Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Digitálně minimalistický ekosystém
Odborný článek

Digitálně minimalistický ekosystém

6. 10. 2021 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Digitální minimalismus

Anotace

Kolik digitálních zařízení dnes používáme? A kolik jich budeme používat do pěti let? A umíme se vzdát nákupu nových, pokud je nepotřebujeme?
Autor: freepik.com


Kolik digitálních zařízení dnes v průměru používá každý člověk? Před šesti lety to byly dvě, loni čtyři, do dvou let jich bude šest a v roce 2025 možná až devět. Opravdu je ale lidé aktivně používají? (1)(2)

Test digitálního minimalismu

O otázce smysluplného a efektivního využívání digitálních technologií přemýšlím vždy s vydáním nového produktu, jehož starší verzi buď již vlastním, nebo které v mém portfoliu doposud chybí. Sám sebe se přitom vždy ptám, zda ho opravdu potřebuji, jak jej naplno využiji a jak celkově zapadne do mého workflow. Zdali při této analýze dokážu nezaslepeně celou situaci pro sebe vyhodnotit, je pak dalším, poměrně zásadním testem mého digitálního minimalismu.

Odhadovaný počet připojených zařízení na osobu do roku 2025 (2)


Obměna a nová role

S celkovým počtem používaných zařízení může souviset též perioda jejich obměny. Někdo si nový model kupuje každý rok, jiný každé 2–4 roky a někomu vydrží až do chvíle, než zcela přestane fungovat. Navíc tato perioda může být rozdílná dle typu konkrétního přístroje. Jiná může být u telefonu, hodinek, tabletu, notebooku, počítače, sluchátek, reproduktoru. Někdy se mohou vzájemně doplňovat, např. každý sudý rok nákup nového telefonu, lichý hodinek atp.

Pokud si lidé po nákupu nového zařízení to starší ponechávají, jeho role a způsob použití se často mění. Starší hodinky mohou být využívány pouze pro sledování spánkové aktivity, předchozí osobní tablet se může nově stát centrální jednotkou v chytré domácnosti, notebook lze využít pro práci či zábavu, která nevyžaduje tolik výpočetního výkonu.

Poznat sám sebe

Jak ovšem zjistit, zda daný telefon, tablet, sluchátka aj. skutečně potřebuji, pokud jsem je nikdy předtím nevlastnil? Mám-li například 11palcový iPad, má pro mě smysl kupovat si ještě další 8,3palcový iPad Mini? Ano, když budu chtít, vždy najdu důvody, proč nový produkt potřebuji, i způsoby, jak jej využiji společně s ostatními zařízeními, které ve svém ekosystému již mám. A nedá mi to ani moc práce, protože nový produkt bude mít vždy spousty nových a zásadních funkcí, které ten předchozí postrádá.

Myslím, že nejdůležitější je si uvědomit, jakým typem uživatele jsem. Zda více konzumuji, než tvořím, jak tvořím, zda využívám stylus a klávesnici, a zejména, jak produktivní na tom kterém zařízení dokážu být.

Každý produkt pro něco jiného

Souhlasím s názorem, že čím větší displej, tím větší produktivita. Záleží ovšem také na tom, k čemu dané zařízení používám. Jinak pracuji s hodinkami a telefonem, jiné aktivity provádím na tabletu a ještě jiné pak na notebooku a počítači. A na každém z nich se také mění poměr mezi konzumací obsahu a jeho tvorbou. Ten se navíc v průběhu času a zkušenosti mění. U mého 10,5“ iPadu je to momentálně 90 : 10 ve prospěch konzumace, u notebooku je pak tento poměr přesně opačný, tedy 10 : 90. Při zvažování nákupu menšího iPadu by u mne došlo k rozdvojení konzumace mezi oba tablety a snížení celkového používání obou.

Minimalistický přístup

Minimalistický přístup, digitální nevyjímaje, není tedy jen o množství věcí, které vlastním. Je také o tom, že pokud danou věc dostatečně nepoužívám, nebo pro ni nenajdu potřebné uplatnění, vůbec si ji nepořizuji, i kdybych si ji stokrát mohl dovolit. Pokud nejsem schopen realisticky vyhodnotit celou situaci, bude mi časem doma ležet spousta zařízení, která nestačím dostatečně využívat. Digitálním úklidem se tak nemyslí jen ten softwarový, ale i ten hardwarový.

Přečtěte si k tématu:

Rozdílné ekosystémy žáků a učitelů

Zužme nyní otázku z úvodu pouze na žáky a učitele.

Kolik digitálních zařízení dnes v průměru používají žáci? Když jsem se ptal těch svých v 1. ročníku na střední škole, dostal jsem odpověď, která odpovídala aktuálním číslům, tedy 3–4. Předpokládám, že za pět let se tato generace bude dle predikce blížit číslu 9.

A jak je to u učitelů? Těch jsem se u nás na škole zatím neptal. Obávám se však, že se v průměru můžeme dostat někam do roku 2010–2015, tedy přibližně na dvě zařízení, a za pět let možná na čtyři. Pokud by tomu tak skutečně bylo, ukázalo by to na jediné. Je-li ekosystém učitelů co do počtu zařízení poloviční než ten žákovský, stěží jim mohou předat vlastní zkušenosti s jeho redukcí a naučit je efektivně vybudovat své workflow v duchu digitálního minimalismu.

Pokud je stejný, je před nimi úkol dokonce ještě obtížnější. Nejprve musí sami umět svůj ekosystém redukovat, aby to posléze mohli naučit své žáky, a ti se nestali ovcemi nebo ovčany (z anglického sheeple) – tedy těmi, kteří bezhlavě a stádovitě pořizují nové produkty, a teprve poté hledají způsoby jejich možného využití.

Umění digitálního minimalismu není ve schopnosti redukovat počet svých zařízení až po jejich nákupu, ale před ním, abychom si pořídili jen to, co opravdu potřebujeme.

Literatura a použité zdroje

[1] – O'DEA,, S. Average number devices and connections per person worldwide in 2018 and 2023. 2021. [cit. 2021-9-27]. Dostupný z WWW: [https://www.statista.com/statistics/1190270/number-of-devices-and-connections-per-person-worldwide/].
[2] – BARDIA, Safaei. Reliability Side-Effects in Internet of Things Application Layer Protocols. 2017. [cit. 2021-9-27]. Dostupný z WWW: [https://www.researchgate.net/publication/322050538_Reliability_Side-Effects_in_Internet_of_Things_Application_Layer_Protocols].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.