Odborné články

Hledání dle struktury RVP
 
Smazat filtr
Články (597)
Zobrazení:
Zobrazeno 12 z 597 položek
Základní vzdělávání
16. 6. 2023 2x 1976x
Analýza nenávistných projevů na internetu
Příspěvek představuje plán vyučovací hodiny se zaměřením na analýzu nenávistných projevů na internetu. Žáci analyzují konkrétní diskuzi pod článkem na vybraném zpravodajském portálu.
Základní vzdělávání
13. 6. 2023 0x 931x
Digitální dílna psaní: 2. díl: Spisovatelský zápisník a sociální záložkování
Důležitou součástí tvůrčího procesu, a tedy i dílny psaní, je sbírání inspirace a příprava na vlastní tvorbu. Jelikož se digitální technologie staly součástí našich životů, je více než pravděpodobné,…
Základní vzdělávání
8. 6. 2023 0x 1311x
Digitální dílna psaní: 1. díl: Od dílny psaní k digitální dílně psaní
V sérii článků o digitální dílně psaní představím různé způsoby, kterými se dají do dílny psaní integrovat digitální technologie tak, aby docházelo k rozvoji digitálních kompetencí žáků. V prvním…
Základní vzdělávání
5. 6. 2023 0x 797x
OpenAI chat a transformace textů
Aktivita se zaměřuje na procvičování úprav textů (například převedení rýmovaného sdělení do nerýmovaného, převedení "smutné" básně na "veselou"). Podobné úpravy jsou zpravidla časově náročné, pokud…
Základní vzdělávání
2. 6. 2023 0x 719x
Reklama na Instagramu
Ukázka rozboru textu na sociální síti Instagram z perspektivy tzv. komunikační nauky o českém jazyku. Žáci v ní pracují s takovými texty, se kterými se patrně mimo školu běžně setkávají, ale…
Základní vzdělávání
24. 5. 2023 0x 1486x
SE PRÉSENTER (A1)
Tato výuková aktivita se zaměřuje na zopakování základních frází a slovní zásobu, kterou může žák/žákyně použít při představování se ve francouzštině. To znamená říci jméno, bydliště, věk, datum…
Základní vzdělávání
16. 5. 2023 0x 1875x
AI v akci
Lekce AI v akci je zaměřená na prozkoumání a kritické zhodnocení umělé inteligence (AI), blíže se pak věnuje AI, která je určená k psaní textů. Hlavní část lekce staví na otázkách, které formulují a…
Základní vzdělávání
10. 5. 2023 1x 1483x
Jak na nenávistné projevy (HATE SPEECH)
Rozpoznávání nenávistných projevů na sociálních sítích. Výstupem je aktivizace citlivosti žáků vůči předsudkům a zjednodušujícím soudům o společnosti (zejména o menšinách) na sociálních sítích. Pro…
Gymnaziální vzdělávání
2. 5. 2023 0x 2378x
Co má Máchův Máj společného s antickými bájemi?
Plán vyučovací hodiny zaměřené na vyhledávání klíčových slov v literárním textu (Karel Hynek Mácha: Máj) a jejich následné využití při srovnávání různých literárních textů (zde antické báje). Článek…
Základní vzdělávání
27. 4. 2023 1x 2225x
Pomístní jména – pojítko mezi minulostí a současností
Článek odkazuje na výukovou aktivitu, jež má projektový charakter. Propojuje hned několik vzdělávacích oblastí a umožňuje aplikaci znalostí z českého jazyka v praxi. Žáci se po teoretickém úvodu ve…
Základní vzdělávání
20. 4. 2023 0x 2028x
Je možné poezii objektivně hodnotit?
Návrh vyučovací hodiny zaměřené na hodnocení poezie, v širším pojetí (zejména rozšířený vzorek respondentů) je možné využít i pro školní projekt. Obsahuje i teoretické zdůvodnění, proč je podstatné v…
Základní vzdělávání
17. 4. 2023 0x 2029x
On-line kvíz v cizím jazyce
Žáci vytvářejí on-line kvíz na vybraný (nejen) gramatický jev v cizím jazyce. Vytváření kvízu vyžaduje hlubší porozumění danému tématu a představivost. Žáci rozvíjejí digitální kompetence nejen…
Zobrazeno 12 z 597 položek