"> " Odborný článek: 25 let Spomocníka
Odborný článek

25 let Spomocníka

22. 4. 2022 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Bilanční zpráva shrnující situaci ke kulatému výročí existence Spomocníka, zamýšlející se nad tím, co dál.

Právě dnes uplynulo 25 let ode dne, kdy byl publikován nejstarší zachovalý článek Učitelského spomocníka (22. dubna 1997). Proto si dovolím k následující řadě bilančních článků přidat jeden další.

26. 4. 2007 Spomocník slaví 10. narozeniny!
3. 1. 2011 Učitelský spomocník se stěhuje a bilancuje
22. 4. 2012 15 let Spomocníka
22. 4. 2015 18 let Spomocníka
24. 4. 2017 20 let Spomocníka
22. 4. 2022 25 let Spomocníka

Celkem je na Spomocníkovi již 1334 článků pokrývajících vývoj vzdělávacích technologií. Nemůže být pochyb o tom, že je to bezkonkurenční zdroj přinášející přehled nejnovějších vzájemně provázaných poznatků, a to ve většině případů jako první v ČR. Skoro se tomu ani nechce věřit, ale jedná se stále o pokračování záměru, který jsme začali realizovat v bývalém Ústavu pro informace ve vzdělávání v roce 1991. Tenkrát jsme tu činnost sice ještě nenazývali „kurátorstvím“, ale o tom, že je pro naše učitele užitečná, jsme nikdy nepochybovali.

Ukázalo se, že v ÚIV není, navzdory názvu této organizace, pro naše Infocentrum místo. Nakonec byl, stejně jako několik dalších nástupnických ministerstvem přímo řízených ústavů, zrušen. Dlouho jsme působili na PedF UK, ale ani tady se pro nás nakonec místo nenašlo. To proto, že naše články nemají plnohodnotný vědecký charakter. Přiznat, že předáváme jen něco, co před námi již vymyslel někdo jiný, to bohužel není hodno vrcholné akademické instituce. O tom, co hodno je, si laskavě udělejte představu sami.

Přišli jsme tedy o příspěvky studentů, zato se zapojil kolega Jaroslav Mašek. Jardo dík! Dodnes to, co děláme, není vnímáno jako něco potřebného a chtěného. Metodickému portálu RVP.CZ sice hezky zvyšujeme počet a odbornou úroveň článků, bohužel to však vypadá, že možná až příliš. Zájem ze strany učitelské veřejnosti není velký. Stačí se podívat na návštěvnost za poslední dva roky.

A tak se musíme zamýšlet nad tím, co dál. Možnosti vidím hned tři:

1. Pokračovat jako dosud
Není jisté, zda to vůbec NPI chce (smlouvu máme do června). A není jisté ani to, zda to budeme chtít my. Metodický portál RVP.CZ prochází zároveň inovací i krizí. V rámci inovace byl Spomocník rozmělněn tak, že se dnes mezi množstvím portálem realizovaných aktivit vysloveně ztrácí. Krize je vyvolána politickým záměrem ministerstva přijít s novým, celou školskou problematiku objímajícím portálem Edu.cz.

2. Osamostatnit se
Tato cesta vyžaduje hledat zdroje. O mě nejde, já jsem již překročil (jak hezky vyjádřil jeden můj starý přítel) „den nezávislosti“, a díky důchodu mohu pokračovat i bez podpory nějaké organizace. Jarda ale tu práci zadarmo dělat nemůže, a asi bych to ani nedovolil. Přesto by výsledek mohl být zajímavý. Mohl by vzniknout nový web Spomocnik.cz, který by integroval vše, co dosud děláme. A nejedná se jen o články, je tu Podcast a Zpravodaj, což jsou služby, které vlastně od počátku fungují zcela samostatně.

3. Skončit
Tato možnost je nejjednodušší a máme její realizaci plně ve své režii. Samozřejmě to nemyslím doslova. Máme každý svůj vlastní web a blog (u mě je to Spomocnik.net), kde se můžeme realizovat. Jak se snadno můžete přesvědčit, používám ho jako archiv, a to již od roku 1990. Nechci vás zmást, v tom roce ještě web vůbec neexistoval. Můj první web (BoBrův pomocník) vznikl až v roce 1995, své dříve publikované texty jsem doplnil zpětně. Pro mě osobně je tato varianta možná nejlákavější.

Řekl bych, že na rozhodování máme cca měsíc. Za každý podnět, který by nám mohl pomoci, budeme vděčni.
Dík!

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bořivoj Brdička

Hodnocení od uživatelů

Jana Hrubá
22. 4. 2022, 10:46
5 z 5
Chci poděkovat autorům Spomocníka, zvláště Bořivojovi, za 25 let soustavné a kvalitní informační práce. Představuje spoustu prostudovaných materiálů a jejich sdílení v přístupné formě čtenářům. Historickou hodnotu má i soustavná archivace, která mapuje vývoj oboru IT ve vzdělávání u nás i v zahraničí. Asi už se nedovím, zda někdy někdo soustavně zpracuje vývoj inovací ve vzdělávání od začátku 90. let. My pamětníci víme, jak je poučný i pro současníky. Zdá se ale, že lidstvo (včetně pedagogů) je nepoučitelné... Jana Hrubá, Učitelské listy
5 z 5
Jana Hrubá
22. 4. 2022, 10:47
5 z 5
5 z 5

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.