Průběh vzdělávání je stěžejní částí vzdělávacího procesu, která rozhoduje o tom, zda bude dosaženo cílů vzdělávání. Za vlastní hodnocení školy nelze považovat takové, které by se nezabývalo alespoň stručně průběhem vzdělávání realizovaného školou. Tato oblast činnosti školy je zásadní činností zajišťovanou školou a velmi úzce je propojena se všemi oblastmi vzdělávání. Tvorba školních vzdělávacích programů a jejich naplnění v praxi dává této oblasti další nové dimenze a lze jednoznačně říci, že změna v průběhu vzdělávání je nejdůležitějším cílem celé reformy vzdělávání.
Velmi důležité je si uvědomit, že převážná většina ustanovení zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a navazujících vyhlášek pro jednotlivá vzdělávání říká, jak má vzdělávání v širších souvislostech probíhat. Význam této oblasti jako součásti vlastního hodnocení ukazují následující souvislosti:
Pro hodnocení průběhu vzdělávání je velmi důležitá vazba na cíle vzdělávání stanovené vzdělávací politikou, tj. na:
Předchozí odstavec ukazuje, že oblast činnosti školy označovaná jako průběh vzdělávání je velmi úzce propojena s dalšími činnostmi zajišťovanými školou a vazba např. na oblast řídící práce vedoucích pracovníků školy je tak těsná, že nelze jednoznačně říci, o které oblasti se právě hovoří. Pro zpracování oblasti vlastního hodnocení stanovené § 8 odst. 2 písm. b) vyhlášky č. 15/2005 Sb. je vhodné následující vydefinování průběhu:
Průběh vzdělávání je nastavení a realizace vzdělávací činnosti školy vedoucí k dosažení stanovených cílů, především pak těch, kteří se na této činnosti podílejí.
Obecné cíle vzdělávání jsou stanoveny zákonem č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, promítají se do rámcových vzdělávacích programů, které specifikují klíčové kompetence, kterých mají žáci vzděláváním dosáhnout. Ve školním vzdělávacím programu by měly být cíle specifikovány až na úroveň rozpracovaných očekávaných výstupů, které musí být formulovány tak, aby splňovaly pravidlo SMART (Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time-related).
Podklady pro zpracování vlastního hodnocení oblasti průběhu vzdělávání lze získat:
Pro průběh vzdělávání školy i jednotlivých pracovníků školy platí PDCA cyklus (Plan - Do - Check - Action). Pokud není tento cyklus naplňován, pak není zaručeno, že vše probíhá tak, jak má, a že práce směřuje k dosažení stanovených cílů. Průběh vzdělávání začíná plánováním, pokračuje realizací plánů, následuje ověření, zda je záměrů dosahováno, a končí stanovením opatření ke zkvalitnění nebo nápravě, což se vlastně promítne do nového zpracování plánů a nastartuje další PDCA cyklus. PDCA cyklus je realizován v různých úrovních, vše obsahující úroveň je úroveň školy (základním dokumentem je ŠVP), nižší je úroveň metodických orgánů (jednotlivé oblasti vzdělávání v ŠVP) a nejnižší je úroveň jednotlivých učitelů (tematické plány učiva, přípravy na jednotlivé vyučovací jednotky).
Velmi důležitým dokumentem jsou funkčně zpracované tematické plány učiva, tj. ty, které kromě "látky" jednotlivých hodin obsahují také informace o potřebných materiálních podmínkách pro realizaci obsahu, o vhodných metodách a formách výuky a dalších vhodných doplňujících aktivitách či úpravách. Tento dokument lze považovat za základní dokument, který vypovídá o průběhu vzdělávání. Takový "živý" plán, se kterým učitel soustavně pracuje, může zároveň plnit funkci přípravy na jednotlivé vyučovací hodiny, vnitřnímu i vnějšímu kontrolnímu orgánu ukazuje, že je realizován. Učitel by si měl postupně vytvořit "portfolio" obsahující tematické plány učiva, zadání písemných prací, sady otázek a materiálů pro upevňování a ověřování poznatků a dovedností žáků, projekty, materiály z absolvovaného dalšího vzdělávání atd. Toto portfolio mu usnadní jeho práci a umožní mu ji rozvíjet a zkvalitňovat.
Nedílnou součástí průběhu vzdělávání jsou i pravidla klasifikace a hodnocení žáků (stanovená na úrovni školy, jejich aplikace a specifikace na úrovni jednotlivých učitelů).
Průběh vzdělávání je na dobré úrovni, pokud se všichni pracovníci školy ztotožní s následujícími výroky:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.