Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Dopravní výchova v základní škole praktické - II
Odborný článek

Dopravní výchova v základní škole praktické - II

4. 7. 2007 Speciální vzdělávání
Autor
Romana Tůmová

Anotace

Série článků zdůrazňuje důležitost dopravní výchovy a první předlékařské pomoci v základních školách, a to v široké škále učebních předmětů.
DOPRAVNÍ VÝCHOVA NA 2. STUPNI

Ve výuce dopravní výchovy v základní škole praktické je vhodné pokračovat i na druhém stupni. Především z toho důvodu, že vzdělávání žáků základních škol praktických má svá specifika, která jsou uvedena v Úvodu pedagogického materiálu.

Smyslem dopravního kurzu je především připravit žáky na bezpečný pohyb na pozemní komunikaci a vytvořit vhodný základ pro výchovu budoucích řidičů motorových vozidel. Po jeho absolvování by se mohli žáci přiblížit k získání řidičského oprávnění k jízdě na malém motocyklu. Měl by také přispět ke shrnutí a rozšíření vědomostí a dovedností žáků v dopravní výchově, jejich spojení s praxí a vytvoření předpokladů pro to, aby se mohli stát účastníky provozu na pozemní komunikaci.

Výuka pro žáky 2. stupně může být realizována formou nepovinného předmětu nebo zájmového kroužku jako Kurz dopravní výchovy. Jeho realizace je závislá na podmínkách a možnostech každé školy.

Nejvhodnější variantou je, když je realizován v trvání celého školního roku. Žáci mají dostatek času na procvičení učiva. Není-li tomu tak, pak je možné ho uskutečnit alespoň pololetně, tj. v časové dotaci cca dvaceti hodin (viz Plán kurzu dopravní výchovy). Mezi hodiny teoretické přípravy jsou začleněny tělesná výchova, pracovní vyučování, přírodověda či přírodopis. Žáci zde prakticky získávají základy technických dovedností při údržbě jízdního kola, zdokonalují se v poskytování první pomoci apod.

Nejlépe osvědčeným a prakticky ověřeným způsobem začlenění dopravní výchovy do učiva v základní škole praktické je kombinace obou možností v provázanosti s integrací dopravní výchovy do jednotlivých předmětů.

Prakticky je tedy dopravní výchova naplňována provázaně:

  • kurz dopravní výchovy pro žáky 4. - 6. ročníku jako pololetní projekt v rozsahu nejméně dvaceti hodin (je nutné přizpůsobit obsah kurzu věkové kategorii žáků a výrazně odstupňovat jeho obsahovou náročnost);
  • celoroční kurz dopravní výchovy zařazený jako nepovinný předmět pro žáky 7. - 9. ročníku;
  • současně se výuka dopravní výchovy rozšíří tak, že se učivo kurzu zařadí i do vhodných předmětů, čímž vznikne více prostoru pro procvičení a osvojení učiva (integrace).

Je nutné, aby učivo navazovalo na znalosti z předcházejících ročníků. Nejprve je třeba zopakovat dovednosti a návyky z minulých let, následně pak zdokonalit vědomosti, které se týkají pravidel provozu na pozemních komunikacích pro cyklisty.

Vyučujícím kurzu je učitel, který má potřebné předpoklady a je držitelem řidičského oprávnění skupiny B.

Prakticky lze kurz dopravní výchovy realizovat v učebně, na školním hřišti, ale i na ulici nebo jinde, pokud to místní podmínky umožňují. Případné rozšíření obsahu nebo jeho obměny vyplynou z možností, které nám dává technické vybavení a materiální podmínky školy. Při vlastní realizaci kurzu se projeví místní možnosti, vybavení školy, spolupráce s dalšími osobami a organizacemi.
O záměru realizovat kurz je vhodné včas informovat rodiče a zajistit tak maximální účast žáků. Praktický výcvik je vhodný na dopravním hřišti, je dobré zajistit i zdravotníka pro výuku poskytování první pomoci.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Romana Tůmová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí obsahu sdělení a přiměřeně na něj reaguje
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence k řešení problémů
  • nenechá se při řešení problému odradit nezdarem
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence k učení
  • využívá vhodné naučené metody, strategie učení včetně mnemotechnických pomůcek a jiné pomocné techniky

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Poznávací schopnosti
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

  • Základní vzdělávání
  • Matematika a její aplikace 1. stupeň

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída