 |
Autor: macrovector – freepik.com |
„Ti, co vedou školu, by měli být lídry v oblasti technologií ve vzdělávání, aby pro své učitele zajistili užitečné a aktuální prostředky,“ začíná svůj článek s názvem Making the Most of Your EdTech Toolbox Victoria Thompson. [1]
A nejen to. Musí mít také povědomí o současných i budoucích EdTech trendech a především uskutečňovat vize, které z těchto trendů vycházejí.
Jaké nástroje do školy pořídíme, jak je následně dokážeme efektivně využívat, rozšiřovat, aktualizovat, konsolidovat a měnit, je součástí nezbytné EdTech strategie, která na škole nesmí chybět. Podnět na její vybudování nemusí ovšem nutně vzejít přímo od vedení školy, její členové by však o ní měli mít alespoň základní představu a problematice vzdělávacích technologií rozumět.
Bez této EdTech strategie může docházet například k technologickému zahlcení a fragmentaci (Technologické zahlcení jako důsledek špatné komunikace) a celé řadě dalších problémů (10 důvodů, proč je volba vhodného vzdělávacího prostředí pro online výuku tak důležitá).
Ve zmíněném článku Victoria Thompson nabízí celkem šest tipů pro co nejlepší využití EdTech nástrojů ve škole. Její výčet jsem upravil, rozšířil o několik dalších bodů a všechny opatřil vlastním komentářem. Jsou určeny všem EdTech lídrům, ať už ve vedení školy jsou, či nikoliv.
- Sestavte přehled všech EdTech nástrojů, které na škole používáte. Dejte učitelům prostor, aby sdíleli způsoby, jak tyto nástroje používají, a vzájemně se svými rozdílnými přístupy inspirovali.
- Zjistěte, jaké EdTech nástroje používají na jiných školách podobného typu. Přemýšlejte, zda používáte jinou alternativu těchto nástrojů, nebo zda byste stejné nástroje nemohli integrovat do vašeho školního vzdělávacího prostředí.
- Zeptejte se učitelů, které další EdTech nástroje používají. I zde zvažte možné začlenění těchto nástrojů do vašeho stávajícího portfolia aplikací, pokud tím nedojte k redundanci (stejná funkcionalita s jinou již používanou aplikací).
- Redukujte nadbytečné nebo zastaralé EdTech nástroje. Minimálně jedenkrát ročně proveďte konsolidaci a návrh na vyřazení či výměnu nástrojů, pokud se je z jakéhokoliv důvodu nevyplatí nadále na škole využívat.
- Zjistěte od učitelů, zda nenarazili na jiné zajímavé EdTech nástroje. S novinkami z oblasti technologií ve vzdělávání nemusí přicházet pouze ICT koordinátoři/metodici nebo IT správci. Učitelé na konferencích stále objevují nové přístupy a zajímavá řešení, která se k vám nemusí dostat. Na vás pak je, abyste dokázali posoudit jejich možné využití na vaší škole.
- Zjistěte od žáků, jaké EdTech nástroje používají mimo školu. Také zde se zamyslete nad jejich možným začleněním do vašeho ekosystému v kontextu školního vzdělávacího prostředí a všech aktuálně používaných nástrojů (viz problematika zmíněná výše) a také s ohledem na bezpečnost a ochranu osobních údajů.
- Investujte dostatek času do zaškolení učitelů v uvedených nástrojích. Lektory těchto školení mohou být ideálně učitelé vaší školy, kteří uvedené nástroje aktivně používají, nebo speciálně vytvořený tým čelných učitelů vaší školy a samozřejmě také žáků.
- Investujte dostatek času pro seznámení rodičů s nástroji, které na škole používáte. A také o tom, jak je používáte a proč je takto používáte. Můžete o nich natočit video, ukázat jejich využití na dnech otevřených dveří, informovat o vašich EdTech novinkách pomocí newsletterů, webu školy apod. Vtáhněte rodiče víc do dění kolem technologií ve škole a ukažte jim, že technologie je možné používat a ovládat jinak.
- Zajistěte pro školu výhodnou EDU licenční politiku. Individuální licence nahraďte školní variantou. Vyjednejte si EDU předplatné pro pořízené aplikace s možností jejich bezplatného vyzkoušení po dostatečně dlouhou dobu. Zhodnoťte využití pořízených licencí a upravte je podle aktuální situace. Analyzujte výhody a nevýhody bezplatné i placené verze konkrétního nástroje. Neřiďte se pouze cenou dané licence, ale také tím, jaké benefity vám její pořízení/prodloužení přinese.
- Vytvořte EdTech tým, který bude pravidelně zastřešovat výše uvedené kroky. Jeden člověk na všechny uvedené činnosti nestačí. Sestavte tří- až pětičlenný tým tvořený ICT koordinátorem/metodikem, učiteli, žáky a zástupcem vedení školy. Rozdělte si úkoly popsané v jednotlivých krocích výše a pravidelně se setkávejte nad jejich řešením.
A je tu ještě jedna věc, na kterou je potřeba při rozšiřování našeho EdTech portfolia myslet. Totiž poznat, jaký potenciál do budoucna vámi používaný nástroj má. Zda bude stále existovat za rok nebo dva a v jaké podobě. To je bezesporu asi nejtěžší úkol, který však může být nejlepším měřítkem toho, jak velkými EdTech odborníky opravdu jste.
Související články k tématu