|
Behaviorismus |
Kognitivismus |
Konstruktivismus |
Konektivismus |
Princip poznávání |
myšlení jako černá skřínka – zkoumá se jen vnější chování |
strukturované programovatelné poznání (inspirované ukládáním v mozku) |
individuální poznávání založené na sociálním principu |
chápání informačních struktur v síti (překonává individuální přístup), umocněno technologiemi |
Proč? |
metoda cukru a biče |
řízené poznávání navazující na předchozí znalosti |
osobní nasazení, sociální a kulturní prostředí, aktivizace |
různorodost sítě umožňuje najít pro sebe nejvhodnější cestu |
Funkce paměti |
opakovaná zkušenost (Pavlov) |
kódování, ukládání, vybavení |
znalosti konstruovány na základě předchozích |
znalosti konstruovány na základě dynamicky se měnící sítě |
Jak? |
podnět, reakce |
definování cílů a osnov, plnění plánu, ověřování |
vlastní zájem, osobní kontakt s lidmi |
aktivní účast v síti |
Typická metodika |
plnění úkolu (dril) |
učení zpaměti, procvičování, zkoušení |
řešení problémových úloh |
komplexní přístup využívající rozličné zdroje |
I když si možná někdo kvůli naší současné praxi myslí, že novější teorie nahrazují předchozí, není tomu tak. Jak už to při změnách paradigmatu ve vědeckém bádání bývá, stále se rozšiřující poznání vede k soustavnému obohacování našich znalostí. Dříve přijímané teorie přitom zůstávají za určitých specifických omezených podmínek platné. To platí i pro zde uvedené didaktické teorie. Každá z nich má stále své opodstatnění a je možné ji za určitých okolností aplikovat. Znalost všech existujících teorií umožňuje učiteli v té které konkrétní výukové situaci použít právě tu nejúčinnější možnou metodu.
1. Uživatelský determinismus
2. Sociální determinismus
Znalost fakt je nezpochybnitelnou základnou, bez níž nelze žádné poznávání realizovat. V podmínkách exponenciálního růstu jejich množství je však velmi obtížné stanovit, které z nich je třeba nosit v hlavě. Shodneme-li se, které to jsou (třeba v rámci standardů), mohou se technologie stát ideálním nástrojem pro jejich osvojení. Počítač dokáže velmi pěkně zobrazovat fakta v textové, zvukové i obrazové podobě, dokáže jejich zapamatování procvičovat a nemá problém s ověřováním stávajících faktických znalostí prostřednictvím testů. Schopnost zapamatovat si fakta je základem tradičních výukových postupů. Detailně ji rozpracovávají kognitivistické didaktické teorie. Uplatnění technologií zde zůstává na úrovni uživatelského determinismu.
Navštivte také pohled ke konferenci v Digifoliu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Konference Metodického portálu 2011.
Ostatní články seriálu: