Tento integrovaný blok byl realizován v měsíci březnu jako součást celoročního projektu. Protože máme ve třídě značnou převahu chlapců (pouze dvě děvčátka), zvolená tematika vyplynula z přirozeného zájmu chlapců o techniku a stroje, v našem případě o letadla a o práci na letišti. Základní téma jsme se snažili mnohostranně rozvinout a naplnit jej co nejpestřejší nabídkou činností.
Zaměření projektu
- přiblížit tematiku dopravy, cestování
- prohloubit představu o práci dospělých na letišti
- umožnit dětem pozorování startu a přistávání letadel, poznávání budov, ploch a zařízení ke startům, pozorování provozu na letišti
- umožnit rozhovor s pracovníkem bezpečnostní ochranné služby
- vytvořit povědomí o jiných zemích
- rozvíjet komunikativní dovednosti
- rozvíjet představivost a fantazii
- vytvořit prostor k tvořivým činnostem - konstruktivním, dramatickým, hudebním, výtvarným, k práci s encyklopedií
- umožnit dětem spolupodílet se na vytváření, průběhu a výsledcích projektu Letadlo
- rozvíjet kooperativní dovednosti
- vytvořit zajímavé a bezpečné prostředí, rozdělení rolí
- přiblížit formou hry pravidla vzájemného styku v jednání lidí - zdvořilost, slušnost, ohleduplnost
- usnadnit osobnostní a sociální rozvoj i sociální integraci dítěte (vstřícným a vlídným přístupem)
- rozvíjet pozitivní city ve vztahu k sobě, učit se hodnotit vlastní pokroky a úspěchy
- vyzvat ke spolupráci rodiče a zapojit je do činností
Realizace nabízených činností
1. den - motivace, vyprávění učitelky s využitím obrázků z encyklopedie:
Od nepaměti lidé záviděli ptákům schopnost létat a snažili se je napodobovat. Připevnili si na ruce křídla, ale jejich pokusy vznášet se a létat končily nezdarem. Dnes ve vzduchu létá mnoho různých druhů letadel. Miliony lidí denně létají ve velkých i malých dopravních letadlech. Vojáci mají k dispozici rychlé stíhačky, bombardéry a obrovská dopravní letadla. Chtěli byste se podívat na letiště do Ruzyně?
2. den - exkurze na letiště do Prahy - Ruzyně:
- prohlídka prostředí,
- seznámení se s mapou světa,
- rozhovor se zaměstnancem letiště,
- pozorování provozu (obr. 1)
3. den - využití předchozích zkušeností:
- děti ve školce vyprávějí o svých dojmech a zážitcích, o tom, co viděly, co bylo na letišti zajímavé, co je upoutalo
- návrh učitelky na hru „vytvoříme si letadlo", zhotovení myšlenkové mapy
- využití návrhů dětí na úpravu prostředí a přípravu pomůcek
 |
1. |
|
Abychom si mohli vytvořit ze třídy letadlo, budeme potřebovat leteckou palubní desku, na které budou umístěny:
- výškoměr
- rychloměr
- kompas
- zatáčkoměr
- radiokompas
- teploměr
- tlakoměr
- ukazatel stavu paliva
- navigační přístroje
- ukazatel polohy přistávacích klapek, podvozku a mikrofon."
Praktické činnosti, rozvíjení představivosti a fantazie
Z připraveného materiálu (víčka, špunty, papírové obaly) děti sestavují, nalepují, zhotovují palubní desku, některé letadla kreslí, skládají z papíru, jiné sestavují letadlo ze stavebnice SEVA za pomoci asistenta (obr. 2)
4. den:
- dokončení palubní desky, označení a popisování
- přednes básně Marie Sirůčkové - „Láďovo letadlo"
- využití pracovního listu k procvičení grafomotoriky, uvolňovací cvičení, dvojsmyčka
 |
2. |
|
- grafické napodobování písmene L, doplňování do textu, využití básně „Láďovo letadlo"
 |
3. |
|
- pozorování letu letadel, určování směru, pravolevá orientace
5. den hra pokračuje - připravujeme se na cestu letadlem:
- hrové a spontánní činnosti s vytvořenou pomůckou, rozhovor o průběhu a výsledku her
- besedování: Děti, kam jste letěly? Co všechno jste z okna letadla viděly? Ve které cizí zemi jste přistály? Jak tam mluvili? Znáte nějakou cizí řeč? Kdo doopravdy letěl letadlem?
- doplnění myšlenkové mapy o další aktivity (obr. 3)
- tvořivé činnosti - využití návrhů a předchozích zkušeností dětí k dalším aktivitám, pomalování oken, zhotovení letenek (obr. 4), nápisů
- seznamování s anglickým jazykem - nácvik písně I have a plane
 |
4. |
|
- individuální nácvik hlášení v cizím jazyce, španělsky, ukrajinsky a anglicky (angličtina se stala součástí celoroční dopolední vzdělávací nabídky, ve třídě jsou i děti z vícejazyčného prostředí)
- spolupráce s rodiči - předání letenek, stanovení dne odletu, zhotovení informativního letáku o chystané akci, s prosbou o spolupráci při realizaci závěrečné části projektu (úkolem rodičů bylo připravit dětem vhodné oblečení, přijít do školky se zavazadlem a pasem v určenou hodinu a zúčastnit se letu - vystoupení dětí)
6. den - pokračování v hravých činnostech, důraz na střídání rolí kapitánů, vzájemnou domluvu:
- řešení problému, myšlenkově i prakticky, využití pracovního listu (do trupu letadla vjíždějí auta v určitém pořadí, po přistání musí auta vycouvat, letadlo po přistání stojí v opačném směru - které auto bude první a které poslední? Proč?)
 |
5. |
|
- didaktická hra na rozvíjení paměti - balíme kufr (první dítě řekne: Poletím do Anglie a do kufru si dám zubní kartáček. Další přidá slovo a zopakuje: Poletím do Anglie, do kufru si dám zubní kartáček a bačkory. Hra se slovy pokračuje tak dlouho, dokud si někdo z dětí pamatuje předměty vložené do kufru.
7. den
- jaké činnosti jsme v rámci tématu již udělali - kontrola myšlenkové mapy
- využití návrhu dětí - vymýšlení vlastní letecké hymny
- hra „Všechno lítá, co má peří, motor, křídla" s vytleskáváním slabik
- skládání letadla z papíru s důrazem na větší přesnost ohybu
- cvičení s využitím pomůcky - papírového letadla (vnímání vlastního těla a pravolevé orientace)
8. den
- určování rolí, rozdělení úkolů a povinností s důrazem na společenské chování, slušnost a zdvořilost celé posádky letadla i leteckého personálu (kapitánů, letušek, palubního mechanika, členů pasové a zavazadlové kontroly, bezpečnostní služby)
- povídání o Londýně - doplnění aktivit o jednoduché a dětem srozumitelné informace:
Londýn je hlavním městem Anglie.
V Anglii se mluví anglicky.
V Londýně je 7 milionů obyvatel.
Nejznámější turistickou atrakcí je londýnský Tower.
V Londýně jezdí patrové autobusy.
9. den - hra „letíme letadlem"
- příprava společného dopoledne s rodiči
- úprava prostředí
- příprava občerstvení
- vystoupení dětí v určených rolích (posádka, cestující)
- předvedení básní a písní
- pochválení dětí, jak vše zvládly, připomenutí, čemu všemu se naučily, co zvládly
10. den - hodnocení projektu
Z pohledu dětí - tento projekt je zaujal, přinesl jim zajímavé zážitky i nové poznatky. Děti hodnotily také samy sebe, co nového se dozvěděly a naučily, co se jim povedlo i co by příště udělaly jinak, co ještě by je zajímalo.
Z pohledu učitelky - děti si nabízené situace a činnosti prožily, dozvěděly se mnoho nového, pro ně zajímavého. Spontánní prožívání umocnila spoluúčast rodičů. Děti se chovaly jistě, odvážně, přirozeně improvizovaly, velmi dobře komunikovaly jak mezi sebou, tak ve vztahu k dospělým. Na setkání s rodiči dobře zvládly určené role, uvědomily si, že se mohou mnohému naučit.
Téma bylo tedy zvoleno dobře, protože bylo pro děti zajímavé, motivující jejich aktivitu. Náplň projektu umožnila naplňovat záměry i očekávané výstupy, které jsme si stanovili.
 |
6. |
|
 |
7. |
|
 |
8. |
|
 |
9. |
|