1. fáze přípravná:
Typ projektu:
- Podle navrhovatele:
Projekt vznikl na základě mého nápadu. Inspirovala jsem se pohádkou O perníkové chaloupce, kterou znám ze svého dětství. Cílem je vytvořit společné dílo za spolupráce všech dětí (perníková chaloupka) motivované při práci s knihou.
- Podle místa realizace:
Projekt je určen k realizaci uvnitř mateřské školy ve třídě.
- Podle časové dotace:
Týdenní projekt: Doba trvání projektu je 5 dní, ale může být rozložen do více dnů podle zvládnutí činností dětmi a dle možností a organizace ve třídě.
- Podle počtu žáků:
Projekt je určen přibližně pro 20 dětí předškolního věku.
- Podle počtu činností:
Jedná se o projekt krátkodobý.
2. Fáze realizační:
MOTIVACE: Postavy Jeníčka a Mařenky, četba pohádky O perníkové chaloupce
NABÍZENÉ ČINNOSTI:
PONDĚLÍ:
- Ranní hry: organizace: skupinková u stolku
Učitelka má pro děti připravené nakreslené a vystřižené 2 postavy Jeníčka a Mařenky o velikosti A2. Děti nebudou informovány o jménech postav, což bude pro děti motivací a překvapením. Děti hádají proč?, co je to za postavy? a jak je dále využijeme?.
Děti se rozdělí na 2 skupiny (chlapci x dívky). Chlapci vyrobí postavu chlapečka a dívky vyrobí postavu holčičky. Děti nepracují najednou, ale střídají se u činnosti v průběhu ranních her. Činnost je založena na spolupráci dětí. Pokud děti nestihnou vyrobit postavy během prvního dne, mohou je dokončit další den při ranních hrách nebo dle možností a organizace ve třídě.
- Řízená činnost: organizace: v kruhu
Motivace: Četba pohádky O perníkové chaloupce, ukázka vyrobených postav Jeníčka a Mařenky:
Pohádkou by děti měly samy přijít na to, proč postavy chlapce a dívky při ranních hrách vyráběly (souvislost s pohádkou), jak se tyto postavy jmenují.
Co se v pohádce objevilo za postavy kromě Jeníčka a Mařenky? Co se jim přihodilo? Proč se děti ztratily v lese? Z čeho měly strach? Jak to všechno dopadlo? Co byste udělali vy v jejich kůži? ...
„Než se Jeniček s Mařenkou v lese ztratili, sbírali jahody a hezky si při tom prozpěvovali“:
Seznámení s libovolnou písní, která se hodí k tématu.
Seznámení s básní:
Jeníček, Mařenka chodí po lese,
hledají jahody, červenají se.
Jahůdko kdepak jsi, ukaž se trošíčku,
ať si tě mohu dát do svého košíčku.
Košíček naplním pro naši maminku,
pro lásku, pro radost, aspoň na chvilinku.
ÚTERÝ:
- Ranní hry: organizace: skupinová u stolku
Pokud děti nestihly dokončit postavy Jeníčka a Mařenky, dokončí je v průběhu ranních her.
- Řízená činnost: organizace: v prostoru, v kruhu, skupinová – dvojice
Rozhovor o činnostech, kterých se děti zúčastnily při ranních hrách (co vyráběly, jak se jim to společně dařilo, ukázka hotového výrobku).
„Jeníček s Mařenkou šli lesem a najednou zabloudili. Šli už dlouho mezi stromy a najednou přišli k rozcestí. Pomysleli si, že jedna z těchto dvou cest by je mohla dovést domů.
Cesta lesem: Jaká byla cesta Jeníčka a Mařenky? Zkusíme se do nich vžít. Jak se v této chvíli cítili?
Chlapci představují Jeníčka a dívky Mařenku. Děti udělají dvojice (Jeníček a Mařenka).
Chůze po laně: přeskakování lana sem a tam, aj.
Rozlišování krátké a dlouhé cesty: Jsou tyto dvě cesty stejně dlouhé?
Každé z dětí si jednotlivě zkouší projít i druhou cestu, kterou před tím nešlo a pokusí se poznat, která je delší. Protože jsou to cesty vytvořené z lana, mohou délku cesty poznat na pohled.
„Ať si Jeníček s Mařenkou zvolili jakoukoli cestu (krátkou či dlouhou), obě cesty vedly k podivuhodné chaloupce, ke které došli.“ (ukázka chaloupky, kterou děti společně vyrobily).
„K jaké chaloupce Jeníček s Mařenkou přišli?“ (k perníkové).
„Co nám na té naší chaloupce chybí?“ (perníčky). „My si ty perníčky vyrobíme zítra.“
STŘEDA:
- Ranní hry: organizace: jednotlivě u stolku
- Řízená činnost: organizace: v kruhu, v prostoru
Rozhovor: Z čeho se vyrábí perník? Co se všechno do něj dává? Co se z těchto surovin musí udělat? (těsto). Pekly jste už někdy perník doma s maminkou? Při jaké příležitosti?
Seznámení s písní „Maminčin perník“ve zpěvníku Když se zamiluje kůň: zpěv
R: Maminčin perník, však ho znáte.
Ten nikde jinde nepečou.
Jezte ho denně o půl páté,
Dřív než vám léta utečou.
R: Maminčin perník, …
…léta utečou.
Ukázka hotových výrobků: Každé dítě ukáže svůj perníček, který při ranních hrách vyrobilo a řekne, jakými dobrotami ho ozdobilo (čokoláda, oříšky, mandle, poleva, lentilky…). Rozhovor o tom, jaké dobroty mají děti ještě rády.
Říkali jsme si, že se musí nejprve udělat těsto a my si ho teď tady také uděláme:
PH Na těsto: Jedno dítě je kvásek a to stojí a mlčí. Ostatní děti dělají těsto a chodí mezi sebou se zavřenýma očima. Pokud se setkají dvě děti, jeden druhého se zeptá „Kyneš?“ Pokud mu druhý odpoví „Kynu!“, tak chodí dál. Pokud narazí na kvásek a ten mlčí, přilepí se toto dítě ke kvásku a také mlčí. Postupně se takto připojí všechny děti a hra končí.
My si teď zkusíme chuť toho perníčku představit. Jaká je to chuť? (sladká).
Určitě se vám všem sbíhají sliny. Jaké ještě existují chutě? (slaná, kyselá, hořká).
Dekorativní zdobení papírového perníčku pro maminku: učitelka rozdá dětem předem vystřižené tvary perníčků o velikosti A4 a každé dítě si perníček libovolně ozdobí dle své fantazie např. pastelkami nebo fixy.
Tento perníček děti mohou darovat své mamince.
Moment překvapení: Na závěr každé dítě dostane jeden pravý perníček, který si může sníst.
ČTVRTEK:
- Ranní hry: organizace: u stolku, skupinová
- Řízená činnost: organizace: v kruhu, u stolku
Rozhovor: Povídání o perníkové chaloupce. Čím vším jsme chaloupku ozdobili a jak se nám to povedlo.
Perníková chaloupka existuje pouze v pohádce. Jaké existují chaloupky? (domy, paneláky, ze dřeva, ze slámy, iglú…).
Kdo v té perníkové chaloupce bydlí? (ježibaba).
Jak vypadá ježibaba?
Učitelka dětem ježibabu předem nakreslí a vystřihne stejně jako předtím Jeníčka a Mařenku (velikost A2) a děti pomocí barevných papírů, které natrhají na kousky, lepidlem ježibabu polepí.
Seznámení s písní „Havárie na koštěti“ ze zpěvníku Strašidlácký běsnění : zpěv za doprovodu piana
1. Letí bába na koštěti,
chce vystrašit malé děti.
Před komínem přibrzdila,
dovnitř se však netrefila.
2. Elce, pelce, do pekelce,
metá babka kotrmelce.
Po strašení bylo rázem,
spadla, chudák, přímo ne zem.
3. Hlavou bouchla o lavici,
bouli má jak jitrnici,
a frakturu končetiny,
to má bába za své činy.
4. Krinda pinda, krindapána,
to vám byla ale rána (tleskání).
Doslov: Hromy, blesky, čáry, máry (pleskání o stehna)
Třesky, plesky, láry, fáry (bušení o zem pěstmi)
PH Slepá ježibaba: Hraje se stejně jako Slepá bába. Ostatní děti představují Jeníčka (chlapci) a Mařenku (dívky).
PÁTEK:
- Ranní hry: organizace: u stolku
Děti si z těchto dvou možností mohou vybrat. Každé dítě by mělo vytvořit alespoň jednu věc, která ho napadne v souvislosti s pohádkou nebo dle své představivosti (les, stromy, zvířátka, houby…). Děti se u chaloupky střídají postupně v průběhu ranních her.
- Řízená činnost: organizace: v kruhu, v prostoru
Rozhovor: co kdo vytvořil a proč, celkový dojem z našeho výtvoru
Společné prohlédnutí výsledného výrobku, na kterém se podílely všechny děti v průběhu tohoto týdne.
PH Na ježibabu a děti:
Jedno dítě je ježibaba, která honí Jeníčka a Mařenku. Chlapci představují Jeníčka a dívky Mařenku, kteří před ježibabou utíkají. Koho se ježibaba dotkne, je chycen (zavřen do klece). Hra končí pochytáním všech dětí. Hra se několikrát opakuje a ježibaba se každou hru mění.
Závěr: Společná výstava výrobků
3. Fáze hodnotící
Výsledkem projektu je společný výtvor všech dětí (pohádka O perníkové chaloupce) a společná výstava v šatně mateřské školy. Aby byl projekt všestranný, zařadila jsem do něj včetně pracovních a výtvarných činností také jiné další, které motivují děti k práci, rozvíjí jejich představivost, fantazii a osobnost v dalších oblastech, jako je oblast poznávací a rozumová, pohybová, hudební, jazyková a děti tak vtáhnou hlouběji do děje. Cíle, záměry a očekávané výstupy jsou zaměřeny pouze na činnosti týkající se pracovní výchovy.
Každá učitelka si k činnostem může vymyslet jakékoli další aktivity a činnosti hodící se k tématu, např. pracovní listy, omalovánky atd... dle svých možností.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: