Odborný článek

Bohoušovy džíny

8. 9. 2006 Základní vzdělávání
Autor
Petr Chára

Anotace

Žáci na populárním produktu odhalí propojenost a závislosti ve světovém obchodě.
Vlastní strutkurovaný popis činnosti
Evokace (5 - 7 min)

Zeptejte se žáků, zda někdy nosí nebo nosili džíny. Pokračujte dotazem, zda přemýšleli o tom, z čeho se džíny skládají, z čeho se vykrájejí jednotlivé součásti. Iniciujte brainstorming na toto téma. Návrhy zaznamenejte na tabuli.

Závěr evokační části:

Shrňte návrhy a sdělte žákům, že nyní se budou zabývat jedním konkrétním "příběhem" kalhot.

Uvědomění (celkem 25 - 30 min)

Rozdělte žáky do dvojic (jakoukoli vhodnou metodou) a rozdejte jim kopie textu, mapy a atlasy.

Zadejte úkoly:

  1. Přečtete si pozorně následující údaje.
  2. Vypište si suroviny použité na výrobu džín.
  3. Vypište si procesy použité při výrobě džín.
  4. Vybarvěte v přiložené mapě různou barvou země, které dodaly suroviny, a země, v kterých probíhal nějaký proces přímo související s výrobou džín.
  5. Vyznačte v mapě šipkami cestu jednotlivých surovin či součástí.

Dejte žákům čas na vypracování (cca 12 - 15 min).

Vyzvěte dobrovolníky, aby své mapy představili.

Diskuse (cca 5 - 7 min)

Diskutujte se žáky:

  • Co jsme si na příkladu džín dokumentovali?
  • Proč je do jejich výroby zahrnuto tolik zemí?
  • Jaké to může mít důvody a výhody?

Představte žákům graf (fólie či kopie).

Možný úkol: Pokud víte, že cena džín je 1600 Kč, vypočtěte kolik peněz z celkové ceny putuje jednotlivým zapojeným lidem či společnostem.

Shrnující diskuse:

  • Vyplývají z vašich zjištění nějaké obecnější závěry?
  • Znáte nějaký jiný výrobek, na kterém by se dala propojenost dokumentovat?
  • Napadají vás výhody a nevýhody (klady a zápory) takovéhoto propojení světa?
  • Způsobuje tento fakt naopak někomu (někde) problémy? Kde a jaké?
Reflexe

Nechte žáky odpovědět na otázky: Co mě nejvíce zaujalo? Co mě nejvíce překvapilo?

Použijte metodu "magického kamene" (hovoří jen ten, kdo má fix) nebo "nedokončené věty" (písemná reflexe - čtou pouze dobrovolníci).

Text pro žáky

Bohoušovy džíny

Bohouš dostal k narozeninám od rodičů vysněné džíny. Podívejme se nyní na to, co se všechno muselo odehrát, než se džíny dostaly k Bohoušovi.

Víte, že...

... džínovina byla poprvé vyrobena v 18. století jako látka pro pracovní oděvy?

  • Džíny byly navrženy v USA (střih, design) americkou firmou.

  • Džínovina byla vyrobena z bavlny vypěstované v Beninu, tkané a barvené v Itálii barvou, která byla vyrobena v Německu.

  • Džínovina byla poslána lodí do Tunisu, kde se džíny ušily.

  • K drhnutí džínoviny se použily kousky pemzy z vyhaslého vulkánu v Turecku.

  • Zip byl vyroben japonskou společností ve Francii.

  • Na výrobu zipu byl použit mosazný drát vyrobený v Japonsku.

  • Knoflíky byly vyrobeny z mosazi (slitina mědi a zinku), která byla vyrobena v Německu.

  • Měď byla z Namibie a zinek byl z Austrálie.

  • Měkčí bavlna do kapes byla vypěstována a utkána v Pákistánu.

  • Byly použity různé druhy nití na zapošití džínsů, které byly vyrobeny v Anglii, Maďarsku a tkány ve Španělsku.

  • Polyesterová vlákna pro nitě byla vyrobena v Japonsku, z ropy dovezené z Kuvajtu.

  • Džíny byly usušeny a poslány přes moře do Francie a poté kamióny do ČR do Prahy, kde je Bohoušovi rodiče koupili.

Graf

Kam jdou peníze, za které kupujete džíny.

Graf
1. Graf

Vytvořeno na základě údajů a námětu z učebnice: Gallagher, R., Parish, R..: Geog.3. Oxford University Press, Oxford 2002.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Evropa a svět nás zajímá

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

* kopie textu a slepé mapy světa do dvojic * atlas světa * kopie grafu (možno použít fólii)