Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > > Hudební abeceda

Ikona prakticky

Hudební abeceda

Ikona inspiraceIkona hodina
Autor: Pavlína Hublová

Text článku:

Hudební abeceda je velmi jednoduchá pomůcka, která žákům pomůže zapamatovat si základní tóny stupnice C dur - žáci si ji vytvoří ze čtverců (doporučuji 3 x 3 cm).

Věnujte 5 - 10 minut v úvodu každé hodiny procvičování s těmito kartičkami. Jednoduchou a zábavnou formou tak naučíte žáky základní terminologii, od které se později mohou odvíjet jejich další hudební znalosti.

Nabízím zde několik námětů na využití těchto kartiček tak, jak pracujeme s podobnými pomůckami při činnostním vyučování, které vychází z principů sdružení Tvořivá škola.

Aktivity pro jednotlivce
  • Žáci vždy v úvodu vyrovnají celou řadu, nechte někoho/všechny najednou přečíst celou abecedu. Nabídnete tak všem, aby si ji překontrolovali a opravili si chyby.
  • Chtějte po žácích, aby rovnali kartičky podle vašeho diktátu, využívejte pořadí tónů v hudební abecedě, např. "Seřaďte takto: 1. tón, 5. tón, 6. tón." Nezadávejte příliš instrukcí, ideální jsou 2 - 3. Všichni žáci mají tak šanci alespoň jednou (později víckrát) být úspěšní.
  • Ukazujte noty na notové osnově, žáci opět rovnají - pojmenovávají tóny.
Aktivity s jednou sadou pro dvojici
  • Hudební abeceda je vyrovnána na lavici. Žák A se otočí/zakryje si oči. Žák B několik karet (začínáme jednou kartou, později zvyšujeme počet) otočí nápisem dolů. Žák A má za úkol jmenovat správné tóny, pro kontrolu je otočí.
  • Obměna předchozího - chybějící kartička je odebrána, mezera zmizí. Žák A musí objevit chybějící kartičku/kartičky.
  • Obměna předchozího - abeceda není vyrovnána ve správném pořadí.
Aktivita pro dvojici - dvě sady
  • Žák A vybere jednu kartičku a položí ji doprostřed lavice. Žák B má za úkol přiložit vedle tón, který je hned před/za tímto tónem (hned před je dost těžké!)
Rozšíření aktivit

K sadě s písmeny můžete připravit i kartičky s notami (každá kartička musí obsahovat 5 linek notové osnovy a správně umístěnou notu; doporučuji čtvrťovou - je hodně výrazná a žáci mají stále před sebou, že noty od 3. linky se značí nožičkou dolů). Můžete pak tvořit dvojice - nota a název, popř. po každé z předchozích aktivit ještě přidat správné noty k názvům.

Pouvažujte také o tom, jestli nenecháte žáky vyznačit noty na druhou stranu kartiček s hudební abecedou. Tím by otáčení některých kartiček získalo nový rozměr - žáci musí doplnit název noty hudební abecedy a současně si fixují jeho umístění ve stupnici C dur.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf23 kBHudební abeceda
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 14. 05. 2008
Zobrazeno: 21361krát
reklama
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
HUBLOVÁ, Pavlína. Hudební abeceda. Metodický portál: Články [online]. 14. 05. 2008, [cit. 2017-09-26]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/2304/HUDEBNI-ABECEDA.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

reklama

Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.