Jako příklad realizace digitálního vzdělávání žáků se závažným mentálním postižením je použita část školního vzdělávacího programu Speciální základní školy Poděbrady.
Ve většině oblastí života současného světa se informační gramotnost stává nutností. Proto je důležité umožnit i žákům základní školy speciální seznamovat se s možnostmi technologií a vést je k jejich využívání jako prostředku k získávání dovedností a budování kompetencí. Předmět Informatika (název předmětu je takto stanoven ve školním vzdělávacím programu bez souvislostí se změnami realizovanými v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání) umožňuje žákům s mentálním postižením osvojit si práci s digitálními technologiemi na elementární úrovni, seznámit se se speciálními výukovými a zábavnými programy. Tyto znalosti žáci využívají k vlastnímu učení, k usnadnění komunikace a k naplnění volného času.
Žáci pracují s dotykovými tablety, jsou vedeni ke správné obsluze počítače, k práci s textovým a grafickým editorem, k práci s výukovými a zábavnými aplikacemi a programy, k vyhledávání informací pomocí internetu, ke správné obsluze běžných digitálních zařízení (interaktivní tabule, mediální zařízení, kuchyňské spotřebiče, …). Získané znalosti a dovednosti využívají i v ostatních předmětech.
Časová dotace je od 5. ročníku do 10. ročníku realizována za využití disponibilní dotace po jedné hodině týdně. Předmět se vyučuje primárně v kmenových třídách s využitím sady tabletů pro práci se skupinou, v odborné učebně, kde jsou k dispozici počítače, a v dalších učebnách podle druhu používaného zařízení. Významnou možností je využívání vlastních žákovských tabletů a chytrých telefonů, čímž dochází k propojení výuky ve škole i v domácím prostředí. Tablety se využívají také jako důležitá pracovní a kompenzační pomůcka při výuce trivia.
Vzhledem k různé úrovni rozumových schopností i fyzických možností žáků, a tím odlišnému tempu výuky, není učivo rozděleno do ročníků, ale je členěno podle úrovní. Úrovně jsou podkladem k dalšímu konkrétnímu plánování pedagoga. Každý žák tak má možnost pokračovat v získávání dalších dovedností svým individuálním tempem a platí, že nemusí dosáhnout nejvyšší popsané úrovně. Výuka je podpořena vizualizací pomocí symbolů a symbolových návodů, které napomáhají orientaci v tématu a pochopení pojmů.
V předmětu Informatika se kromě vlastního vzdělávacího obsahu integrují části vzdělávacích průřezových témat:
Osobnostní a sociální výchova (Osobnostní rozvoj, Sociální rozvoj, Morální rozvoj)
Výchova demokratického občana (Občanská společnost a škola, Občan, občanská společnost a stát, Formy participace občanů v politickém životě)
Environmentální výchova (Vztah člověka k prostředí)
Kompetence pracovní
Kompetence k řešení problémů
Kompetence komunikativní
Kompetence k učení
Kompetence sociální a personální
Kompetence občanská
Kompetence digitální
![]() |
Autor díla: Mgr. Lenka Říhová |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Jak nově učit ICT na základní škole speciální.
Ostatní články seriálu: