Odborný článek

A co Web 3.0?

16. 3. 2022 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Digitální gramotnost

Anotace

O Webu 3.0 a konceptech s ním spojených, které odkrývají další úroveň naší digitální gramotnosti.
 

Jaká je vaše oblíbená otázka? Určitě nějakou v předmětu, který učíte, máte a s radostí ji opakovaně pokládáte svým žákům. Ta moje zní: Jaký je rozdíl mezi Webem 1.0 a Webem 2.0? Přijde mi tak jednoduchá, že bych z ní mohl udělat i otázku záchrannou. S těmi je to však ošidné. To, co se učiteli mnohdy jeví jako záchrana, může pro žáka znamenat pravý opak.

A co Web 3.0? Otázka, která by klidně mohla následovat. Ovšem tady už je to s odpovědí trochu složitější. Tam, kde pro předchozí dvě verze webu stačilo k jejich vysvětlení v podstatě vždy jen jedno přídavné jméno (statický, resp. interaktivní), v případě Webu 3.0 to tak snadné není. [1]

Číslování stadií a hledání analogií

Verzí 3 to ovšem zdaleka nekončí. Momentálně jsme u čísla 4, které se váže zejména k Průmyslu 4.0. Pojďme si některá stádia a jejich analogie krátce připomenout.

Představa webu 3. generace

Web 3.0 bychom také, jako v případě předchozích dvou generací, mohli popsat různými přídavnými jmény, která jej charakterizují, např. sémantický, decentralizovaný, nediskriminační, autonomní, převrácený nebo blockchainový. Nicméně mluvit o něm jako o nástupci Webu 2.0 je velmi odvážné a poměrně nereálné. Mnohem realističtější je vnímat jej jako doplněk ke stávající Web 2.0 infrastruktuře, vhodný pro vybrané typy služeb či aplikací těžících z výhod blockchainu nebo jiných decentralizovaných P2P webových platforem. [2]

Technologičtí experti a zejména blockchain nadšenci například věří, že Web 3.0 nakonec nabídne lepší příležitosti k interakci ve virtuálním světě, než momentálně nabízí Web 2.0. Komunity jako Web 3 Foundation, Ethereum Network, Polkadot ad. pracují na různých projektech s cílem přivést Web 3.0 k životu. [3]

Finální podobu Webu 3.0 zatím neznáme, to však neznamená, že bychom se neměli s jeho základními principy seznámit a pochopit, jak fungují, minimálně proto, abychom byli schopni odhadnout jejich možný budoucí potenciál a porozumět i dalším oblastem s ním spojeným.

Nejde jen o Web 3.0

Položením otázky A co Web 3.0 mi nejde o popis nebo definici. Chci mezi žáky vyvolat diskuzi, která neskončí jen u využití a smysluplnosti Webu 3.0, ale otevře další témata, která s Webem 3.0 úzce souvisí, jako jsou např. blockchain, NFT nebo kryptoměny.

Právě na kryptoměny a NFT se žáci často ptají. Určitě už i vám položili otázky, zda máte Bitcoin či jinou kryptoměnu a co si myslíte o NFT. Proč tedy tentokrát nezajít trochu víc do hloubky a dát společně vše do kontextu?

Web 3.0 odkrývá další úroveň digitální gramotnosti

Web 3.0 odkrývá další úroveň naší digitální gramotnosti, která zasahuje též do problematiky kryptoměn. Jinak řečeno, abychom dnes byli digitálně gramotní, musíme též vědět, co je to blockchain, Bitcoin, Ethereum, NFT, DeFi, DAO, dApp, PoS, PoW atd., i to, jak tyto koncepty fungují, proč a k čemu je používáme a jakou roli v současném digitálním světě hrají.

Jak se stát digitálně gramotnými podle Webu 3.0 ve 3 krocích

Jak se stát digitálně gramotným podle Webu 3.0? Zkuste postupovat podle následujících kroků:

  1. Zajímejte se o oblasti kolem Webu 3.0 popsané v předchozí kapitole.
  2. Najděte si svého mentora z české nebo zahraniční komunity, který vám dokáže jednoduše a srozumitelně vysvětlit celou problematiku.
  3. Diskutujte o tématech kolem Webu 3.0 se svými žáky, a to i ve chvíli, kdy o nich nevíte vůbec nic. Mezi žáky vždy najdete několik odborníků, kteří vám rádi vše vysvětlí nebo vás nasměrují, kde hledat další informace.

Jak rychle, aby nebylo pozdě

Ať už bude rozsah Webu 3.0 v budoucnu jakýkoliv, témata s ním spojená by se měla brzy stát součástí digitální gramotnosti všech žáků i učitelů. Otázka zůstává, jak rychle toho dosáhneme, aby nebylo příliš pozdě.

Literatura a použité zdroje

[1] – ELGAN, Mike. Web3? Klidně jej ignorujte!. 2022. [cit. 2022-3-12]. Dostupný z WWW: [https://www.computerworld.cz/clanky/web3-klidne-jej-ignorujte/].
[2] – TRIPPE, Anthony. Web 3.0 Is Being Hyped To The Skies But Where Are All The Patents?. 2022. [cit. 2022-3-12]. Dostupný z WWW: [https://www.forbes.com/sites/anthonytrippe/2022/01/06/web-30-is-being-hyped-to-the-skies-but-where-are-all-the-patents/?sh=4fa088012fae].
[3] – BRAHAMBHATT, Rupendra. What Is Web 3.0? A New Horizon for Your Online Life. 2021. [cit. 2022-3-12]. Dostupný z WWW: [https://interestingengineering.com/web-3-the-new-internet-is-about-to-arrive].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Digitální gramotnost.
Ostatní články seriálu: