Autor: vectorjuice, freepik.com |
Vzpomínám si na úvodní hodinu multimédií v 1. ročníku oboru Kybernetická bezpečnost na začátku letošního školního roku. Myslím, že to dokonce byla jedna z prvních otázek, kterou mi tehdy jeden ze žáků položil: „Bylo by možné na škole vytvořit esportovní tým?“
Přestože moje zkušenost s esportem byla nulová, odpověď byla okamžitá a jednoznačná: „určitě“. A hned jsem se začal zajímat, jak by si to on a jeho spolužáci představovali. Zmínili soutěže se zapojením školních esportovních týmů, mě napadla myšlenka herního kroužku. Víc detailů si z toho rozhovoru dnes už nepamatuji, v paměti mi však zůstalo nadšení, které jsme všichni společně sdíleli.
O esportu ve škole jsme na Spomocníkovi poprvé psali v prosinci 2019. V uvedeném článku jsme vám představili tento fenomén i možnosti, jak jej využít ve vzdělávání. Dnes se detailněji podíváme na to, jak s ním na škole začít a samozřejmě též na důvody, proč to má smysl a co nám to přinese.
Přestože vytvoření esportovního týmu se může zdát jako nejlepší první krok, zvažte nejprve založení nesoutěžního herního školního klubu. Má to hned několik výhod: přístupnost pro více účastníků, flexibilitu v nabízených herních titulech pro dostatek neformálních zážitků, rozvoj digitálního občanství a budování pevných vztahů pomocí konstruktivního prostředí sociálně-emočního učení.
Takový klub navíc poskytne žákům prostor k seznámení se s různým typem her, k realizaci shoutcastových soutěžních her mezi týmy nebo k tvorbě videí o těchto soutěžích.
Začněte tím, že zjistíte konkrétní zájem žáků o hraní, a na základě těchto zájmů vytvořte časový plán klubových setkání. Nechte žáky, aby vám s návrhem herního klubu pomohli. Naplánujte informační setkání se žáky a jejich rodiči. A zapojte také asistenty žáků, kteří mohou pomoci s průběhem aktivit a interních turnajů či ligových soutěží. [1]
Nechte si poradit od neziskových organizací, které poskytují cenné zdroje školám při nastartování různých programů, a nabízí jak podporu kolem týmových soutěží, tak také prostor v učení se a růstu vašich týmů v oblasti porozumění esportu a získání herních zkušeností. Znalost celé problematiky vám usnadní orientaci v široké nabídce možností, abyste zjistili, co ve vaší škole bude nejlépe fungovat. [1]
Využijte k tomu Hashtag #EsportsEDU na Twitteru nebo Discordu. Mnoho herních skupin lze najít právě na této herní platformě, kde se s nimi můžete propojit skrz chat či video. Discord může být též vhodným místem pro učitele a žáky k propojení se s jinými školami. Mnoho škol jej používá k poskytnutí prostoru žákům potkat se s lidmi, kteří se zajímají o tutéž hru. [1]
Dejte žákům roli pozorovatelů, abyste zjistili, co funguje a kde se nachází jejich oblast zájmu. Získaná data mohou být základem pro to, s jakým konkrétním esportovním školním týmem začnete a kteří žáci se zajímají o shout-casting či o videoprodukci her. [1]
Jsou také žáci, kteří rádi hrají hry, ale ne typu PVP (hráč/tým proti hráči/týmu, z angl. Player versus Player), které jsou tak typické právě pro esport. Pro ně jsou pak oblíbenými alternativami hry typu speed-running, kde je cílem zkompletovat danou hru, nebo designové výzvy odehrávající se např. v Minecraftu.
Založení herního klubu otevírá mnoho příležitostí pro školu i pro budoucí kariéru žáků. Těm umožní trénovat globální profesní dovednosti, jako např. komunikaci, kolaboraci, empatii, a podporuje jejich digitální občanství. Pod vedením učitelů pak mohou dosáhnout mnohem většího růstu, než kterého by dosáhli sami. [1]
Návrh školního herního klubu mých žáků z 1. ročníku má již nyní zcela konkrétní podobu. Čekají jen na to, až se vrátí do školy, aby mohli hned začít s jeho realizací. Pokud se to podaří (a za sebe pro to udělám maximum), bude to příkladná ukázka propojení mnoha různých světů: žákovského a učitelského, školního a domácího, vzdělávacího a zábavného, kompetitivního a nesoutěživého, kolaborativního a kooperativního, individuálního a týmového, technického a sociálně-emočního, hardwarového a softwarového, světa online a offline. Ukažte mi, které jiné odvětví tohle dokáže.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.