Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Skupinová integrace mimořádně nadaných žáků se segregací na některé předměty
Odborný článek

Skupinová integrace mimořádně nadaných žáků se segregací na některé předměty

14. 7. 2010 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Libuše Vlková

Anotace

Model péče o mimořádně nadané žáky v běžných třídách se segrací na vybrané předměty napříč ročníkem.

Nápad a výzva

Poprvé byla myšlenka spojení Základní školy, Praha 1, náměstí Curieových 2, s péčí o mimořádně nadané žáky vyslovena Pedagogicko-psychologickou poradnou pro Prahu 1. Nabídka neměla konkrétní podobu. Celý rok čekala na realizaci.

Školský zákon (561/2004 Sb.) popisuje děti s mimořádným nadáním jako žáky se specifickými potřebami učení. Úvaha věnovat se této skupině začala mít konkrétní představu.

První kroky realizace

Provedli jsme vnitřní analýzu, která nám  dodala optimismu:

  • dobré a dlouhodobé zkušenost s integrací žáků se specifickými potřebami učení
  • realizace vnitřní diferenciace matematiky a českého jazyka na druhém stupni
  • individuální integrace žáků s asistenty pedagoga
  • prostorové zajištění
  • moderní materiální vybavení školy
  • dopravní spojení
  • etika
  • angličtina
  • nadšení pedagogů

Uvědomovali jsme si i případná rizika

  • personální zajištění – proškolení z řad kmenových zaměstnanců
  • výběr nových spolupracovníků elementaristů
  • zajištění asistentů pedagoga
  • připravenost realizátorů projektu
  • finanční zajištění nákladů na asistenty pedagoga
  • legislativní ošetření
  • propagace projektu
  • garance projektu
  • neúspěch

Psal se říjen 2005. Záměr byl v září 2006 otevřít první ročník pilotního projektu.

Stanovila jsem si čtyři základní oblasti a paralelně jsem je otevřela a řešila

  • ekonomická a legislativní
  • personální
  • obsahové
  • propagační

Strategie realizace

Informovala jsem zřizovatele o záměru profilace školy. Rada ÚMČ Praha 1 záměr schválila. Proškolili jsme kmenové spolupracovníky. Požádala jsme o navýšení normativu.

Vypsali jsme výběrové řízení na místa nových elementaristů. Stanovila jsem garanta dané problematiky. Výchovná poradkyně se ve své práci zaměřila i na tuto specifickou skupinu žáků. Ve spolupráci s občanským sdružením jsem přijala asistentky pedagoga.

Po představení projektu všem zaměstnancům jsme navázali spolupráci s Menzou, PedF UK, PPPP, IPPP. Snahou bylo získat vědomosti i zkušenosti z práce s mimořádně nadanými žáky.

Informace pro budoucí zájemce projektu

Základní filozofií bylo segregovat skupinu těchto žáků na hodiny matematiky, českého jazyka a angličtiny. Pod vedením asistentů pedagoga měli pracovat na projektech a obohacujícím učivu, které vybírá a určuje třídní učitel. Celému prvnímu ročníku jsme nabídli diferenciovanou výuku angličtiny. Ke stmelování třídních kolektivů pomáhala etická výchova. Otevřenost a možnost prolínání v jednotlivých skupinách byla dána šance i žákům, kteří prokázali své nadání až v průběhu prvního pololetí. Prvotně byli zařazení žáci, kteří měli potvrzení z PPP, pediatra a doporučení z mateřské školy. Skupina na matematiku nebyla identická se skupinou na český jazyk. Všem žákům byl vypracován na základě pedagogické diagnostiky a zprávy z PPP individuální vzdělávací plán.

Propagační činnost jsme zahájili v mateřských školách. Vytvořili jsme informační materiál pro rodiče. Publikovali jsme v regionálním tisku. Komunikovali s médii. Inzerovali na školním webu. Organizovali jsme Diagnostické dny s Menzou a Centrem nadání. Sestavili jsme formulář, který sloužil jako přihláška do projektu i jako podklad pro žádost pro navýšení normativu.

Zahájení

Září 2006. Slavnostní zahájení školního roku 2006/2007. Startuje první ročník vlastního pilotního projektu pro mimořádně nadané žáky. Dvě první třídy s novým označením M (modrá) a Z (zelená) přinášejí první poznatky a zkušenosti.

a

TU – třídní učitel, AP – asistent pedagoga, MND – mimořádně nadané děti, PPT – pomalé pracovní tempo

Díky propagaci profilace školy se k nám dostávají žáci velmi šikovní a bystří. Skupinu mimořádně nadaných tvoří 11 žáků. V každé třídě se ovšem objevují i jedinci s pomalým pracovním tempem.

Segregovaná skupina pracuje v odborné pracovně s třídním učitelem z jedné ze tříd. Zbývající část pracuje s asistenty pedagoga a druhou třídní učitelkou. Jedna z třídních učitelek se zaměřuje na matematiku, druhá na český jazyk.

b

OP – odborná pracovna

Sběr prvních zkušeností

V průběhu roku jsme diskutovali s rodiči a informovali je o záměrech či změnách, ke kterým jsme v průběhu realizace pilotního projektu dospěli. Po prvním roce jsme provedli na základě ověření tyto změny.

Pokračovali jsme v segregaci na dva hlavní předměty, ale na oba se jim věnuje jeden proškolený pedagog. Tím se podařilo eliminovat počet pedagogů spolupracujících v ročníku. Asistent pedagoga pomáhá pouze třídě s žákem s prvky autismu. Výuka angličtiny a etiky prošla beze změn.

V září 2007 na slavnostním zahájení školního roku byly nastoupeny již tři první třídy.

Jedeme dál

Spoluprací s odborníky, dalším vzděláváním pedagogů a získáváním dostupných materiálů dále zkvalitňujeme svoji práci. Průběh projektu ve třetím až pátém ročníku bude probíhat částečně integrací v kmenových kolektivech a na druhé straně spoluprací s vyučujícími z druhého stupně, popřípadě externími odborníky.

Přes řadu omylů a korekcí se nadále této problematice chceme věnovat. Model integrace mimořádně nadaných žáků do běžných tříd a segregace na hlavní předměty se nám osvědčil. Odměnou nám jsou spokojení žáci i rodiče. Radost z výkonu nás posiluje v nelehké práci. Snahou do budoucna je tvorba výukových a metodických materiálů. Výzva je pro nás realizace grantů v dané problematice.

Současnost

Vstupujeme do pátého ročníku pilotního projektu. Segregujeme v průběhu prvního stupně od třetího ročníku další předmět – Nauka o světě. Vložili jsme do učebního plánu pro poslední ročník prvního stupně projektový den, kde lze uplatnit vědomosti i prezentační dovednosti.

Stále se vzděláváme, využíváme zkušeností ke zkvalitnění práce, spolupracujeme s rodiči i odborníky.

Mgr. Libuše Vlková, ředitelka školy
www.zscurie.cz

vlkova.l@volny.cz

602 27 80 82

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Libuše Vlková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Nadaní žáci