Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Teamsy integrují cizí LMS
Odborný článek

Teamsy integrují cizí LMS

8. 6. 2020 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Komentář ke zprávě oznamující integraci několika cizích systémů řízení výuky do prostředí MS Teams, a to včetně u nás hodně rozšířeného Moodlu.

Nejspíše jste si všimli toho, jak masivní je současná snaha Microsoftu ovládnout školský trh budoucnosti. Office 365 je platformou, která se docela úspěšně snaží vytlačit ze škol Google Suite. To samozřejmě není tak jednoduché, protože Google měl velký předstih a mnoho škol jeho platformu využívá již několik let. Uzavření škol ale vyvolalo situaci, v níž musí o jednotném řešení uvažovat i ti, kteří se dosud většímu využití technologií bránili. Vypadá to, že v této oblasti se Microsoft stává vítězem. Jeho politika je natolik úspěšná, že se jí daří ovlivňovat i některé státní instituce, které by měly být z principu neutrální (jen si všimněte, jaký poměr je mezi různými aplikacemi např. u webinářů projektu SYPO).

Nechci ale tvrdit, že to je chyba, protože třeba právě Teams (součást Office 365) je aplikací, která je pro online výuku určitě jednou z nejlepších. Ukázkovým projevem aktuální školské politiky Microsoftu je právě oznámené propojení Teams s LMS Canvas (v USA hodně používaný původně open source systém řízení výuky) a Moodlem (open source, který je i u nás velmi oblíben) [1].

Je pravdou, že potřeba čistě online vzdělávání vyvolala nejdříve snahu integrovat možnost otevřít videokonferenční setkání přímo ze systémů LMS. Takže třeba právě z Moodlu dnes můžete realizovat setkání v Zoom, Google Meet i v Teams. Odpověď Microsoftu je tedy docela logická. Budete-li zvyklí pracovat převážně v Office 365, můžete tam klidně zůstat a prostřednictvím aplikace Skooler (stejně jako Teams dočasně pro školství bezplatná) se můžete dostat ke svým kurzům v Moodlu. Jen si, prosím, uvědomte, že přihlášením do libovolné z platforem dáváte jejich provozovatelům možnost analyzovat, co děláte. A to i tehdy, když mají vaši důvěru, že vaše osobní data nezneužijí (to je snad v případě žáků přímo povinné).

Stephen Downes ve svém komentáři k této integraci píše: „Možná to ale nemusí být vysloveně špatně – odsun LMS se zde umístěným učivem do pozadí a povýšení interakce a spolupráce v rámci komunity (náplň Teams). Pořád ale nejsme tam, kde chceme být – když musíte instalovat specializovaný doplněk (zde Skooler), chcete-li se dostat do jiné videokonferenční platformy. Možná jednoho dne bude existovat interoperabilní videokonferenční síť, v níž bude jedno, který systém používáte. Ach ty vize…“ [2]

Literatura a použité zdroje

[1] – ABRAHAMS, Steven. Access Canvas LMS content and Moodle courses within Microsoft Teams. 2020. [cit. 2020-5-11]. Dostupný z WWW: [https://educationblog.microsoft.com/en-us/2020/04/access-canvas-lms-content-and-moodle-courses-within-microsoft-teams/].
[2] – DOWNES, Stephen. Access Canvas LMS content and Moodle courses within Microsoft Teams. 2020. [cit. 2020-5-11]. Dostupný z WWW: [https://educationblog.microsoft.com/en-us/2020/04/access-canvas-lms-content-and-moodle-courses-within-microsoft-teams/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bořivoj Brdička

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.