S digitálními technologiemi se setkávají děti nejpozději v době předškolního vzdělávání. Již tehdy je vhodné zaobírat se otázkou bezpečnosti v souvislosti s používáním digitálních zařízení. Jedná se o bezpečnost spojenou jednak s ochranou zařízení, ale i sebe sama. V dalším stupni vzdělávání se problematika bezpečnosti práce a prevence zdravotních rizik spojených s využíváním digitálních technologií prohlubuje.
V následujícím textu bude rozpracován očekávaný výstup Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání Základní škola speciální (RVP ZŠS) pro vzdělávací obor Informační a komunikační technologie „zásady bezpečnosti práce a prevence zdravotních rizik spojených s využíváním výpočetní techniky“, který považuji za jeden ze stěžejních bodů uvedeného vzdělávacího oboru. V rámci tohoto výstupu je vhodné do učiva zařadit:
Problematika opatrnosti žáků při styku s elektrickým proudem se začíná řešit již v jejich raném věku. Je zapotřebí téma „moje bezpečí“ pravidelně opakovat a upevňovat. Velmi pozitivně se mi osvědčily materiály od zachranny-kruh.cz [1] v podobě digitálních učebních materiálů, které jsou doplněny volně přístupnými pracovními listy [2].
Správnými hygienickými návyky je míněno především nekonzumovat při práci s digitálními technologiemi jídlo, pití a používat techniku za předpokladu umytých rukou. V rámci základní školy speciální je v této oblasti nutný dohled a vedení žáků k hygienickým návykům, a tím i k prevenci zdravotních problémů.
Osvojení a dodržování ergonomických zásad zahrnuje dispozici pracovního místa, vhodně zvolenou židli či správné sezení u PC. Za první dva uvedené body odpovídá škola a na základní škole speciální se tato skutečnost řeší individuálně. Ke správnému sezení jsou žáci vedeni od začátku školní docházky (přikládám obrázek pro představu). Tablety/iPady jsou často využívány i mimo lavici. I tady by mělo docházet ke korekci držení těla, sklonu používané digitální techniky apod.
![]() |
Autor díla: skolenibozp.cz |
Jako prevenci zdravotním rizikům je vhodné zařazovat pravidelné protažení či sportovní aktivitu. Bez protažení by dle doporučení odborníků [3] neměl jedinec pracovat s digitálními technologiemi výše než hodinu. Žáci s mentálním postižením, kteří se vzdělávají podle RVP ZŠS mají problémy s udržením pozornosti a vyžadují časté změny aktivit, což se zde jeví jako příhodné.
Aktuálním diskutovaným tématem jsou pravidla bezpečného chování na internetu. Ve školách mohou být softwary v případě digitálních technologií zabezpečeny administrátorem, který může využít možnost blokace vybraných webových stránek (např. sociální sítě).
Osoby s mentálním postižením se mimo jiné projevují zvýšenou sugestibilitou, důvěřivostí, infantilností osobnosti a zvýšenou závislostí na lidech [4], existuje tedy riziko jejich snazšího zneužití. Proto je nezbytné se tématu „bezpečný internet“ věnovat i s žáky na základní škole speciální. Výukových materiálů na toto téma existuje nespočet, uvedu např. zpracovaný DUM [5], který jednoduchou formou krátkých vět a obrázků nabádá žáky k obezřetnosti. V projektu e-bezpečí [6] je pak možné využít vytvořené materiály a naleznete zde i aktivity pro rodiče.
Sdílení fotografií a videí souvisí s předchozím bodem. I v základní škole speciální se setkáváme se žáky, kteří mají vytvořený profil na sociálních sítích. Mívají ho založený např. za účelem ukládání vzpomínek z fotografií a videí a jejich sdílení s kamarády. Tyto profily jsou záležitostí především rodin žáků, které je žákům zakládají. Žák základní školy speciální není schopen se v tomto světě orientovat. V rámci vyučování je pak na místě zařadit téma „Co mohu fotografovat a popř. zveřejňovat?“
Výhodou je, že digitální technologie žáky základní školy speciální baví. Vyučování tak probíhá napříč všemi vyučovacími předměty a častým opakováním u žáků s mentálním postižením dochází k jeho fixaci. Pedagog musí být ale schopen v rámci vyučování zkoordinovat pohyb žáků základní školy speciální na internetu a kombinovat práci s digitálními technologiemi s ostatními aktivitami.
Závěrem bych chtěla připomenout důležitost propojení školního a rodinného zázemí. Chceme-li ale, aby si žáci osvojili hygienické návyky při práci s digitálními technologiemi, tedy správně seděli, měli dostatek pohybu a bezpečně fungovali v on-line světě, je nezbytné, aby stejné postupy a nároky na ně měla škola i jejich rodina. Žáci si své návyky přináší z rodiny (většina z nich má již na 1. stupni vlastní iPad/tablet, PC či mobilní telefon), a teprve při sladění požadavků učitele a rodiče se stanou digitální technologie součástí praktického života dospělého jedince s mentálním postižením.
Použité zdroje a odkazy:
[1] https://www.zachranny-kruh.cz/?gclid=EAIaIQobChMIxovzns618wIVENZ3Ch160gKREAAYAyAAEgIxE_D_BwE
[2] https://www.zachranny-kruh.cz/pro-skoly/pracovni-listy.htm
[3] https://www.bezpecnostprace.info/pracovni-urazy/ergonomie-pocitacoveho-pracoviste-a-zasady-bezpecnosti-prace-na-pc-aneb-jak-predejit-rsi-syndromu/
[4] Ludíková L., Renotiérová M. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN: 80-244-1475-9.
[5] https://www.veskole.cz/dumy/zakladni-skola-1-stupen/bezpecny-internet-2
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Jak nově učit ICT na základní škole speciální.
Ostatní články seriálu: