]

Wesley Fryer nepochybně pro nás může být vzorem. Díky důslednému užití licence CC je možno jeho veřejně dostupné materiály a celé lekce snadno přenést do vlastní výuky. Pokud by snad byla na překážku angličtina a americká orientace, lze se jeho nápady třeba jen inspirovat. Lokalizovat mediální výchovu do našich podmínek je dnes evidentně mimořádně důležité, protože všechny metody ovlivňování lidí prostřednictvím technologií se globálně šíří a jsou stále více využívány i k politickým účelům.

Domácí inspiraci hledejte třeba na webu Michala Kaderky Svět médií, ale hlavně u Člověka v tísni v projektu Jeden svět na školách. Do něho by se měl aktivně zapojit každý učitel, který to s mediální výchovou myslí vážně.

Bude zajímavé sledovat, jaké uplatnění najde mediální výchova v připravované revizi RVP ZV.

Literatura a použité zdroje

[1] – CAULFIELD, Mike. SIFT (The Four Moves). 2019. [cit. 2022-7-7]. Dostupný z WWW: [https://hapgood.us/2019/06/19/sift-the-four-moves/].
[2] – HAIDT, Jonathan. Why the Past 10 Years of American Life Have Been Uniquely Stupid. 2022. [cit. 2022-7-7]. Dostupný z WWW: [https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2022/05/social-media-democracy-trust-babel/629369/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bořivoj Brdička

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.