Často se setkávám s různými výklady pojmů ICT metodik a ICT koordinátor. Někteří vykladači dokonce tyto dva pojmy považují za různé funkce. Ve skutečnosti se jedná o označení jediné pozice ve škole. Kde mají různá označení původ? Označení ICT koordinátor má původ ve vyhlášce 317/2005
upravené vyhláškou 412/2006, ve které se v § 9 uvádí: „Studium k výkonu specializovaných činností: a) Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.“
Tato vyhláška též pro učitele vykonávající tuto činnost stanovuje podmínky pro zařazení do třetího kariérního stupně. Konkrétně jde o odbornou kvalifikaci, splnění dalších kvalifikačních předpokladů podle výše zmíněného § 9 této vyhlášky a 3 roky praxe. V popisu činnosti se u tohoto stupně uvádí „Metodická a specializovaná poradenská činnost poskytovaná pedagogům.“ A z tohoto popisu činnosti plyne označení ICT metodik. Z výše uvedeného je zřejmé, že jde o jedinou činnost. Hlavní náplní práce ICT koordinátora by mělo být:
Z výše uvedeného a ze vzorové náplně práce s komentářem, uvedeným v příloze, je zřejmé, že jeho činnost obsahuje jak práci koordinační, tak metodickou. Také je zřejmé, že tato práce nesouvisí se správou sítě. Pokud obě činnosti vykonává jeden zaměstnanec, měl by na ně mít dvě smlouvy.
Má smysl, aby ICT koordinátor studoval 1 – 2 roky? Podle drtivé většiny absolventů to smysl má. Studium hodnotí jako velmi přínosné. Naučí se mnoho nových dovedností, získají nové kontakty. Škola získá:
V databázi dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) MŠMT je možné najít informace o akreditovaných institucích, které mohou vzdělávat ICT koordinátory. Mimo to můžeme sledovat mimořádnou nabídku studia, protože v různých projektech lze vystudovat i zdarma.
Například v březnu 2010 bude začínat projekt, u jehož zrodu stálo Gymnázium Cheb a Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně. Nositelem projektu je Západočeská univerzita v Plzni, partnery Gymnázium Cheb, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Univerzita Hradec Králové. V rámci tohoto projektu vznikne síť metodicko-vzdělávacích a informačních center a budou zřízena metodická centra v jednotlivých krajích. Mimo to budou zdarma probíhat dlouhodobé i krátkodobé kurzy.
V následující tabulce jsem se pokusil shrnout vytěžené informace z databáze DVPP na adrese http://dvpp.msmt.cz/advpp/vybdvpp.asp. Při hledání je dobré použít nejen slovo „koordinátor“, ale i „koordinace“. Výpis v tabulce níže nemusí být úplný. V některých případech se stává, že některé instituce školí i na dalších místech. Například Gymnázium Cheb školí i v Praze a Pardubicích. Instituce jsou řazeny podle abecedy. Akreditace je platná tři roky od udělení.
Název a odkaz na popis |
Odkaz |
Cena v Kč |
Akreditace od |
Centrum celoživotního vzdělávání, Přírodovědecká fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě |
http://www.osu.cz/fpr/cvo/ |
15 800 |
12. 12. 2008 |
http://www.gymcheb.cz/ |
12 800 |
10. 10. 2008 |
|
Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Plzeň |
http://www.kcvjs.cz/ |
19 992 |
11. 12. 2009 |
22 840 |
27. 6. 2008 |
||
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání |
http://www.mendelu.cz/ |
12 000 |
20. 2. 2009 |
http://www.osu.cz/ |
15 000 |
24. 4. 2009 |
|
http://www.spsejecna.cz/ |
12 000 |
26. 6. 2009 |
|
http://www.fp.tul.cz/ |
19 000 |
27. 4. 2007 |
|
http://www.uhk.cz/pdf |
24 000 |
29. 6. 2007 |
|
http://www.vys-edu.cz/ |
16 000 |
12. 12. 2008 |
|
http://www.vos-oamost.cz/ |
15 000 |
20. 2. 2009 |
|
http://www.zvas.cz/ |
14 200 |
20. 2. 2009 |
Pokud je pedagogický pracovník pověřen činností metodika a má ukončené studium dle § 9 v. (akreditované MŠMT), má nárok na příplatek ve výši 1 000 – 2 000 Kč, a to podle § 133 Zákoníku práce (dříve § 9a zákona číslo 143/1992 Sb.) v platném znění. O výši rozhoduje ředitel školy.
Pokud je pedagogický pracovník pověřen činností metodika, má sníženou míru přímé vyučovací povinnosti na základě ustanovení § 3 odst. 4 nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací činnosti: „Učiteli – metodikovi informačních a komunikačních technologií se snižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti s počtem žáků ve škole:
Podle vyjádření právního odboru MŠMT lze pověřit touto prací i více učitelů. Snížení pak závisí na rozdělení práce mezi více učitelů (podobně jako u zástupců ředitele). Toto dělení se nejčastěji uplatňuje u větších škol. Například škola s 680 žáky:
Různorodé metodické materiály a informační zdroje můžete najít na http://www.rvp.cz/ a na http://www.spomocnik.cz. Také na serveru http://www.metodik.cz najdete metodické materiály zaměřené na práci ICT metodika a podporu e-learningu. Další informační zdroje budou díky projektům ESF jistě přibývat. Novinky najdete na výše zmíněných serverech.
Přílohou on-line verze tohoto článku na Metodickém portálu (http://www.rvp.cz/) je náplň práce ICT koordinátora, ICT metodika.
Literatura
[1] ÚLOVEC, R. ICT metodik nebo koordinátor? Kdo to je, kam s ním?
na http://www.metodik.cz/view.php?cisloclanku=2007050003>.
[2] ÚLOVEC, R. Studium ICT metodika (jak si vybrat). http://www.metodik.cz/view.php?cisloclanku=2007050004>.
[3] ÚLOVEC, R. Náplň práce ICT metodika. http://www.metodik.cz/view.php?cisloclanku=2007050005>.
[4] Standardy pro udělování akreditací DVPP. Praha : MŠMT, 2009. http://www.msmt.cz/uploads/Standardy_pro_udelovani_akreditaci_DVPP.doc>.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.