Projekt se uskutečnil v 2. třídě ZŠ na počátku školního roku. Ve struktuře vždy uvádím téma bloku, učební cíle v jazyce žáka, potřebné pomůcky a samotný proces práce. Projekt měl u žáků velký úspěch, proto jsem se rozhodla se o něj podělit.
Téma: Tvoříme naše království
Učební cíle v jazyce žáka:
Pomůcky: lepicí štítky se symboly království, mazací tabulka a fix, flipový papír, psací potřeby, pastelky, 4 papíry A4 se obrysem znaku, klavír (kytara, flétna)
Průběh:
1. Učitel (dále jen U) rozdělí žáky do skupin, ve kterých budou následující dny pracovat. Využije k tomu vyprávění o čtyřech královstvích, jejichž obyvateli se žáci stanou. Žáci naslouchají vyprávění se zavřenýma očima a U jim na záda přilepí štítky se symboly království, o kterých mluví (podvodní, lesní, měsíční a zimní). Poté instruuje žáky, aby beze slov našli další obyvatele království, ve kterém se ocitli. Vytvoří se tak skupiny.
2. U vyzve žáky, aby si sedli do nově vytvořených skupin, zavřeli oči a zkusili si na chvíli sami pro sebe představit, jak jejich království vypadá.
3. Poté si žáci přisednou na koberec do kruhu. U poví žákům, že tak jako každý člověk v království má svoji práci, tak i oni budou mít při společné práci každý svoji roli. U role pojmenuje a diskutuje s žáky, co asi každá role při práci ve skupině obnáší. U má připravený flip, kam vždy po společné diskuzi napíše jejich konečná stanoviska (vzhledem k věku žáků bude třeba jim některé role a jejich funkce vysvětlovat – pokud možno návodnými otázkami, nenásilnou formou). U také vysvětlí, že každý z nich bude mít možnost vyzkoušet si každou roli (1 den / 1 role). Poté U žáky vybídne k domluvě ve skupinách o tom, kdo jakou roli bude mít. U také podotkne, že ten, kdo má roli v daný den, je tedy odborníkem na danou práci, ale neznamená to, že nemůže skupině pomoci i v jiných činnostech.
ROLE: POSEL, PÍSAŘ, MALÍŘ, HODINÁŘ, MLUVČÍ (RÁDCE)
4. U instruuje žáky, aby se ve skupině domluvili, jaký bude mít jejich království znak. U vysvětluje postup: každý žák vytvoří černobílý návrh na mazací tabulku, teprve poté následuje diskuze a dohoda ohledně znaku, pak malíř s pomocí ostatních zakreslí dohodnutý znak do předlohy velikosti A4. U během práce funguje jako facilitátor skupin. Po dokončení práce na znaku U vyvěsí znaky ve třídě.
5. Jakmile skupina vyvěsí znak, dostane další pokyn od U. U nabídne žákům známé melodie písniček (krátké). Jejich úkolem bude vybrat si jednu z nich a doplnit ji slovy tak, aby vznikla hymna jejich království. (Pokud žáci budou chtít skládat slova na jinou než zadanou melodii, je to možné. U jim melodie nabízí jako pomoc s ohledem k jejich věku.) Moje nabídka byly melodie: Běží liška k Táboru, Cib, cib, cibulenka, Prší, prší, Na Vánoce. Bude-li třeba, nabídne U žákům pomoc např. formou slov, která mohou v hymně použít, nebo pomůže s rýmy, nevymýšlí ale píseň za žáky.
6. U dává žákům instrukci: „Domluvte se ve skupině na 3 zvířatech (dvě opravdová, třetí vymyšlené), která se ve vašem království hojně vyskytují nebo jsou pro vás jinak důležitá. Namalujte jejich obrázek, popište ho a zapište k obrázku alespoň 3 zajímavé informace o těchto zvířatech. Informace o existujících zvířatech můžete nalézt v některé z nabízených encyklopedií.“ V průběhu práce žáků U obchází jednotlivé skupiny, podporuje žáky v diskuzi, v naslouchání, případně pomáhá s vyhledáváním v encyklopedii. Vzhledem k nedostatku času lze část práce přesunou ještě na druhý den.
7. U vyzve žáky, aby zhodnotili práci během tohoto dne formou škálování. U řekne tvrzení, žáci se poté postaví na škálu s krajními body ANO – NE. Tvrzení: Ostatní členy skupiny jsem našel/našla snadno. Řekl/a jsem skupině svůj návrh na řešení některého z úkolů. Dle mého názoru jsme se domluvili ve skupině bez problémů. U tak žáky připravuje na formulování vlastních názorů, pocitů, postojů.
Téma: Tvoříme naše království
Učební cíle v jazyce žáka:
Pomůcky: pastelky, fixy, psací potřeby, papíry A4, encyklopedie zvířat a rostlin
Průběh:
1. U přivítá žáky v jejich královstvích. Společně s nimi shrne, co vše o královstvích vědí. Dojde k výměně rolí.
2. Skupiny pokračují v práci na živočiších žijících v jejich královstvích. Poté následuje hodina TV.
3. V rámci TV U žákům poví, že i v jejich královstvích se mohou vyskytnout překážky, které je třeba zvládnout. Následují pohybové hry zaměřené na rozvoj obratnosti: úprk před nebezpečným zvířetem, obezřetné plížení, běh lesem přes překážky, šplh na strom, skok přes potok.
4. Po návratu z TV následuje práce na rostlinách, žáci pracují opět ve skupinách. Instrukce jsou shodné s instrukcemi o živočiších.
5. Skupiny, které jsou dříve hotové, mají možnost připravit si prezentaci o živočiších a rostlinách pro ostatní. U se poté stává moderátorem výstavy, na které žáci představují výše zmíněné.
6. Po dokončení prezentací se U se zeptá, zdali žáci budou chtít něco měnit ve svých znacích či v hymně s ohledem na další zjištěná fakta o jejich královstvích.
7. U vyzve žáky k sesednutí do kruhu a ke slovnímu hodnocení jejich práce ve skupině. Položí otázky: Zapojil/a jsem se do práce ve skupině? Vyjádřil/a jsem svůj názor? Naslouchal/a jsem ostatním žákům ve skupině?
Téma: Lidé a život v našem království
Učební cíle v jazyce žáka:
Pomůcky: lístky s popisem vzhledu strážce všech království, postava strážce království nakreslená na balicím papíře, magnetická tabule, magnety, lepidlo, pracovní list, balicí papír, fixy
Průběh:
1. U přivítá žáky v jejich královstvích, zrekapituluje, co všechno žáci během včerejšího dne vytvořili, a vyzve je k výměně rolí.
2. U vysvětlí, že dnes budou žáci pracovat sami, ve skupině i v rámci celé třídy. U vybídne žáky k hledání lístečků po třídě. Až žáci lístečky naleznou, přečtou je nahlas a U se zeptá, co všechny ty lístečky asi mají znamenat, a požádá žáky o návrhy. Poté U otevře tabuli s obrysem člověka a představí jim strážce všech království. Vybídne žáky k přiřazení a nalepení lístečků k obrázku. Společně tedy vytvoří popis vzhledu strážce všech království.
3. U následně vybídne žáky k samostatné práci a vysvětlí způsob práce: „Každý dostanete pracovní list, na kterém jsou některé vlastnosti lidí. Vaším úkolem bude pokusit se k nim přiřadit slova opačného významu. Poté se pokuste napsat některé vlastnosti, které byste přiřadili strážci.“ Následuje společná kontrola a diskuze nad vlastnostmi strážce. U tuto diskuzi moderuje a domluvené zaznamenává do obrazu strážce.
4. U povídá a ptá se žáků, co by mohlo znamenat, když o někom řekne, že je chytrý jaké liška, pyšný jako páv atd. U vede diskuzi k jednotlivým přirovnáním a na závěr vyzve žáky, aby jedno z nich přiřadili ke strážci.
5. U dá instrukci k dalšímu skupinovému úkolu: „Tak jako jsme společně vytvořili strážce království, vytvořte i vy jednoho obyvatele vašeho království.“ U sdělí, jaké pomůcky budou třeba a jaká kritéria musí skupiny dodržet: „Na balicí papír nakreslete fixem obrys postavy. Můžete si pomoci tak, že obkreslíte někoho z vás. Popište jeho vzhled, případně postavu vymalujte. Přiřaďte vašemu obyvateli alespoň 5 vlastností a jedno přirovnání, které ho podle vás vystihuje nejvíce. Vlastnosti i přirovnání vepište k postavě.“
6. Poté, co všechny skupiny dokončí práci, následuje prezentace obyvatel v jednotlivých královstvích.
7. V další části dne se žáci věnují životu v královstvích. U vypráví: „Dnes se podíváme na to, jak se žije lidem ve vašich královstvích. Nejprve budeme pracovat společně, poté se opět vypravíte do svých skupin.“ U vysvětlí aktivitu Všichni lidé v našem království: „Postavte se do kruhu. Začneme společně hrou s názvem Všichni lidé v našem království. Jeden z vás vždy řekne: Všichni lidé v našem království... a doplní, co tam lidé dělají, a doprovodí svá slova pohybem. Ostatní tento pohyb zopakují. Po tlesknutí dochází k výměně. Začneme.“ U začne tuto aktivitu jako první.
8. Po prostřídání všech žáků U vyzve k návratu do skupin, ve kterých se žáci domlouvají, co všechno mohou lidé v jejich království dělat. Skupiny pak tuto činnost prezentují formou živých obrazů a ostatní hádají, jakou činnost vykonávají. Mluvčí skupiny vždy uvádí obraz slovy např.: „Všichni lidé v lesním království...“
9. U vyzve žáky, aby zhodnotili svoji práci v tomto bloku formou palcování. Tvrzení: Jak se mi dařilo vyplnit pracovní list? Jak se mi dařilo porozumět přirovnáním? Jak se nám dařilo ve skupině domluvit na postavě obyvatele? Reflexe: Jaké činnosti lidé v královstvích vykonávají? Kdo vstupoval do živých obrazů?
Téma: Život v našem království – problém, jeho řešení, příprava prezentace království
Učební cíle v jazyce žáka:
Pomůcky: dopisy pro všechna království, kostýmní znak pro U jako strážce, papíry, psací potřeby, tabulka s kritérii hodnocení pro každého žáka, malý sešit na záznam dojmů a pocitů
Průběh:
1. Uvítání viz výše.
2. U vyzve žáky, aby vytvořili prostor jejich království s pomocí předmětů ve třídě. Žáci se domlouvají na prostoru a na tom, kde bude každý vykonávat své činnosti.
3. U obchází skupiny a v momentě, kdy jsou všechny skupiny připraveny, říká: „Nyní se vydáme do vašich království. Každá skupina se postupně připraví. Začnete ze štronza, po tlesknutí se váš obraz rozpohybuje a na další tlesknutí se opět zastaví. Připravte se na to, že se možná i já v některých chvílích někým stanu a vstoupím do vašeho obrazu.“ Po krátkém rozehřátí situace jsem vždy vstoupila do živého obrazu a ptala jsem se žáků, jak se jim v jejich práci daří, jestli mají co jíst a pít a jak jsou s životem v království spokojeni.
4. U vypráví: „Z toho, co jsme mohli vidět, víme, že si lidé ve všech královstvích žili dobře, byli spokojení a šťastní.“ U vstupuje do role strážce království a předává poslům zprávu o chystajícím se nebezpečí.
Zprávy obsahují tyto informace:
5. U požádá žáky, aby zapsali své myšlenky a pocity na papír. Poté každý ještě přemýšlí nad řešením sám.
6. Přichází čas na řešení problému. U instruuje žáky, aby se pokusili vymyslet a domluvit, jak by bylo možné vyřešit daný problém. Jaké konkrétní kroky bude třeba podniknout, co všechno budou potřebovat k řešení svého problému. Své postřehy a nápady si zapíší na papír. U sleduje diskuze ve skupinách, nabízí pomoc a podporu.
7. Po prezentaci problému a jeho řešení U nechá ostatní skupiny tajně hlasovat, zda obyvatelé království přežijí.
8. U vysvětlí, že žáky ještě čeká prezentace jejich království před ostatními skupinami. Vysvětlí kritéria prezentace: Všichni členové se musí zapojit; představena musí být zvířata, rostliny a lidé žijící v království; ten, kdo bude mluvit, mluví zřetelně a směrem k divákům. Kritéria jsou zachycena v tabulce, kterou diváci vždy po zhlédnutí prezentace vyplní. U tabulku nejprve vysvětlí. Poté dá U žákům prostor pro otázky a čas na přípravu prezentace.
Království/kritéria |
Zapojení členů skupiny |
Obsah prezentace |
Způsob prezentace |
PODVODNÍ |
|
|
|
LESNÍ |
|
|
|
ZIMNÍ |
|
|
|
MĚSÍČNÍ |
|
|
|
Značky a jejich význam:
9. U se stává moderátorem prezentací a vyzve jednotlivé skupiny, aby představily svá království. Během prezentací U jako moderátor může skupinám pomoci při prezentaci např. otázkami, povzbuzeními. Po každé prezentaci U vyzve diváky k písemnému hodnocení prezentace dle kritérií do hodnoticí tabulky.
10. U po proběhnutí všech prezentací instruuje, aby si každý sám napsal nebo nakreslil své dojmy z prezentace vlastní skupiny. Pozoruje žáky a všímá si jejich reflexí.
11. U předá skupinám tabulky s hodnocením. Žáci se na ně ve skupině podívají, s pomocí U se je pokusí interpretovat.
12. U vyzve žáky k závěrečnému hodnocení dnešní práce v kruhu. Poté žákům oznámí, že je zítra čeká prezentace království a prezentace řešení problému ostatním třídám. S tím, že třídám představí nejprve království, a jak si poradili s vyskytnutým problémem.
V tento den probíhají prezentace království, vyskytnutých problémů a jejich řešení. Dané království se vždy nejprve představí, a poté „zahraje“ řešení vyskytnutého problému. Po proběhnutí všech prezentací následuje diskuze s publikem.
Projekt měl u žáků velký ohlas. Stejně tak jako u ostatních tříd, kde žáci své výsledky prezentovali. Příprava zabrala hodně času, ale vynaložené úsilí se mi vrátilo několikrát v podobě výborně „šlapajícího“ kolektivu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: