Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy tisíce lidí viděly UFO
Odborný článek

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy tisíce lidí viděly UFO

7. 4. 2015 Základní vzdělávání
Autor
Monika Stehlíková

Anotace

Případ zvaný „Světla z Phoenixu“ z roku 1997 se považuje za unikátní v tom smyslu, že „neidentifikovaný létající předmět“ (tedy takzvané UFO) potvrdily nezávisle na sobě tisíce svědků. Hodnověrnost svědectví ještě zvýšil samotný guvernér státu Arizona Fife Symington, který sice hned po události záležitost obracel v žert (viz reportáž), ale po skončení svého mandátu v roce 2007 promluvil otevřeně a bez zábran. I on prý tehdy záhadná světla na obloze viděl a přišla mu „jako z jiného světa“. Před občany ale prý nechtěl vyvolávat paniku, protože stejně pro ně neměl žádné logické vysvětlení.

Cíle:

Žáci:

  • porozumí obecnému významu slov,
  • rozvíjí tvůrčí psaní,
  • učí se vnímat historii i z jiné perspektivy než z perspektivy školního učiva.

Délka:

1 vyučovací hodina

Postup:

  1. Pustíme film.
  2. Rozdáme žákům text k videu a vyzveme je, aby v něm vyznačili slova, slovní spojení apod., jimž nerozumí. Pokud je to v našich silách, nejasnosti vysvětlíme.
  3. Rozdáme pracovní list s úkoly. První úkol prodiskutujeme v hodině, další dva zadáme jako práci na doma.
  • „Jste autor sci-fi příběhů a máte sepsat příběh z českých dějin, do něhož zasáhli mimozemšťané. Které tři události české historie byste vybrali? Svou volbu zdůvodněte.
  • Kteří živočichové nejčastěji slouží jako předloha pro fyzickou podobu zlých mimozemšťanů? A proč?
  • Představte si, že nedaleko vašeho bydliště ztroskotá létající talíř a u vašich dveří zazvoní chlapík z obrázku s prosbou o pomoc. Co uděláte?
  • Následující hodinu žákovské odpovědi během společné diskuze shrneme, odpovědi vyvěsíme na nástěnku či na třídní FB.
  • Doporučení:

    Zajímavé fotografie k tématu naleznete v knize Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii.


    Kapitolu Den, kdy tisíce lidí viděly UFO z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/668264/den-kdy-tisice-lidi-videly-ufo-13-brezen včetně příloh.

    Soubory materiálu
    Typ
     
    Název
     
    pdf
    299.8 kB
    PDF
    Metodika pro učitele k tisku
    pdf
    249.02 kB
    PDF
    Pracovní list pro ZŠ

    Licence

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

    Autor
    Monika Stehlíková

    Hodnocení od uživatelů

    Miroslav Melichar
    7. 4. 2015, 20:28
    Doporučené 5-minutové video Stream.cz komentuje událost převážně velmi objektivně. V posledních 25 sekundách ji však shrnuje asi takto: Teorie, že muselo jít o setkání s mimozemskou civilizací, jsou stále velmi silné. Představa, že bychom měli být ve vesmíru sami, se zdá být absurdní. Přesto nebyla návštěva mimozemšťanů v tomto případě objektivně prokázána. Takže poučení: Asi to byli oni a přiletí určitě znova! Nebo se z toho jde dostat nějak jinak? 
    Monika Stehlíková
    11. 4. 2015, 11:36
    Dobrý den, myslím, že jde. Metodika se nezabývá úvahami nad tím, co se vlastně stalo, ale pracuje s běžnou konstrukcí mimozemšťanů, se sny nebo obavami, které v nás představa "těch druhých" vzbuzuje. Poslední úkol se mi výborně osvědčil jako start vyučování o xenofobii.
    Miroslav Melichar
    11. 4. 2015, 22:37
    Dobrý den, děkuji za vysvětlení. Využití v úvodu vyučování o xenofobii zní logicky a věřím, že funguje. Ale proč o tomhle nepíšete v publikovaném materiálu? Myslím si, že celá řada zde zveřejněných materiálů trpí tím, že pečlivě dodržuje formální úpravu a tím se stává, že autor vlastně nekomunikuje  s uživateli. Ztratí se předání zkušenosti, zbyde jen strohý text. Paní kolegyně, myslím, že nemáte pravdu, když píšete "Metodika se nezabývá úvahami ..." - V Metodice pro učitele v příloze uvádíte tuto anotaci: "Aktivita se zabývá možnostmi existence UFO ..." - o xenofobii nic. V úvodu materiálu uvádíte mezi Klíčovými kompetencemi "respektuje přesvědčení druhých lidí" - zde může jít o to, že respektuji přesvědčení těch, kteří věří na UFO a ufony. (Je pravda, že kousek dál mezi Očekávanými výstupy je rasismus.) Samozřejmě si můžeme mezi sebou říct, že přece tyto části textu jsou povinné formality, které naprosto nelze brát doslova. Dříve jsme se museli odvolávat na Marxe nebo Lenina, teď na RVP. Jestli je to takhle, tak jsme to tedy dopracovali.
    Mgr. Zdeněk Sotolář
    12. 4. 2015, 08:03
    Jste autor sci-fi příběhů a máte sepsat příběh z českých dějin, do něhož zasáhli mimozemšťané. Které tři události české historie byste vybrali? Svou volbu zdůvodněte. Je tedy tím úkolem jen zdůvodnění volby, nebo také tvorba příběhu?

    Vaše hodnocení

    Ohodnoťte hvězdičkami:

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Zařazení do seriálu:

    Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
    Ostatní články seriálu:

    Klíčové kompetence:

    • Základní vzdělávání
    • Kompetence občanské
    • "respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí

    Organizace řízení učební činnosti:

    Frontální, Individuální

    Organizace prostorová:

    Školní třída

    Nutné pomůcky:

    pracovní list, text k videu, přístup k Internetu pro práci doma, psací potřeby, tabule nebo flipchart, kniha Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii (str.70)