Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Kreslení a vybarvování
Odborný článek

Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Kreslení a vybarvování

23. 7. 2014 Základní vzdělávání
Autor
Alena Ošpesová

Anotace

Další díl seriálu Metody práce v geometrii na 1. stupni nabízí vybarvovací aktivity s různými typy podkladového papíru.

Kreslení a vybarvování jsou také přirozenými aktivitami dětí mladšího školního věku a používají se tradičně v geometrickém vyučování tam, kde chceme zdůraznit, že útvar je částí roviny. Tím, že "vyplníme" část roviny (viz Kuřina, 2001), zdůrazníme, že útvar obsahuje kromě svých stran i další body.

Kreslení v geometrii se učitelé dost často obávají, protože předpokládají, že je nutné pracovat přesně. Přesnosti kreslení můžeme napomoci tím, že budeme používat čtvercovou (čtverečkovaný papír), trojúhelníkovou nebo bodovou síť.

Předlohy pro kopírování jsou v přílohách 1, 2, 3, 4, 5, 6

Úloha 2.1 - Vybarvování vzorů

Přelož několikrát čtverec papíru úhlopříčně, vodorovně i svisle. Vybarvuj vzniklé plochy dvěma barvami tak, aby vznikly hezké obrázky.
Příklady řešení

Úloha 2.2 Vybarvi polovinu čtverce

Vyznač ve čtvercové síti (příloha 2) několik čtverců (4krát 4 čtverce sítě). Vybarvi polovinu těchto čtverců.
Příklady řešení

Úloha 2.3 Vzory v pětiúhelníku

Vybarvi části pětiúhelníku (příloha 5) tak, aby vznikl hezký obrázek.1
Příklady řešení

Úloha 2.4 Písmena a číslice

Nakresli písmena E, F, H a L na čtverečkovaném papíře (příloha 2).
Nakresli písmena P, D, U a Z na čtverečkovaném papíře.
Můžeš nakreslit písmeno E, které se skládá z 10 čtverců? Můžeš nakreslit jiná písmena, která se skládají z 10 čtverců?
Která písmena jsou souměrná? (O souměrnosti se můžeš přesvědčit tak, že papír s písmenem přeložíš nebo přestřihneš.)
Kresli číslice.

Úloha 2.5 - Trojúhelníky v šestiúhelníku

Vyznač různé trojúhelníky v šestiúhelníku na obrázku ( příloha 6).
Řešení

Úloha 2.6 - Trojúhelníky v pětiúhelníku

Vyznač různé trojúhelníky v pětiúhelníku (příloha 5).
Řešení

Úloha 2.7 Trojúhelníky v bodové síti

Nakresli v bodové síti (příloha 3) trojúhelník, uvnitř kterého není žádná tečka.
Nakresli trojúhelník s jednou, dvěma, třemi tečkami.
Příklady řešení


1 Pětiúhelníkové papíry pro žáky připraví učitel.

Poznámka týmu Metodického portálu: Z technických důvodů proběhla opakovaná publikace článku z roku 2009, proto nemusí obsah článku zcela odpovídat požadavkům aktuálního RVP ZV. 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Alena Ošpesová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída