Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Digitální minimalismus (14. akce Virtuálního Digicentra)
Odborný článek

Digitální minimalismus (14. akce Virtuálního Digicentra)

Anotace

Představení 14. akce Virtuálního Digicentra.
 

„Digitální minimalismus je pro mě téměř synonymem digitální gramotnosti. Jde o schopnost, která je základem digitální kompetence, tedy jedním z cílů výuky podle nového RVP. A to i přesto, že samotný ten termín tam nenajdete.“ – Bořivoj Brdička

 

Minulý týden jsem publikoval 10 principů digitálního minimalismu v článku nazvaném 10 tipů, jak naučit žáky být digitálními minimalisty. Článek vznikl místo prezentace k mému vystoupení na Učitel IN.

Vést žáky k digitálnímu minimalismu však učitelé stěží mohou bez toho, aniž by některé z těchto principů sami neaplikovali, aniž by se nestali digitálními minimalisty.

Proto je tu nová akce Virtuálního Digicentra nazvaná příznačně Digitální minimalismus, ve které mohou učitelé sdílet své vlastní zkušenosti s digitálním minimalismem poté, co si vyzkouší některý z jeho principů, případně též zkušenosti svých žáků.

Prostor ke sdílení je v rámci této akce také pro ty, kteří již digitálními minimalisty jsou a též pro ty, kteří se o něj už se svými žáky pokoušeli.

Jak se do akce zapojit

  1. Seznamte se s 10 základními principy digitálního minimalismu.
  2. Vyzkoušejte si některý z těchto principů.
  3. Sdílejte své zkušenosti na stránkách akce.
  4. Seznamte své žáky s digitálním minimalismem.
  5. Vyzvěte je, aby i oni sdíleli s vámi své zkušenosti.
  6. Pokud to bude možné, sdílejte jejich zkušenosti na stránkách akce.
  7. Přiveďte své žáky k digitálnímu minimalismu.

Více detailů k akci, například to, jak publikovat své zkušenosti, najdete na stránkách akce. Kromě ní běží na Virtuálním Digicentru celá řada dalších akcí, do kterých se můžete taktéž zapojit.

Význam digitálního minimalismu 

Stát se digitálním minimalistou není otázka dnů ani týdnů. Je to dlouhodobý proces. Přechod na něj znamená schopnost měnit své zaběhlé návyky, neustále analyzovat a přehodnocovat své chování s technologiemi. Digitální minimalismus je o jiném, novém přístupu k životu s digitálními technologiemi. Pokud byl před lety takovýmto přístupem time management, dnes je to management digitální. Bez něj a bez digitálního minimalismu nebudeme mít svůj život pod kontrolou, stejně jako jej nemáme zcela pod kontrolou v případě absence time managementu.

Pokud si říkáte, že digitální minimalismus není pro vás, že nepotřebujete být digitálními minimalisty, věřte, že žáci jsou o tom zcela přesvědčeni. Těžko bych v jejich věku uvažoval jinak. Na nás učitelích je ovšem ukazovat jim jiné cesty a přístupy než ty, které znají. Dostat je na dráhu, po které jen nekontrolovaně nepojedou, ale na které dokážou svůj pohyb, své chování měnit a sami ovlivnit nebo, jak říká Bořivoj Brdička, „aby technologii uměli ovládat a nebyli jí ovládáni“. Pokud to zvládnou, dosáhnou té nejlepší digitální gramotnosti, jaká momentálně existuje.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.