Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Cesta do Stokorcového lesa (dětská práva...

Ikona prakticky

Cesta do Stokorcového lesa (dětská práva)

Ikona inspirace
Autor: Mgr. Petra Kalibová
Anotace: Projekt je zaměřen na seznámení žáků s dětskými právy, motivován je postavičkou Medvídka Pú. Projekt je připraven tak, aby lektorovi maximálně usnadnil realizaci, nutné je do prezentací jen doplnit obrázky z uvedených zdrojů.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání -> Kompetence občanské -> chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání -> Člověk a jeho svět -> 1. stupeň -> Člověk a jeho svět -> Lidé kolem nás -> 2. období -> rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Klíčová slova: práva dítěte, Medvídek Pú, právo, povinnost

Text článku:

1. Téma

Dětská práva jsou velmi významnou součástí výchovy dítěte k občanství, toleranci i multikulturní výchově. Ačkoli je toto téma často diskutované, stále jsou mezi námi ti, kteří o svých právech nemají povědomí. Proto je velice důležité upozorňovat na tuto problematiku již děti od útlého věku. Tento didaktický projekt je tedy vytvořen právě s cílem seznámit žáky základních škol se svými právy a povinnostmi zábavnou formou.

2. Cíle

Výchovně vzdělávací blok zaměřený na dětská práva je určen pro žáky 1. stupně základních škol a je motivován známou postavičkou Medvídka Pú. Ta provází žáky po celou dobu hry a spojuje jednotlivé aktivity do jednotného celku.

Didaktický projekt vychází z předpokladu, že jsou žáci seznámeni s dětskými právy a povinnostmi, mají povědomí o existenci Úmluvy o právech dítěte a jednotlivých příkladech dodržování i překračování základních práv. Blok tedy může směle navazovat na předchozí teoreticky zaměřenou výuku na téma dětská práva.

Vytvořen je pro 30člennou školní třídu, avšak pochopitelně může být využit jak s početnějšími, tak méně početnými skupinami. Každá aktivita je rozdělena do několika bodů, kterými je výstižně popsána tak, aby mohla být co nejpřesněji realizována.

3. Motivace

V úvodu vyučovací hodiny žáci obdrží pozvánku na návštěvu do Stokorcového lesa (viz příloha), bydliště Medvídka Pú a jeho přátel. Stokorcový les je známý absolutním dodržováním Úmluvy o právech dítěte, a proto se žáci musí na takovou cestu připravit.

4. Průběh

Následující kapitola je věnována jednotlivým činnostem, které jsou propojeny do celku, jehož cílem je zábavnou formou procvičit se žáky téma dětských práv.

4.1 Příprava na cestu – Vědomostní kvíz Medvídka Pú

Charakteristika hry:

První aktivita je zaměřena na zpětnou vazbu lektorovi (učiteli) o tom, jaké povědomí mají žáci o právech dětí a co si zapamatovali z předchozí výuky.

Příprava aktivity:

Jednotlivé otázky spolu s možnostmi odpovědí má lektor k dispozici jako prezentaci v programu PowerPoint. Každý tým obdrží tabulku, do které bude zapisovat své odpovědi (viz příloha). Správné odpovědi k otázkám jsou 1B, 2C, 3C, 4C, 5A. Časově tato aktivita zabere přibližně 10 minut.

Průběh hry:

První aktivitou se tedy stává vědomostní kvíz, bez jehož splnění není možné do Stokorcového lesa odcestovat. Ijáček pro žáky připravil několik otázek, pomocí kterých chce zjistit, jak jsou žáci v České republice seznámeny se svými právy. Bez absolvování vstupního kvízu není možné do Stokorcového lesa, který je známý dodržováním práv, odjet.

Po motivační části rozdělíme hráče do dvou až pěti skupin podle celkového počtu účastníků. V našem případě budou žáci rozděleni do pěti skupin po šesti hráčích. Cílem každé skupinky je potom získat co nejvyšší počet bodů za správné odpovědi na otázky týkající se dětských práv. Na závěr lektor spočítá dosažené body a určí vítěze. Za aktivní vypracování ale mohou do Stokorcového lesa odjet všichni hráči.

Cestovat budou žáci vlakem, který pro ně zařídilo Prasátko. Na nástupišti ale čekají také další cestující, kteří budou hrát roli v další aktivitě.

4.2 Vlakem do Stokorcového lesa

Charakteristika hry:

Hra slouží jako aktivita, která upozorňuje na nutnost dodržování nejen dětských práv, ale lidských práv obecně. Cílem této činnosti je upozornit žáky na problematiku předsudků, stereotypů a míry tolerance. Je dětskou variantou hry Vlakem po Evropě, která je vhodná pro žáky multikulturní výchovy.

Příprava aktivity:

Doporučený čas na tuto aktivitu je přibližně 30 minut, herní skupina by měla mít od 7 do 40 členů. Před zahájením hry je vhodné vytvořit kopii textu pro každého hráče (viz příloha).

Průběh hry:

Na začátku aktivity žáky motivujeme příběhem. Vydáváte se na cestu vlakem do Stokorcového lesa, kam vás pozval Medvídek Pú a jeho přátelé. V kupé ale nejedete sami. Můžete si vybrat podle následujícího seznamu, se kterými třemi spolucestujícími, kteří do Stokorcového lesa také míří, byste dlouhou jízdu absolvovali rádi a se kterými třemi v žádném případě ne.

Nejprve si spolucestující vybere každý hráč sám, poté se žáci budou domlouvat na jednotném seznamu ve dvojicích, menších skupinkách, které určíme podle celkového počtu hráčů. Na závěr tedy vznikne konečný soupis chtěných a nechtěný cestujících. Poté následuje diskuze a je vhodné také upozornit na problematiku prvního dojmu a dalších chyb ve vnímání ostatních.

U žádného cestujícího totiž nejsou uvedeny podrobné nebo rozšiřující informace. Obézní medvěd, který je cítit potem, tedy nemusí být špatný kamarád, může mít celou řadu dobrých povahových vlastností apod.

Zpětná vazba:

Na závěr herní aktivity navoďme diskuzi na téma předsudky. Možné otázky:

Podle čeho jste se rozhodovali?

Změnili jste svá rozhodnutí při práci ve skupině?

Jak se vám dařilo se ve skupině dohodnout?

Jaké stereotypy a předsudky se k jednotlivým cestujícím na seznamu objevovaly?

Jak vlastně takové předsudky a stereotypy vznikají?

4.3  Tygříkova úmluva o právech dítěte

 Charakteristika hry:

Ve Stokorcovém lese se žáci seznámí s jeho obyvateli Medvídkem Pú, Ijáčkem, Prasátkem, Tygříkem, Klokanicí Kangou, Klokánkem Rú, Králíkem a Sovou. Ti jim ukážou, jakým způsobem se v jejich zemi dětská práva dodržují. Zábavnou formou se žáci znovu poučí o tom, jaká práva mají, a to prostřednictvím oblíbené pohádkové postavičky.

Příprava hry:

Lektor využije připravené prezentace, která názorně ukazuje plnění jednotlivých práv ve Stokorcovém lese, na kterou bude navazovat další herní činnost. 

4.4  Tvorba plakátu na propagaci dětských práv 

Charakteristika hry:

Po zhlédnutí krátkého spotu, který společně vytvořili obyvatelé Stokorcového lesa, bude posledním úkolem žáků nakreslit propagační plakát na téma práva dětí, který přivezou zpět do ČR svým kamarádům. Cílem tedy je upozornit ostatní děti na to, jakým způsobem funguje dodržování práv ve Stokorcovém lese, a zabránit tak porušování práv u nás i ve světě. Zároveň se žáci naučí spolupráci, komunikaci, argumentaci a respektování názorů druhých. 

Příprava hry:

Hráče rozdělíme opět do několika skupin podle celkového počtu účastníků. V tomto případě se bude opět jednat o rozdělení do pěti skupin po šesti hráčích. K dispozici má každý tým arch papíru a kreslicí pomůcky. Záleží na lektorovi, jaké pomůcky na tvorbu projektu poskytne (může se jednat o obrázky, látky, pastelky, temperové barvy apod.). Časové rozložení záleží na vyspělosti a schopnostech hráčů. Lektor může určit časový limit na výrobu. V tomto případě určíme 20minutový limit. 

Průběh hry:

Po dohotovení plakátů jednotlivých týmů může následovat prezentace díla každé ze skupin, diskuze, popř. vyvěšení děl v prostorách učebny či školy.

5. Závěr

V závěru aktivit žáci obdrží od lektora vyplněný diplom jako odměnu za absolvování této tematicky zaměřené vyučovací hodiny, a tím ji symbolicky zakončí.
Článek je v těchto kolekcích:
Přílohy:
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 01. 11. 2011
Zobrazeno: 2453krát
reklama
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.3333333333333
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
2 uživatelé Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
KALIBOVÁ, Petra. Cesta do Stokorcového lesa (dětská práva). Metodický portál: Články [online]. 01. 11. 2011, [cit. 2014-11-01]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14155/CESTA-DO-STOKORCOVEHO-LESA-DETSKA-PRAVA.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

reklama

Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Jana KneřováVloženo: 03. 02. 2012 14:17

Pěkný den, "zabalit" téma do Stokorcového lesa mi přijde jako fajn nápad. Postavičky Medvídka Pú jsou u dětí dost oblíbené, takže věřím, že v tomto hávu musí být cíl hodiny naplněn všichni budou spokojeni. Oceňuji i  skvělou přípravu příloh. Díky za nápad.

2.Autor: Mgr. Petra KalibováVloženo: 10. 05. 2012 11:38

Dobrý den, děkuji Vám za milé hodnocení. Ať se líbí i "Vašim" dětem.