Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > První česká sdílená virtuální návštěva muzea v režii ZŠ Staňkov
Odborný článek

První česká sdílená virtuální návštěva muzea v režii ZŠ Staňkov

18. 2. 2016 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Mgr. Miloslav Khas
Tento článek je součastí seriálu: Virtuální procházky

Anotace

Zpráva o svého druhu první akci, při níž se žáci několika škol zúčastnili interaktivní online virtuální návštěvy Domu dějin Holýšovska. K realizaci byly použity dnes celkem běžné videokonferenční a cloudové technologie.

Po předešlých virtuálních procházkách městy Tábor a Poděbrady jsme tentokrát s našimi žáky navštívili Dům dějin Holýšovska (DDH). Velký dík patří vedoucímu tamního muzea Josefovi Haisovi, bez jehož vstřícnosti a pozitivního přístupu vyzkoušet něco nového by se tato akce nemohla uskutečnit. V pořadí již třetí virtuální prohlídka byla do značné míry interaktivní. To znamená, že přímí online účastníci reagovali v reálném čase prostřednictvím různých cloudových aplikací, a to s sebou neslo řadu technických problémů, které se ale podařilo vyřešit.

Cílem této virtuální prohlídky bylo, kromě seznámení ostatních žáků a škol s historií Holýšova, Staňkova a nejbližšího okolí, také aktivní zapojení žáků zúčastněných škol přímo ve třídách. Do online vysílání, realizovaného prostřednictvím Hangoutu, se přímo zapojily ZŠ Staňkov, ZŠ Holýšov a naše partnerská škola ze Slovenska (ZŠ SNP Horná Ždaňa) s učitelkou Alenou Píšovou. Vysílání moderovali vedoucí Domu dějin Holýšovska Josef Hais, který nás provedl muzeem, Tina Forbergerová a Lucka Zavadilová ze ZŠ Holýšov a Lukáš Fejtek s Adélou Dudovou ze ZŠ Staňkov. Ti nás provedli historií svých měst a přidali také pár málo známých, ale o to zajímavějších faktů.

Průběh akce

Jak již bylo zmíněno, není úplně snadné podobnou aktivitu technicky zajistit. I v tomto případě se ukázalo jako velmi důležité a přínosné vyzkoušet vysílání „nanečisto“. Během této zkoušky se objevilo mnoho nepředvídatelných maličkostí, které by ve výsledku mohly celou akci více či méně pokazit. Jednalo se například o správné umístění WiFi routeru, vhodný směr prohlídky, aby si nikdo vzájemně nepřekážel a připravené aktivity měly návaznost atd. Také zamýšlené společné přehrávání videí pomocí sdílené obrazovky se ukázalo jako problematické. Je nutné si uvědomit, že i když akce proběhla s nulovými náklady za použití běžně dostupných prostředků, techniky bylo nakonec použito více než dost.

V 9.30 hod. jsme v DDH spustili živé vysílání prostřednictvím služby Hangout a Youtube. Podobně tomu bylo i v zúčastněných školách. Vedoucí DDH na kameru seznámil žáky s dějinami Holýšovska s důrazem na 2. světovou válku, která se tohoto regionu významně dotýká. Žákyně ZŠ Holýšov Josefa Haise následně doplnily o informace o městu Holýšov. Pak došlo na zhlédnutí předem připravených videí vysvětlujících další souvislosti, které si účastníci přímého přenosu spustili individuálně. Tato varianta se nakonec ukázala jako nejvýhodnější. Vyhnuli jsme se tak problémům s kvalitou přehrávaných videí. V případě neporozumění obsahu si žáci mohli pustit daný úsek opakovaně, ve třídách byl prostor k diskuzi nad videi, žáci si k nim mohli připravit doplňující otázky a my jsme měli potřebný čas na další přípravu a krátký odpočinek.

Žáci ZŠ Staňkov doplnili videa o informace, které ještě nezazněly. Objevilo se docela dost faktů souvisejících s výukou (český jazyk, dějepis, zeměpis, ICT, …), které bylo třeba žákům dovysvětlit.

Posledním vstupem byl příspěvek žáků partnerské školy z Horné Ždani na Slovensku. Jejich škola se nachází téměř v centru Slovenského národního povstání, a tak se hlavní téma doslova nabízelo. Žákům této školy se dokonce podařilo zaznamenat autentickou zpověď pamětníka tohoto povstání.

Technické řešení

Jako záznamové zařízení jsme použili mobilní telefon LG Flex 2. Upozorňuji, že po 80 minutách záznamu a streamování klesla kapacita baterie z 95 % na 5 %. Velkým zklamáním pro mě skončil pokus o streamování pomocí iPadu (iPad mini 2), který měl nejen o mnoho horší obraz, ale především velmi slabý zvuk. Router, který byl v muzeu k dispozici (tuším, že nějaký levnější TP-LINK), se ukázal při generálce pro trvalé streamování jako zcela nevhodný. Přibližně po pěti minutách se Hangout odpojil, což je u PC, které zahajuje živé vysílání, obrovským problémem. Pokud totiž dojde z jakéhokoli důvodu u PC, které spouští živé vysílání, k ukončení (rozpojení, odpojení od internetu, úsporný režim atd.), ukončí se nenávratně celé vysílání (pozn.: pletu-li se, prosím, opravte mě).

Vysílání jsme nakonec zajistili routerem TP-LINK Archer 5. Díky tomu při vysílání proběhlo vše bez jediného výpadku. Zařízení, na kterém spouštíte Hangout, nemusí být příliš výkonné, ale rozhodující se ukázala rychlost a kvalita připojení k internetu. Pozor také na vazbení (pískání a nepříjemnou ozvěnu), pokud se přiblížíte s dvěma zařízeními připojenými k Hangoutu. Nezapomínejte použít funkci Hangout „Přidělit slovo“. Hangout pak zobrazí toho, kdo právě hovoří. Jinak se může stát, že se kvůli hluku ve vysílání objeví třída, která ve skutečnosti jen poslouchá. K zamezení tohoto nešvaru postačí jednoduché vypnutí mikrofonu.

Příprava technického zabezpečení akce ve třídách byla o mnoho jednodušší a v podstatě se nemuselo připravovat nic, co by ve třídách již standardně nebylo. Postačila naprosto obyčejná webkamera, například integrovaná v notebooku. U mikrofonu a reproduktorů je to obdobné. Místnost pro on-line komunikaci (Skype, Hangouts) by však měla být odhlučněna a bez velké ozvěny. U dataprojektoru obecně platí, že čím větší a kvalitnější obraz, tím lepší zážitek.

Před začátkem vysílání si připravte nejen samotné aplikace, ale především ověřte možnost zápisu a editace. Pro podobné aktivity je dnes možné využít velké množství volně dostupných cloudových aplikací.  Výčet některých vhodných aplikací naleznete na mém blogu, na webu GEG Učte s námi nebo Spomocníkovi. V průběhu celé akce žáci zapisovali slova, která je zaujala, do aplikace určené k tvorbě slovních mraků. Je možné ji nahradit například myšlenkovými mapami, či skečnoutováním.

Žáci v závěru vysílání zveřejnili  výsledky práce na připravené on-line nástěnce Padlet. Videa, která byla použita při vysílání, byla uložena na Youtube (Holýšov, Staňkov, Horná Ždaňa). Celá virtuální prohlídka byla zakončena malým kvízem, kde měli žáci za úkol odpovědět na jednoduché otázky a z prvních písmen správných odpovědí vytvořit slovo. Tento kvíz vycházel nejen z informací, které zazněly během našeho vysílání, ale také z informací, které si museli žáci vyhledat a zpracovat.

Bude čtvrté pokračování?

Rozhodně ano! Reakce žáků byly po skončení vysílání pozitivní a i to je důvod, proč se pouštět do dalšího pokračování. Ve výsledném videu jsou vystříhány pouze přestávky (při přehrávání videí účastníky a při probíhajících aktivitách ve třídě). Mým příštím cílem je především aktivní zapojení většího počtu škol. Další vysílání proto bude nutné připravit s mnohem větším předstihem. Samotné technické zajištění nebude po těchto zkušenostech až tak složité. Přesto se nemohu zbavit malé nejistoty. Zdá se, že úspěch podobné akce závisí mnohem více na spolehlivosti techniky než na lidském faktoru.

Dům dějin Holýšovska – poznej svůj region

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Miloslav Khas

Hodnocení od uživatelů

Bořivoj Brdička
18. 2. 2016, 08:06
Gratuluji Miloslavu Pepoušovi Khasovi k tomu, že zkouší dosud v dějinách našeho školství nevídané věci. Jak vidíte, i bez televizní techniky dnes můžete dělat věci, o nichž se nám dosud ani nesnilo!
Ondřej Neumajer
21. 2. 2016, 20:35
Gratuluji, tradičně skvělé!
Jan Bouchner
22. 2. 2016, 10:59
Děkuji - Skvělé jsou především ty praktické poznatky a rady.
Jen mám ještě dotaz k Padletu - používáte tu speciální školní verzi? A pokud ano, má to význam?
Mgr. Miloslav Khas
22. 2. 2016, 19:45
Předně děkuji za Vaše komentáře... Používáme Honzo běžnou free verzi, dnes již dostupnou pro WIN, iPad i Android. Pokud máš na mysli verzi Backpack, tak ta jistě nabízí větší bezpečnost, možnost konfigurace, zvláště pak např. automatické filtrování nevhodných slov se může někdy hodit... Jsem ale ze zkušeností přesvědčený, že free verze pro potřeby základní školy bohatě postačuje.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem

Mezioborove presahy: