Odborný článek

Sluneční znamení

11. 8. 2010 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Miroslava Gardoňová

Anotace

Jednodenní projekt během něhož se žáci seznamují a objasňují pojem zvěrokruh. Pracují ve skupinách a vytvářejí prezentační plakáty, které představují jednotlivá sluneční znamení. Zamýšlejí se nad svými společnými i odlišnými povahovými vlastnostmi a učí se vnímat druhé lidi jako neopakovatelné jedince.

Cíl

Cílem tohoto projektu bylo:

  • Seznámení žáků s jednotlivými znameními zvěrokruhu a uvědomění si sebe samotného jako neopakovatelného jedince.

  • Aktivizace žáků k zamyšlení se nad svými charakterovými vlastnostmi a pochopení povahových rysů svých spolužáků.

1. Motivace

Hra – vytvořte řadu, ve které se seřadíte podle svého data narození (od 1. ledna do 31. prosince).

2.  Vyluštětě šifru – SLUNEČNÍ  ZNAMENÍ

Každý pracuje samostatně (viz příloha).

Čísla odpovídají pořadí písmene v abecedě s tím, že začínáme číslem 6.

 

29

20

33

22

12

9

22

17

X

38

22

6

21

12

22

17

S

L

U

N

E

Č

N

Í

X

Z

N

A

M

E

N

Í

Ti, co jsou hotovi, zkontrolují vyřešení šifry u učitele a prvních šest si vybere kartu s číslem budoucí skupiny. Všichni následující řešitelé si mohou zvolit, ve které skupině budou pracovat.

3. Znamení zvěrokruhu (šifra, plnění matematických úkolů)

Práce v šesti skupinách (plnění úkolů vyžadovalo spolupráci i dělbu práce).

Pomocí matematických úkolů žáci odhalili všechna znamení zvěrokruhu. Využila jsem DUM Zodiak pana Lubomíra Šárala uveřejněný na metodickém portálu www.rvp.cz pod číslem 46734 – strany 2–8.

4. Práce s kartami

V diskuzním kruhu na koberci jsme společně roztřídili karty – (dvojice zafoliovaných karet – název znamení, odpovídající období roku) a objasnili pojem zvěrokruh.

5. Charakteristika – volné psaní

Žáci se rozdělili do skupin podle toho, ve kterém znamení se narodili.

Na internetu (viz odkazy) si přečetli základní charakteristiku lidí narozených v tomto znamení, sdělovali si své zkušenosti, odhalovali společné vlastnosti.

Každý sám se pokusil formou volného psaní napsat svoji stručnou charakteristiku.

6. Kresba slunečního znamení

Z různých zdrojů si žáci prohlédli výtvarné zpracování jednotlivých znamení a poté se každý sám pokusil o jeho výtvarné zpracování.

7. Výroba plakátu

Skupiny své práce (obrázky, charakteristiky, zjištěné informace) využily při tvorbě plakátu. Uplatnily kreativitu a originalitu.

8. Prezentace ostatním spolužákům

9. Hodnocení – diskuzní kruh

10. Vystavení vzniklých prací

 

Projekt přivedl děti k zamyšlení se nad svou osobností.

Uvědomily si svou jedinečnost i sounáležitost s ostatními. Pochopily rozdílnost lidských povah a potřebu vzájemné tolerance.

Reflexe

Téma bylo pro žáky vhodné, neboť jim objasnilo pojmy, se kterými se již v životě setkali, ale jejich význam příliš nechápali.

Domnívám se, že kromě získání nových vědomostí a praktického využití svých dovedností projekt významnou měrou přispěl především k rozvoji komunikativních, sociálních a personálních kompetencí.

Projekt přivedl žáky k zamyšlení se nad svou osobností. Uvědomili si svou jedinečnost i sounáležitost s ostatními. Pochopili rozdílnost lidských povah a potřebu vzájemné tolerance. To jsou, dle mého názoru, schopnosti pro život velmi důležité.

Myslím si, že je projekt využitelný od pátého ročníku základní školy.

 


Odkaz: Znamení zvěrokruhu

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
29.3 kB
Dokument
Příloha 1 – Šifra
doc
24.41 kB
Dokument
Příloha 2 – Karty znamení

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Miroslava Gardoňová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
11. 8. 2010
Jednodenní projekt během něhož se žáci seznamují a objasňují pojem zvěrokruh. Pracují ve skupinách a vytváří prezentační plakáty, které představují jednotlivá sluneční znamení. Zamýšlejí se nad svými společnými i odlišnými povahovými vlastnostmi a učí se vnímat druhé lidi jako neopakovatelné jedince. Pochopili rozdílnost lidských povah a potřebu vzájemné tolerance. To je schopnost pro život velmi důležitá.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • "respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sebepoznání a sebepojetí
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Poznávání lidí
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Mezilidské vztahy

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

Výtvarný materiál (čtvrtky, barevné papíry, nůžky,pastelky, barevné křídy, fixy apod.), balící papír, internet, globus, zafóliované karty se znameními.

Vazby na materiály do výuky: