Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Digitálně minimalistický kalendář 2022
Odborný článek

Digitálně minimalistický kalendář 2022

8. 12. 2021 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Vyzkoušejte 12 principů digitálního minimalismu během roku 2022, ať už po měsících, týdnech, nebo dnech.
Autor: pch.vector, freepik.com

Rok 2022 můžete s technologiemi prožít dvěma způsoby. Buď stejně jako v letech předchozích, nebo nově jako digitální minimalisté. Pokud se rozhodnete pro druhou cestu, nabízím vám 12 principů, které vám pomohou se digitálními minimalisty stát. Při jejich osvojování si můžete vybrat ze tří různých variant: pomalé, rychlé, nebo ultra rychlé – a případně i vyzkoušet více principů naráz.

O digitálním minimalismu

O digitálním minimalismu jsme na Spomocníkovi psali již mnohokrát. Ze všech článků vybírám tyto:

Proč je těžší technologie nepoužívat než používat

Naučit se technologie nepoužívat je a do budoucna bude stále těžší a těžší, jak se postupně budou zlepšovat týmy a především umělá inteligence a algoritmy ekonomie pozornosti, jež nás budou čím dál víc nutit zůstávat v daných platformách, s tamním obsahem, který v nás bude vyvolávat mnohem intenzivnější FOMO efekt (obavu, že nám něco unikne), a udržet v reakčním režimu s potřebou a nutkáním na vše reagovat a ke všemu se vyjadřovat.

Pokud máte v běžném životě problém zbavit se svých špatných návyků, při práci s technologiemi na tom budete podobně, ne-li hůř. Vymanit se z nich můžete pomocí digitálního minimalismu.

Co vám přinese digitální minimalismus

  • lepší soustředění
  • čas, který jste předtím neměli
  • změnu návyků
  • všestrannější ovládání technologií
  • sebeovládání

12 principů digitálního minimalismu nejen pro rok 2022

I. Zima: redukujte a definujte

1. Proveďte digitální úklid

Odinstalujte všechny aplikace, které denně nepoužíváte nebo které nemají na daném zařízení co dělat (např. e-mailového klienta z tabletu, který používáte k zábavě nebo kreativní tvorbě).

2. Definujte roli pro svá zařízení

Rozdělte svá zařízení na pracovní, volnočasové, zábavní, konzumní aj. a upravte své činnosti a aplikace podle této role.

3. Používejte monotasking

Ať už při práci, nebo ve volném čase, vždy dělejte jen jednu aktivitu. Vypněte multitasking, i když máte pocit, že jej zvládáte, a nedělá vám problém, nebo si pořiďte takové zařízení, které je určeno jen na jednu činnost (psaní, čtení, hraní, kreslení atd.).

II. Jaro: omezujte a ztišujte

4. Upravte notifikace

Začněte od nuly. Vypněte všechna upozornění a postupně je přidávejte, nebo si stanovte minimum, pod které nemůžete jít (např. volání vašich blízkých), a tento stav zvolte jako výchozí bod.

5. Přizpůsobte si režimy Nerušit

Vytvořte speciální režimy Nerušit pro spánek, práci, zábavu, tvorbu, řízení auta apod. a vyberte si, kteří lidé a které aplikace vás v daném režimu mohou rušit. Nebo podmiňte daný režim spuštěním konkrétní aplikace (když pracuji v aplikaci Canva, zapne se mi režim Nerušit nazvaný „Tvorba“, kdy budu dostupný pouze pro opakované volání).

6. Omezte a zjednodušte komunikaci

Neodpovídejte v několika krátkých, spontánních zprávách, ale jen v jedné, stručné, kterou si předem rozmyslíte. Neodpovídejte na všechny zprávy, pokud k tomu nejste vyzváni (všichni učitelé děkují vedení školy za zveřejnění nové informace v učitelském týmovém kanálu apod.).

III. Léto: ignorujte a měňte

7. Zrušte reakční režim

Nereagujte okamžitě, když vám přijde email, zpráva, odpověď aj. Přemýšlejte, zda je opravdu nezbytné reagovat, a pokud ano, odpověď si rozmyslete, a také to, kterým všem lidem ji budete posílat a zda je to nutné.

8. Změňte online návyky nejen v sociálních sítích

Nechodíte na stránku či sociální síť moc často? Jak dlouho tam jste a co tam děláte? Nesledujete ve vybrané sociální síti zbytečně moc lidí? Nestal se stream zpráv v této síti nepřehledným a nechtěl by filtrovat, omezit nebo zrušit?

9. Ignorujte nepodstatné, zaměřte se na podstatné

Co vám čas strávený v konkrétní platformě přináší? Je pro vás tamní přítomnost zásadní, přínosná, obohacují, inspirativní a posouvá vás profesně dál, nebo je to jen otázka relaxace a zábavy? A vyplatí se potom zde zůstávat? A jak dlouho, kolik minut/hodin denně?

IV. Podzim: plánujte a tvořte

10. Plánujte své aktivity s technologií i bez ní

Naplánujte si pracovní i volný čas a stanovte si, co budou v tomto čase dělat všechna vaše zařízení, především telefon a hodinky či jiná nositelná technologie. Potřebujete je ke konkrétní činnosti? Mohou vám například pomoci se na danou aktivitu soustředit či sledovat váš zdravotní či fyzický stav?

11. Naučte se být chvíli sami

Uzavřete se na chvíli do sebe. Obklopte se na okamžik svými myšlenkami. Technologie ale nemusíte vypínat. O svých přáních, snech, tužbách si můžete vést deník (např. Day One), ať už psaný, nebo mluvený, doplněný o fotky, videa, kresby ad.

12. Tvořte v kreativní samotě

Kreativní samota znamená pro každého něco jiného. Někdo ke své kreativitě potřebuje svou oblíbenou hudbu, druhý bílý šum a jiný naprostý klid, jehož dosáhne nasazením sluchátek se zapnutým ANC (aktivním potlačením okolního hluku). Určitě sami nejlépe víte, v jakém prostředí jste schopni nejlépe tvořit.

Čtyři varianty aplikace digitálního minimalismu

  1. 12 měsíců: na aplikaci daného principu máte měsíc
  2. 12 týdnů: jeden princip zkoušejte během jednoho týdne
  3. 12 dní: každý den se zaměřte na jiný princip
  4. Individuální plán: kombinujte více nebo všechny principy v různém časovém období podle toho, jak vám to vyhovuje

Atomický přístup při aplikaci změn

Ať už si vyberete jakýkoliv princip a variantu z výše uvedených, začněte jednou drobnou změnou, například zrušením upozornění u e-mailů, později můžete zkusit zrušit notifikace u všech aplikací vyjma rychlé komunikace (volání, chat), bezpečnosti (bankovní služby, VPN apod.) nebo zdraví a tyto upravit dle osobní preference (např. u aplikace Zdraví nepotřebuje být každý upozorňován na nedostatek pohybu, či stabilitu chůze). Je tedy zřejmé, že nastavení digitálního minimalismu bude velmi individuální.

Digitální minimalismus a co dál

Možná byste si řekli, že když se stanete digitálními minimalisty, máte vyhráno. Digitálním minimalismem to však nekončí. Nad ním a někdy vedle něj stojí digitální wellbeing. Tyto dva přístupy se totiž často vzájemně doplňují. I technologie, kterými budete řešit digitální wellbeing, musíte nastavit minimalisticky, aby vás nezahltily.

Ti, kteří dokážou zvládnout oba přístupy, budou mít před ostatními značný náskok. Nesmí se s ním však příliš spokojit, protože jak to tak u technologií bývá, stále se vyvíjejí a to bezpodmínečně ovlivní i digitální minimalismus společně s digitálním wellbeingem.

Stáhněte si

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jaroslav Mašek

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.