Firmy dodávající hardware většinou nabízí krátké technické proškolení práce se zakoupenou technologií, které jen málokdy překročí hranice toho, jak tablet ovládat a jak do něj či z něj dostat data. Pro učitele je však zásadní především odpovědět si na otázku, proč mám se žáky tablet ve výuce vůbec používat, jaké jsou jeho výhody oproti jiným technologiím, kterými již škola disponuje. Jedná se opravdu o nástroj vzdělávání, nebo jen o zpestření výuky, kterým dá učitel zadosti znuděným žákům? V další fázi se poté učitel ptá, jak zorganizovat výuky ve třídě, v níž každý žák před sebou má tablet, na kterém se během okamžiku dostane polovina třídy na sociální síť nebo chat.
Evropský projekt Creative Classrooms Lab, podpořený grantem Evropském komise, reagoval na potřebu metodické podpory výuky s tablety. V rámci dvouletého projektu vzniklo celkem 7 výukových scénářů, které ukazují, jak lze tablety do výuky zapojit. Každý ze scénářů akcentuje určitou stránku výuky, kterou tablety podporují. Scénáře jsou obecné a každý učitel si je upravuje dle svého vyučovacího předmětu a látky, kterou chce probírat. Jsou stejně dobře realizovatelné v matematice, přírodovědných či humanitních předmětech.
V rámci projektu se do pilotování zapojilo téměř 30 českých základních a středních škol a přibližně sedmdesát škol z dalších šesti zúčastněných zemí. Sedm oblastí definovaných ve scénářích jistě není kompletním přehledem všech metod výuky, k dosažení jejichž cílů tablety pomáhají. Jedná se však o centrální oblasti, které jsou spojeny s klíčovými kompetencemi 21. století a změnou způsobu vzdělávání. V následujícím příspěvku se zaměříme na první čtyři oblasti a nastíníme, jakou roli v nich mohou hrát právě tablety.
Kooperativní učení je zastřešujícím pojmem pro rozmanité vzdělávací přístupy zaměřené na spolupráci mezi žáky nebo mezi žákem a učitelem. Žáci pracují ve skupinkách a vzájemnou spoluprací se snaží propracovat k pochopení předloženého problému, společně hledají řešení modelových situací nebo tvoří skupinové výstupy.
Samotná spolupráce je dovedností, kterou si žáci musí osvojit a dále ji rozvíjet. Mohou se opřít o cílené vedení učitele, který je vždy připraven jim poradit a pomoci. Při tomto typu učení stojí ve středu zájmu žáci, kteří sdílejí své nápady a vědomosti s ostatními. Velmi důležitá je interakce dětí při řešení konfliktů, čímž získávají zkušenosti a upevňují dovednosti: sebekritika, sebereflexe a sebehodnocení.
Spolupráce žáků může podpořit rozvoj celého spektra kompetencí potřebných v 21. století, například komunikační dovednosti, interpersonální dovednosti, dovednosti kolektivního řešení problémů, kooperace, týmová práce a vůdcovské dovednosti. Kooperace je základním předpokladem pro sdílení cílů a úloh mezi členy skupiny.
Tablety podporují kooperativní formy učení (např. učení se s vrstevníky, mobilní skupinovou práci a projektovou práci) a dále umožňují:
Koncept „převrácené třídy“ obrací naruby tradiční metody výuky. Výklad látky probíhá online mimo třídu, nejčastěji formou domácího úkolu, v rámci něhož se žáci mají samostatně seznámit s vyučovanou látkou. V hodinách se pracuje na úkolech vzešlých ze studia látky. Učitel pro žáky vytvoří nebo vybere materiály (např. videa, dokumenty, prezentace nebo screencasty). Žáci si zdroje a materiály samostatně prostudují vlastním tempem mimo vyučovací hodinu. Při tom zjišťují, s čím mají potíže a jaká témata bude třeba probrat s učitelem ve škole.
Přístup založený na konceptu převrácené třídy se snaží čas strávený ve třídě s učitelem co nejvíce využít k diskusi, sdílení a prohloubení získaných vědomostí a také umožnění přístupu žáků k online obsahu a službám mimo prostředí třídy a mimo vyučovací hodiny. Učitelé by měli žákům zadat smysluplné, uskutečnitelné a pedagogicky relevantní mimoškolní aktivity a připravit vhodnou kombinaci školních a mimoškolních úkolů. Tento přístup těží z toho, že stále více žáků má doma přístup k internetu, počítačům a tabletům.
Role tabletů v rámci metody převrácené třídy je zřejmá. Tablety umožňují:
Cílem je personalizovat učení, to znamená navrhnout aktivity, které odpovídají potřebám, dovednostem, schopnostem a vzdělávacím prioritám jednotlivých žáků. Personalizované učení využívá veškeré dovednosti a zkušenosti učitele. Učitel musí znát schopnosti všech žáků, jejich silné a slabé stránky, aby mohl navrhnout vhodné a stimulující vzdělávací aktivity. Učitel například může pomocí dotazníků, portfolií a osobních rozhovorů zjistit, jaký styl učení žákům vyhovuje a jaké mají vzdělávací priority. Konečným cílem je vést žáky k tomu, aby převzali odpovědnost za proces svého vzdělávání. Podpora samostatnosti v učení se netýká pouze vyhledávání a osvojování vědomostí, ale také hodnocení a stylů učení se, který se může u jednotlivých žáků lišit, různými cestami dojdou ke stejnému výstupu nebo osvojení znalostí.
Tablety mohou podpořit personalizované učení jak na straně žáků, tak na straně učitelů:
Vzdělávání v 21. století přináší změnu role učitele, který se stává průvodcem vzdělávání spíše než nositelem informací. Výuka s tablety tento vývoj potvrzuje. Během výuky, v níž byly zapojovány tablety, byla role učitele a žáků tato:
Učitelé
Žáci a studenti
Výstupy projektu i smysl toho, proč by tablety měly být součástí dnešní školy, shrnuje výrok Mgr. Martiny Baseggio z Gymnázia Hladnov, která byla do projektu zapojena jako pedagogický expert.
Zavedení tabletů a ICT do výuky je dlouhý proces, který výrazně změní dosavadní školství. Tablety dávají žákům i učitelům možnost spolupráce, která nepotřebuje 45 minutovou hodinu ani ohraničenou třídu, je to vyučování založené na komunikaci, sdílení informací a zodpovědnosti za vlastní výstupy. Rozhodně je nové pro obě strany, učitele i žáky.
Publikace shrnující výstupy projektu je k dispozici v příloze.
Všech sedm scénářů je k dispozici zde.
Webová stránka projektu: www.creative.eun.org
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.