Odborné články

Hledání dle struktury RVP
 
Smazat filtr
Články (58)
Zobrazení:
Zobrazeno 12 z 58 položek
Základní vzdělávání
15. 2. 2024 0x 778x
Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?
Otázku „Jak by to bylo, kdyby…“ si klademe poměrně často, mnohdy ji však v dějepisu považujeme za nevhodnou. Což je škoda. Můžeme např. využít kontrafaktuální historii a přiblížit si skrze ni v…
Základní vzdělávání
14. 6. 2023 0x 1401x
Propaganda (2. díl)
Tato výuková aktivita provede vaše žáky tématem „propaganda kdysi a dnes“ pomocí digitálních nástrojů pro reverzní vyhledávání. Pomocí podobných aplikací naučíte svoje žáky rozpoznat propagandu v…
Základní vzdělávání
7. 6. 2023 3x 1311x
Propaganda (1. díl)
Tato výuková aktivita provede vaše žáky tématem PROPAGANDA pomocí nástrojů založených na principech neuronových sítí a umělé inteligence. Díky podobným aplikacím naučíte svoje žáky vybrat si…
Základní vzdělávání
2. 3. 2020 0x 4792x
František Ferdinand
Rozvoj čtenářské gramotnosti na tématu z historie. Žáci hrají roli historika badatele, který musí dohledat různé informace k danému tématu. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a…
Základní vzdělávání
22. 10. 2019 0x 11255x
Markus Zusak: Zlodějka knih (čtenářská dílna)
Čtenářská dílna čerpá z několika ukázek z knihy Zlodějka knih. Žáky pracující ve skupinkách vede k úvahám nad statečností a nutnými (?) kompromisy. Využívá různých metod práce – diskuzi, sdílené…
Základní vzdělávání
9. 10. 2019 0x 9788x
Uri Orlev: Běž, chlapče, běž (čtenářská dílna)
S příběhem Srulika/Jurka se žáci přenesou do válečného Polska a spolu s ním zažívají dobrodružný boj o přežití. Dílna je zaměřena na příklady obětavé pomoci různých lidí – od Poláků po Němce. A…
Základní vzdělávání
9. 8. 2019 0x 10681x
Uri Orlev: Ostrov v Ptačí ulici (čtenářská dílna)
Čtenářská dílna se různými aktivitami vztahuje k textům z knihy „Ostrov v Ptačí ulici“. Žáky vede k přemýšlení nad osudem Alexe. Proč se musel skrývat? Jakou roli hraje v knize zeď? (Zde využíváme i…
Základní vzdělávání
8. 4. 2019 0x 11976x
Národnostní situace Československé republiky v roce 1921
Žáci s pomocí historického textu a dějepisné mapy určí národnostní menšiny žijící na území nově vzniklé Československé republiky a popíší změny v národnostním postavení Slováků a Němců v novém státě.…
Základní vzdělávání
26. 9. 2018 0x 7832x
Rok 1968 pohledem školních pramenů
Článek se zamýšlí nad možným využitím školních pramenů v dějepisné výuce o roce 1968. Na konkrétních příkladech ilustruje možné postupy při práci se školními kronikami a dobovými učebnicemi dějepisu.…
Základní vzdělávání
9. 5. 2016 0x 11006x
Slavné dny pro ZŠ: Den atentátu na Heydricha
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s událostmi léta roku 1942 v protektorátu Čechy a Moravu, vhodnější je užívání názvu Böhmen und Mähren. Žáci se zdokonalují v interpretaci filmové…
Základní vzdělávání
14. 3. 2016 0x 12331x
Příběhy migrace
Kdo je migrant a jak se jím člověk stane? Jaké zkušenosti mají s emigrací české země? Kdo je vlastně Čech? Jsou nějaká kritéria, na základě kterých může být člověk považován za Čecha? Jak se může…
Základní vzdělávání
9. 3. 2016 0x 6901x
Slavné dny pro ZŠ: Den prvního odporu ve varšavském ghettu
Žáci se seznámí s termínem „ghetto“ v jeho různých významech a zamyslí se nad omezeními plynoucími z pobytu v něm. Zamyslí se nad motivací židovských povstalců a pokusí se nalézt historické analogie…
Zobrazeno 12 z 58 položek