Odborné články

Hledání dle struktury RVP
 
Smazat filtr
Články (176)
Zobrazení:
Zobrazeno 12 z 176 položek
Základní vzdělávání
3. 4. 2024 0x 480x
Totalitní režimy – co o nich vím?
Výuková hodina je zaměřena na opakování a shrnutí/ucelení poznatků o tématu nástupu totalitních režimů v Evropě v meziválečném období a jejich společných a odlišných znaků. Pro opakování žáci a…
Základní vzdělávání
28. 3. 2024 0x 631x
Z čeho obvinit čarodějnici?
Aktivita žákům umožňuje nahlédnout do života středověkých a novověkých lidí skrze zajímavé téma pronásledování čarodějnic. Žáci hledají a analyzují rytiny z příručky pro lovce čarodějnic z roku 1608,…
Základní vzdělávání
27. 3. 2024 0x 731x
Proč napsali Jenský kodex?
Žáci analyzují digitalizované stránky a iluminace Jenského kodexu a společně ve sdíleném online prostředí popisují husitskou kritiku církve, tehdejších společenských poměrů a oslavu husitských ideálů…
Základní vzdělávání
26. 3. 2024 0x 552x
Jak se žilo dělníkům v 19. století?
Hravou a tvořivou formou odhalují žáci podmínky života dělníků během 19. st., tedy v době průmyslové revoluce. Nejprve se s pomocí hravého dotazníku vycházejícího z publikace Otřesné dějiny světa…
Základní vzdělávání
20. 3. 2024 0x 621x
Co viděl Jacques Callot? Třicetiletá válka očima umělce
Třicetiletá válka nabízí řadu obrazových pramenů, umožňujících nám nahlédnout do tehdejšího dění. Rytiny Jacquese Callota patří v tomto ohledu ke zdrojům, které mohou být žákům snadno srozumitelné a…
Základní vzdělávání
22. 2. 2024 0x 858x
Proč nechal stavět Abú Simbel?
Žáci se s pomocí volně dostupné virtuální reality přesouvají do egyptského chrámu Abú Simbel, památky UNESCO a jednoho z nejpozoruhodnějších odkazů faraona Ramesse II. Analýzou chrámových reliéfů a s…
Základní vzdělávání
21. 2. 2024 0x 775x
Jak změnili svět? Průmyslová revoluce v Českých zemích
Žáci v aktivitě pracují s webovou aplikací Akademie věd ČR, v níž poznávají vynálezy a vynálezce z Českých zemí, kteří jsou spojeni s několika fázemi průmyslové revoluce od 19. do 20. st. Výsledky…
Základní vzdělávání
20. 2. 2024 0x 566x
Jak nám popkulturní zpracování ukazují historii? 300: Bitva u Thermopyl
Historie se stává vděčným námětem různých popkulturních zpracování, zejména pak těch filmových a komiksových. Na příkladu slavného komiksu 300: Bitva u Thermopyl si žáci budou moci vyzkoušet…
Základní vzdělávání
15. 2. 2024 0x 895x
Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?
Otázku „Jak by to bylo, kdyby…“ si klademe poměrně často, mnohdy ji však v dějepisu považujeme za nevhodnou. Což je škoda. Můžeme např. využít kontrafaktuální historii a přiblížit si skrze ni v…
Základní vzdělávání
12. 12. 2023 0x 1012x
Jak se změní Evropa v 19. století?
V aktivitě žáci pracují s online historickou mapou a samostatně hledají územní změny, které měly zásadní vliv na vývoj Evropy v 19. století i později. Aktivitu tak lze použít jako evokaci k vývoji…
Základní vzdělávání
15. 11. 2023 0x 855x
Třicetiletá válka
V rámci série tří vyučovacích hodin se žáci/žákyně seznámí se základními fakty o třicetileté válce, a to skrze využití QR kódů. Po objasnění všech informací si žáci ve skupinách vyberou jednu část…
Základní vzdělávání
14. 11. 2023 0x 926x
Středověká společnost
Jedná se o tři výukové hodiny zaměřené na výuku nového tématu, konkrétně na téma středověké společnosti. Jednotlivé hodiny lze využít i pro jiná témata jako například proměny novověké či moderní…
Zobrazeno 12 z 176 položek