Charakteristika integrovaného bloku: Využít svátek Březen - měsíc knihy a internetu k motivaci dětí. Aktivně zapojit rodiče při realizaci tématu. Návštěva městské knihovny, antikvariátu, knihkupectví, seznámit se s výrobou papíru.
Očekávané výstupy: Probudit v dětech zájem o četbu
Časový rozsah: 2 týdny
Věková skupina: 5 - 7 let
Při tvorbě desetidenního školního projektu jsme se inspirovali v kalendáři, kde je měsíc březen stanoven jako Měsíc knihy a internetu. Je důležité seznamovat děti s četbou již od nejútlejšího věku. Březen - měsíc knihy byl pro nás odrazovým můstkem, jak nenásilnou a zábavnou formou seznámit děti s literaturou a jejími žánry.
Při realizaci projektu jsme s dětmi navštívili knihovnu, knihkupectví a antikvariát. V realizaci nám aktivně pomáhali rodiče. Děti s nadšením přijaly nápad seznámit své spolužáky se svojí nejoblíbenější knihou a připravily pro rodiče i veřejnost výstavu na téma Kniha - můj kamarád. Výstava poukazovala na průběh vzniku knihy, od výroby papíru až po jeho svázání, zhotovení záložek do knih a svitků.
Očekávané výstupy
- dítě umí zacházet s knihou
- učí se knihu využívat jako zdroj nových poznatků
- zná historii písma a koloběh výroby knihy (malby na skalách, hliněné desky, svitky...)
- rozezná různé žánry knih
- uvědomuje si, že i slepí umí číst, seznámení se s Braillovým písmem nevidomých a se znakovou řečí neslyšících
- umí prožívat radost z vlastní tvůrčí práce
- umí srovnat různá zpracování pohádky (kniha, film, divadlo, píseň, báseň)
- nebojí se prostřednictvím pohybu vyjádřit emoce
- učí se přijmout hlavní i vedlejší roli při hře
- uvědomuje si sounáležitost s kolektivem
Plán činností
1. den - vysvětlení svátku Březen - měsíc knihy:
- seznámení s pojmem kniha, literatura pro děti a její žánry
- prohlížení knih z třídní knihovny, pohádkové, encyklopedie, atlasy, knihy s básněmi
- četba na přání
- volné převyprávění oblíbené pohádky
- správná artikulace
- recitace básní a zpěv písní dle obrázků (např. Princeznička na bále, Čarodějnice, Strašidlo, Perníková chaloupka...)
- námětová hra NA KNIHKUPECTVÍ, pravidla slušného chování
- pohybová hra s pohádkovým námětem Na Krále
- vyzvání dětí, aby si přinesly svoji nejoblíbenější knihu
2. den - prezentace dětí na téma Moje oblíbená kniha, výstava všech přinesených knih, seznamování s nimi, jejich žánry, prohlížení ilustrací:
- pravidla, jak se staráme o knihu, šetrné zacházení s ní
- seznamování s pojmy ilustrátor, spisovatel
- návštěva městské knihovny - Víš, kde bydlí knihy?
|
1. |
|
3. den - námětová hra NA KNIHOVNU:
- výroba průkazu Malého čtenáře do městské knihovny (překládání, stříhání, grafomotorické cvičení, správný úchop psacího nástroje, psaní vlastního jména)
- didaktická hra Sombrero - sestavování pohádkových bytostí z dílů
- využití DVD Kostičky - díl KNIHA - seznamování s tím, jak kniha vzniká, jak se vyrábí papír
- příprava na výrobu ručního papíru, stříhání, trhání a máčení novinového papíru
- pohybová hra NA SOCHY - děti se při hudbě pohybují po místnosti, při změně hudebního doprovodu se co nejrychleji musí zastavit a nehýbat se, představují strnulé sochy
4. den - výroba ručního papíru (který využijeme při tvorbě přání k Velikonocům):
- PRINCOVÉ ZACHRAŇUJÍ PRINCEZNY
- vycházka k Motýlímu hradu a Korábu
- cvičení odvahy, obratnosti, rovnováhy, koordinace pohybů (výstup na žebřík, skluz ze šikmé plochy, jízda na kladce, chůze po kladině...)
|
2. |
|
5. den - námětová hra NA RODINU - čteme panenkám z obrázkových leporel (logopedická prevence):
- námětová hra NA PIRÁTY - objevujeme svět v moři i na ostrově - využití atlasu a encyklopedie zvířat
- stříhání a skládání leporela
- kresebný seriál na téma Honba za pokladem
- seznámení s pohybovou hrou ŠTRONZO
- reagovat na předem určený povel, při kterém děti tvoří dvojice
6. den - námětová hra NA KNIHOVNU - četba oblíbené pohádky O pejskovi a kočičce:
- volné převyprávění děje dětmi
- písně o zvířátkách z pohádky - doprovod na hudební nástroje, hra na tělo
7. den - námětová hra NA DIVADLO - divadelní stan, rozdělení rolí: herec, prodavač lístků, prodavač občerstvení, uvaděč, dramatizace známé pohádky:
- Pantomima - vyjádřit myšlenku pohybem a mimikou
- TAJNÝ SÁČEK - hmatem rozeznat předměty
- OBRÁZKY - vypichovací technikou
|
3. |
|
8. den - rozvoj jemné motoriky a zrakového vnímání
- ukázka Braillova písma a pokus napsat nebo vypíchat počáteční písmeno svého jména v Braillově písmu
- didaktická hra Obrázkové hříčky - třídění a skládání obrázků ze známých pohádek
- pohybová hra Škatulata, batolata
|
4. |
|
9. den - konstruktivní hra se stavebnicí Lego, Seva - STAVÍME KNIHOVNU:
- námětová hra NA KNIHKUPECTVÍ - rozdělení rolí, pravidla slušného chování
- kresba MŮJ OBLÍBENÝ POHÁDKOVÝ HRDINA
|
5. |
|
10. den - prohlížení encyklopedií a vyhledávání informací:
- upevňování příslovcí místa nahoře, dole, vpravo, vlevo, předložek za, u, při, nad, pod, vedle atd.
- seznámení s předchůdcem knihy (hliněnou destičkou, svitkem) a písma (obrázkové písmo)
- výroba svitku zdobeným voskovým pastelem - rozvoj jemné motoriky, procvičení grafomotoriky
|
6. |
|
Evaluace projektu
Činnosti jsme hodnotili každý den společně s dětmi. Projekt byl dětmi přijat s nadšením, zpětně ho pokládám za velmi zdařilý. Při realizaci projektu jsme spolupracovali s rodiči, kteří nám pomohli realizovat den v městské knihovně, kde se děti seznámily s novými informacemi o literatuře. Děti velmi rády připravily výstavu, která přibližovala postup výroby knihy, od výroby papíru až po její svázání, také svitky, záložky, leporela, vypichované obrázky, destičky s Braillovým písmem.
Po realizaci projektu musím konstatovat, že se rozplynuly naše obavy z toho, že kniha leží v ústraní vedle techniky, se kterou děti každodenně přicházejí do styku. Děti považují knihu za dobrého kamaráda, který je zdrojem nejen nových poznatků, ale i báječných příběhů, které nejlépe přečte maminka.
www.tvorivyamos.cz
Literatura a použité zdroje
[1] – CLAYCOMBOVÁ, P. Školka plná zábavy. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-069-3.
[2] – NADEAU, M. Relaxační hry s dětmi. 1. vydání. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-712-4.
[3] – KÁBELE, František. Obrázková škola řeči. 2. vydání. Praha : SPN, 1996. ISBN 80-04-26649-5.
[4] – KOHLOVÁ, M. 200 výtvarných činností: náměty pro tvořivost dětí od 3 let. 2. vydání. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-417-6.
[5] – ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk; TICHÁ , Alena. Lidové písničky a hry s nimi. 2. vydání. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-264-5.
[6] – VEBEROVÁ, Eva. Čteme si s mámou. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-24575-7.