Odborný článek

Projekt Japonsko

Anotace

Zpracování projektu o Japonsku; informace o jeho průběhu, spolupráce s japonskou školou, doprovodné programy a program projektového dne, fotografie, reakce dětí a ukázky testů.

Druhým projektem v tomto školním roce jsme se ve Škole Jaroslava Ježka pro děti se zrakovým postižením v Praze zaměřili na východoasijskou kulturu, konkrétně Japonsko. Účelem projektu, který trval více než dva měsíce, bylo přiblížit tuto zemi žákům z pohledu zeměpisného, hospodářského, kulturního i společenského. Projekt proběhl ve spolupráci s Japonskou školou se sídlem v Praze. Jednotlivé třídy pracovaly na různých tématech, jako například dějiny a přírodní podmínky Japonska, jeho písmo a jazyk, umění, tradiční sporty, životní styl a gastronomie.

Během projektu jsme měli i několik doprovodných programů. Nejprve měli naši žáci možnost navštívit Japonskou školu, kde je provázeli japonští žáci, kteří jim ukázali své třídy i některé pomůcky, a předvedli hodinu hudební výchovy. Dalším programem byla beseda s cestovatelem po Japonsku, který dětem tuto zemi přiblížil nejenom vlastními zážitky, ale i ukázkou některých japonských předmětů.

V naší školní jídelně měli žáci i učitelé možnost ochutnat japonská jídla, nechybělo ani sushi. Žáci praktické školy pro nás uspořádali čajovnu v japonském stylu.

Projekt vyvrcholil tzv. Japonským dnem za účastí rodičů a přátel školy. Zúčastnili se ho i žáci Japonské školy, kteří také vystoupili se svým programem. Našim žákům zazpívali japonské lidové písně, předvedli tradiční tance a hru na bubny.

Součásti programu byla i ochutnávka tradičních japonských specialit a výstavka prací žáků k danému tématu. Žáci vyráběli například origami, ikebany, keramické automobilové značky a japonské znaky. Vystaveny byly i referáty žáků k tématům, která zpracovávali.

Program začal 8,00 hodin ráno a trval pět hodin. Podílely se na něm se svým vystoupením všechny třídy naší školy. Pro ověření toho, co se žáci naučili, byly vypracovány křížovky a testy, své dojmy z projektu žáci zachytili ve slohových pracích. Průběh projektového dne jsme zachytili i na DVD.

Program projektového dne

I. ZŠ + I. ZŠP: Japonská pohádka
III. ZŠP: Tradiční oděv - kimono
II. ZŠP: Zvířátka, origami
II. Praktická škola: Scénka: V japonské restauraci

Ochutnávka - mléčný piškot s čajem maccha, rýžová a wasabi směs

Mateřská škola: Básničky na téma Japonsko
I. Praktická škola: Vyspělá japonská technika
V. ZŠ: Zajímavosti z Japonska
IV. ZŠ: Tradiční japonské sporty

Program Japonské školy

Japonské lidové písně
Hra na bubny
Tradiční tance

Pokračování programu našich žáků

III. ZŠ: Písmo a jazyk, společný zpěv japonské písničky
II. ZŠ: Rozhovor o škole v Japonsku
VI. ZŠ: Scénka: Dějiny Japonska
VII. ZŠ: Stát Japonsko: Zeměpisné a přírodopisné podmínky, společenské poměry

12,45 – oběd
Reakce dětí na projektový den o Japonsku
Co se mi líbilo na projektovém dnu o Japonsku:

Docela mě příjemně překvapilo, že v tom projektu byla hodina dějepisu téměř profesionálně herecky zahrána. Dále se mi líbila pohádka Nejkrásnější vějíř.

Pak byla fantastická ta japonská řeč. Dále bylo nadstandardní to, že tam hráli na ty bubny a pouštěli magnetofon s hudbou a japonským zpěvem. Pak jsem nadšen taky z toho, že čtvrtá základní škola vyprávěla o japonských sportech.
Vojtěch Jirák, 6. ročník

Na Japonsku se mi líbilo vystoupení dětí z Japonské školy: líbily se mi jejich tance. Dále se mi líbily Japonské bojové sporty: karate, sumo, aikido, judo. Dále se mi líbily obě scénky. Scénka V Japonské restauraci a Hodina dějepisu. Pak se mi líbila pohádka prvňáčků.
Ruda Čunek, 6. ročník

Včera proběhl projektový den, každý si měl připravit referát o Japonsku. Byly to moc pěkné referáty. Byli tu i žáci z Japonské školy. Dotazy ve společné diskusi byly docela pěkné. Japonští žáci nám přišli předvést tanec a ten byl moc pěkný, moc se mi to líbilo. Ochutnávali jsme moučník ze zeleného čaje, byla tam výstava všech referátů. Každý si mohl referát přečíst. Jakub Vass, 6. ročník

Mě zaujalo na japonském dnu, jak tam zpívaly ty japonské děti a jak tam bubnovaly. A moc se mi líbilo všechno. Obzvláště, jak tam děti předváděly pohádku.
Šárka Poláčková, 5. ročník

Mně se líbila pohádka Krásný vějíř a představení druhé praktické. Na japonských dětech mne zaujalo, jak byly vychované. Moc hezky hrají na bubny a tanec byl také hezký. Ale nejlepší byl jejich zpěv. Udivilo mě, jak hezky mluvily česky. Zarazilo mne, že když jsme si s nimi chtěli anglicky povídat, tak nám utíkaly!
Tereza Pechanová, 5. ročník

Mně se z toho představení líbilo úplně všechno. I z toho japonského vystoupení. Strašně mě překvapilo, že v japonské restauraci, když někdo srká nebo mlaská, že to kuchaři berou jako projev toho, že jim to chutnalo. Nejdříve jsem si myslela, že si chcete z diváků vystřelit. Moc se mi asi nejvíce líbilo, jak Japonci zpívali. To bylo úplně ukázkové.
Kačka Krčková, 5. ročník

Líbilo se mi, jak japonské děti tančily a zpívaly. Ale zase mi vadilo, když jsem se snažil domluvit anglicky, tak se mnou nechtěly bavit. A jinak jsem se divil, že mají japonské děti na sobě školní uniformy. Nakonec bych chtěl Japonské škole moc, moc, moc a ještě jednou moc poděkovat, že přišly na náš japonský projekt.
Patrik Takáč, 5. ročník

Japonsko mě zajímá, takže jsem se na Japonský den těšil. Velmi se mi líbily referáty, byly fakt zajímavé a dost jsem se z nich dozvěděl. Když přišly japonské děti, tak mě vážně překvapily. Jsou moc šikovné, umí moc hezky zpívat a hezky se s nimi povídá, takže bez pochyby se mi Japonský den moc líbil.
Honza Střelec, 9. ročník

Japonský den, který byl 14. 5. 2008 ve Škole Jaroslava Ježka, se mi velice líbil. Proč? Protože si každá třída připravila nějaké představení, nebo scénku a nebo jenom tak říkali referáty. Pro mě nejhezčí představení - (scénku), měla třída druhá praktická, která si připravila zážitek z restaurace. Probíhal takto:

Paní Kazimírová a Paní Helešicová byly jako dvě turistky v Japonsku. Měly pár zbývajících hodin, a tak se rozhodly, že půjdou do restaurace. A tak si našly restauraci, když do ní přišly, byly překvapeny, že se musí nejprve zapsat do seznamu a čekat než na ně přijde řada. Když na ně přišla řada, šly si sednout na tatami a číšník jim řekl, že se musí zout a v tom paní Helešicová prohlásila, že má snad čisté ponožky a celá škola byla v záchvatu smíchu. A tak dále pokračovala tato scénka. Dále se mi líbila scénka, kterou hráli osmáci. Tato scénka ukazovala, jak probíhá česká hodina dějepisu. Bylo to takto:

O přestávce Nikola Bílá řekla, že má novou písničku a Eva Kadlecová s Matějem Smolnickým hned řekli, že jí chtějí také, tak to tam řešili a Matěj také hlídal, jestli nejde učitel. Když zazvonilo, tak všichni běželi hned do lavice a v tom přišel učitel. Učitele hrál Vašek Smíšek. Když šel ke své katedře, tak se podíval na pravé učitele takovým pohledem, jako já vám teď ukážu, jak se to má dělat. Sedl si, zapsal do třídnice, že chybí Hliník a začal zkoušet. Matěj Smolnický, Eva Kadlecová i Nikola Bílá dostali jedničky a poslední dal Michalu Rykrovi, ale než mu jí učitel dal, tak dodal: konečně sis opravil minulou pětku. Hodina skončila a celá škola vyskočila radostí, protože se tato scénka líbila všem.

Pěkná scénka byla i šesťáků. Ukazovali nám japonská bojová umění. Byly to Karate, Džudo, Sumo atd. Jednoho sumistu hrál Roman Krček, zároveň byl i vypravěč. I jeho spolužáci hráli pěknou ukázku. Prostě to bylo pěkné.

Pěkná scénka - (pohádka), byla od třídy paní Soldánové. Hráli malého kluka, který chodil do školy, nebyl moc bohatý, byl přesněji chudý a kluci se mu smáli a jednoho dne řekli, že si mají přinést do školy vějíře. A mysleli si, že ho bude mít tento chlapec nejhorší, ale on je překvapil a měl ho nejhezčí. Dále si měli další den přinést lodičku a všichni si zase mysleli, že bude mít nejhorší lodičku, ale on zase překvapil. Přinesl lodičku a závod, který se konal, vyhrál. No, ono kdyby nevyhrál, tak mu chtěli spolužáci pomazat obličej popelem. Protože kdo jim nevoněl, tak ho šikanovali. Ale tento chlapec nebyl jenom tak obyčejný, že něco vyhrál, ale ono mu to ve škole šlo, uměl nejlépe číst, psát a počítat.

Pěkné vyprávění měli i sedmáci. To bylo celkově o Japonsku. Nejvíce zde mluvil Filip Šnajdr. Vyprávěl o hlavním městě, a to Tokiu. Mluvili zde i jeho spolužáci a celkově se mi to také líbilo.

Tyto dny nejsou vůbec špatné, je pravda že ze začátku se mi tyto referáty a dny vůbec nelíbily, ale potom vždy zjistím, že je to pěkné.
Ondra Kodet, 9. ročník

U Japonské školy se mi líbila jejich disciplinovanost, a to, že měli stejnokroje. Nechovali se jako my. Prostě se mi líbilo nejvíce jejich chování, oblékání, kultura atd. Měli pro nás připravený i nádherný program. A to písně, nádherné tance a rytmy, které bubnovali.
Jára Nechanický, 9. ročník

Z Japonského projektu se mi nejvíc líbilo vystoupení dětí z Japonské školy. Také se mi líbilo vystoupení 1. třídy, 5. a 8. třídy základní školy a 2. praktické školy. 1. třída měla příběh o vějíři, 5. třída měla téma bojová umění. 8. třída měla historii a 2. PRŠ měla téma Japonská kuchyně. U všech šlo vidět, že měli snahu se tomu věnovat, aby to stálo za to.
Lenka Bukóciová, 9. ročník

Nejvíce se mi líbily japonské děti, jak s námi zpívaly Haru ga kita, protože když jsem přestal na chvíli zpívat, tak jsem je slyšel, jak s námi pěkně zpívají. Já jsem si z tohoto dnu odnesl mnoho, protože jsem se toho dověděl mnoho o této zemi. A to nejen přednáškami, které si připravily třídy ve škole, ale i od dětí přímo z Japonska, kteří u nás studují v Japonské škole. Líbila se mi jejich disciplinovanost a hlavně jejich jazyk; přišel mi srandovní.
Marek Kupka, 9. ročník

Ve středu 14. května 2008 se v naší škole konal projektový den. Všechno vypuklo úderem 8. hodiny, kdy jsme se shromáždili v pracovně u velblouda, tam paní zástupkyně Emílie Průchová zahájila projekt. Pak následovalo mnoho krásných vystoupení, nejvíce se mi líbily paní učitelky Beata Kazimírová a Martina Helešicová, které předváděly japonské turistky, které si před odletem z Japonska ještě chtěly zajít do japonské restaurace a ochutnat místní speciality. Dále se mi líbila třída paní Soldánové, která si připravila japonskou pohádku. Pohádka pojednávala o japonské škole, kde byl jeden kluk, který vynikal nad ostatní třeba tím, že se dobře učil a uměl něco víc než ostatní, tak mu jeho spolužáci kladli všelijaké nástrahy ve formě úkolů, např. zítra si každý přinese svou lodičku a budeme závodit. Která lodička vyhraje, ten bude dobrý a ten kdo prohraje, tomu pomažeme obličej sazemi a podobně. Ale on všechny tyto překážky zvládl a i ostatní pochopili, že by se měli také učit jako on.

Pak se mi líbil 8. ročník, který měl za téma historii Japonska a připravil si pro nás hodinu dějepisu. Samozřejmě začali o přestávce a Eva vyhlížela, jestli nejde učitel a najednou se otevřely dveře a vstoupil učitel, kterého hrál Vašek Smíšek. Moc mu to šlo, hned se ptal, jestli nikdo nechybí a pak se dal do zkoušení. Postupně vyzkoušel celou třídu a rozdal všem jedničky.

Můj osobní názor na celý den je takový, že se moc povedl a že každý ukázal, co je v něm. Některé výkony by si opravdu zasloužily obdiv, třeba třída paní Popelkové, která měla Japonské bojové sporty, to zvládla mistrně. Prostě byl to den, který stál za to a který nebyl promarněný.
Radek Kratochvíl, 9. ročník

Rozhodně se mi líbilo vystupování tříd. Myslím, že na tento projekt se všechny třídy připravily hezky. Nejvíce se mi líbila třída paní Soldánové a 2. praktická. Jinak třídy moc hodnotit nechci, protože se to povedlo všem. Zaujaly mě děti z japonské školy, to jaký si pro nás připravily program. Nejzajímavější je, že japonské děti dokázaly být celou dobu tiše a rozlišovaly chvíli, kdy si mohou povídat a kdy ne. Myslím, že jsem se dozvěděla zajímavé věci, o kterých jsem nikdy neslyšela.
Eva Kadlecová, 8. ročník

Nejhezčí bylo vystoupení 2. PRŠ s jejich kavárnou a 1. třída se svou pohádkou o Nejkrásnějším vějíři. A Japonci; jejich zpěv na mě udělal dojem a byli velmi disciplinovaní.
Matěj Smolnický, 9. ročník

První třída: pohádka s vějířem: nejlepší.
Druhá praktická: Stolování s učiteli: nejlepší.
Naše třída: Historie.
9. třída: Poloha a povrch: skvělé.
Pátá třída: Bojová umění: dobré.
Japonská škola: Byli skvělí. Líbilo se mi, že na to, jak byli menší, přišli mi úplně klidní a v jídelně vůbec nemluvili. Jejich výstup se jim dost povedl!
Nikola Bílá, 8. ročník

Projekt tento rok byl velice zajímavý. Myslím, že jsme si napravili reputaci z minulého roku. Nejvíce mě však zaujal projekt jako celek. Líbilo se mi vystoupení jak prvního ročníku, tak i první a druhé praktické. Ale bezkonkurenční bylo vystoupení Japonské školy. Doufám, že se podobný projekt v brzké budoucnosti opakovat.
Václav Smíšek, 8. ročník

Co se děti naučily:
Napiš, co Tě napadne u těchto pojmů:

Kaligrafie - jeden ze směrů umění písma
Tatami - speciální žíněnky využívané v bojových sportech a v domácnosti
Tokio - hlavní město Japonska
Aikidó - bojové umění
Wasabi - japonský křen
Maccha (čte se mačča) - zelený čaj
Konničiwa - znamená dobrý den
Samuraj - japonský bojovník
Suši - jedno z nejznámějších japonských jídel
Ikebana - japonské uměné aranžování květin
Šikoku - japonský ostrov
Mirin - rýžové víno
Fudži - nejvyšší hora Japonska
Hirohito - japonský známý císař
Nagano - město na ostrově Honšú, kde naši hokejisté vyhráli zlato
Panasonic - japonská značka elektro-spotřebičů
Šinkansen - vysokorychlostní železnice na území Japonska
Nippon - Japonsko

Příloha

Fotogalerie

Použitá literatura a zdroje:

Encyklopedie o Japonsku a další umělecko- naučná literatura, internet, Japonská škola v Praze

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Monika Výmolová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá problémové situace, rozpozná problémy a hledá nejvhodnější způsob řešení
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence k učení
  • využívá vhodné naučené metody, strategie učení včetně mnemotechnických pomůcek a jiné pomocné techniky
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje své názory a postoje a umí vhodnou formou obhájit svůj názor

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Evropa a svět nás zajímá
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Výchova demokratického občana
  • Občan, občanská společnost a stát
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Multikulturní výchova
  • Kulturní rozdíly

Mezioborove presahy:

  • Předškolní vzdělávání
  • Základní vzdělávání
  • Matematika a její aplikace 1. stupeň

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Exkurze, Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

Literatura a další materiální i nemateriální zdroje