Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Myšlenky, které si odnáším z online výuky
Odborný článek

Myšlenky, které si odnáším z online výuky

12. 5. 2021 Gymnaziální vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Po dlouhém období online výuky přichází další autorova reflexe, ve které nechává promlouvat své myšlenky. Současně tím sdílí své vlastní zkušenosti a nabízí učitelům, aby udělali totéž.
Autor: stories, freepik.com

 

Co si odnášíte z online výuky?

Při postupném návratu žáků do prezenční výuky se tato otázka poměrně nabízí. A to i proto, že tímto návratem online výuka nekončí. Jen bude mít v následujícím období pravděpodobně trochu upravenou podobu.

Myšlenky, které si z předchozího období online výuky odnáším já, jsou zde. Vybral jsem jen ty, na které momentálně myslím asi nejvíce.

Co se žáci naučí v tvé přítomnosti, není nejdůležitější

Mnohem důležitější je, co se dokážou naučit sami bez tebe. Starej se, jak to uděláš, abys v nich podnítil zájem o danou věc a oni se pak už nechtěli věnovat ničemu jinému.

Neber sebe a svou výuku tolik vážně

I když jsi hluboce přesvědčen, že bez konkrétních dovedností v předmětu, který učíš, se tví žáci v životě neobejdou, oni to patrně budou vidět jinak. Vzpomeň si, jak jsi to v jejich věku viděl ty a co bys tenkrát chtěl, aby tvůj učitel udělal jinak.

Nejprve dostaň sebe a žáky do pohody a potom společně vytvořte něco úžasného

Pokud nejsi sám v pohodě, najdi si způsob, jak se do ní dostat. A to stejné chtěj po svých žácích. A když to sami nedokážou, pomoz jim v tom. I kdyby to mělo trvat 80 % vašeho setkání. Zbývajících 20 % může stačit na to, aby se vám podařilo něco mimořádného.

Když se tví žáci pravidelně nezapojují, děláš pravděpodobně něco špatně

Přestože chyba může být i někde jinde, nejprve ji hledej u sebe. Co jsi ne/řekl, ne/udělal nebo co nevíš o žácích a jejich aktuálním rozpoložení. Chybou je i samotná představa toho, že se musí zapojit všichni.

Udělej všechno pro to, aby se žáci do výuky těšili

Pokud se s tebou budou žáci cítit dobře, je větší pravděpodobnost, že se na vaše setkání budou těšit. Nejprve ale udělej všechno pro to, aby ses do výuky těšil i ty sám, a pak přemýšlej, jak to zařídíš, aby se do ní těšili i tví žáci. A polož si otázky, v čem bude vaše setkání jiné, zajímavé a neobvyklé, zkrátka takové, které jinde nezažijí.

Častěji se ptej žáků, zda jim tebou nastavená výuka vyhovuje

A pokud ne, společně hledejte takové nastavení, ve kterém se budou cítit lépe a dosáhnou lepšího výsledku. A vždy dané nastavení změňte, pokud přestane fungovat. Personalizace není možná bez toho, aniž bychom neměli možnost o její podobě sami rozhodovat.

Nabízej mnohem víc možností včetně vlastního výběru

Vždy žákům nabízej více různých aktivit (ve výuce i mimo ni), aby si mohli vybrat právě ty, které aktuálně nejvíc potřebují. A pokud jim tvá nabídka z nějakého důvodu nevyhovuje, umožni jim, aby si našli jiné, korespondující s daným obsahem a cílem.

Umožni žákům hledat nové výzvy, příležitosti a možnosti seberealizace

Ještě víc se zajímej o své žáky, co je baví, co rádi dělají a čemu se věnují mimo školu, a hledej propojení těchto aktivit s tím, co společně realizujete ve vaší výuce. Nabízej žákům různé příležitosti a možnosti seberealizace nejen ve výuce, ale i v rámci školních akcí. Umožni jim zapojit se do dění ve škole a podporuj jejich aktivní přístup.

Ve výše uvedených myšlenkách promlouvám především sám k sobě. Nejde tedy o univerzální rady, jen o sdílení mých vlastních zkušeností. Pokud byste chtěli sdílet ty své, můžete k tomu využít naši padletí nástěnku.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jaroslav Mašek

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.