Muzikál Ludvík byl realizován ve školním roce 2007/08 jako celoškolní projekt šestiletého všeobecného Gymnasia Jižní Město (GJM), na němž se podíleli všichni studenti 1. až 5. ročníku a jejich učitelé. Celý muzikál byl plně autorský a kompletně v produkci gymnázia. Z projektu se zrodila i studiová nahrávka CD, nahrávka představení a dokumentární DVD.
Samotné představení nebylo tím úplně nejdůležitějším cílem, jakkoliv bylo pro všechny účinkující samozřejmě vrcholem. Koneckonců - pocit z dobře odvedené práce si budeme pamatovat všichni celý život.
Hlavním naplněním smyslu celoškolního projektu byla moderní výuka. Chtěli jsme dát žákům poznat a zažít metody a situace, které by v klasické výuce zažili jen stěží, a které jsou přesto pro jejich úspěch v životě a v zaměstnání často rozhodující.
Naše výchozí představy o projektu
S čím už jsme měli zkušenosti
Myšlenka tak rozsáhlého projektu se nezrodila jen tak naráz, na GJM existuje dlouholetá tradice vánočních koncertů, na kterých vždy participují žáci i profesoři společnými silami.
Celá akce se tedy zprvu vyvíjela nenápadně, jako každoroční vánoční koncert. Do toho nesměle přišel učitel matematiky Jan Volt s tím, že má v šuplíku pár vlastních melodií. Melodie se líbily, postupně byly dopsány další, školní psycholožka vytvořila texty. Libreto bylo velmi jednoduché - mladík Ludvík má zázračnou schopnost, že vidí všechny špatnosti. Zamiluje se do Rebeky. Ta mu ukradne jeho zázračné hodiny, které mají schopnost vracet se v čase a špatnostem zabraňovat. Příběh končí klasickým happy endem - láska nakonec zvítězí.
Popis cílů, rozvoj kompetencí
Vytvoření školního muzikálu je samozřejmě komplexní proces, jehož cílem není a ani nechce být představení samotné. Koneckonců nejsme uměleckou školou. Nešlo o tvůrčí uměleckou práci - hudba už byla hotova, libreto též.
Kromě výše uvedených představ o projektu se v rámci „Ludvíka" podařilo naplnit důležité cíle vzdělávání. Kromě jednotlivých dílen (viz níže), v nichž žáci rozvíjeli své znalosti a dovednosti, např. grafická dílna je autorem celého corporate identity projektu, projekt rozvíjel bez nadsázky všechny klíčové kompetence a naplňoval průřezová témata, jež podle RVP-G, „...mají ovlivňovat postoje, hodnotový systém a jednání žáků".
Projekt směřoval k tomu, aby si žáci uvědomili hodnotu týmové spolupráce, naučili se řešit problémy v konsensu s ostatními, naučili se pracovat pod časovým tlakem, práci si plánovali, postupovali systematicky. Aby uměli svou práci objektivně zhodnotit, naučili se přijmout úspěch i případný neúspěch; naučili se být zodpovědní - vždyť na každém dílčím kroku záviselo mnohé. Aby si uvědomili, že nemusejí být zrovna sólisty, a přesto je jejich práce důležitá.
Časový průběh projektu a úkoly jednotlivých týmů
Celý projekt se v podstatě skládal ze tří částí: přípravné fáze, samotných představení a „dokončovacích" prací - např. studiová nahrávka CD a tvorba DVD.
Přípravná fáze se odehrála v rámci tří projektových dní, kdy se nerealizovala klasická výuka a kdy žáci pracovali v jednotlivých týmech (velikost skupin podle zájmu, cca 20 žáků). Projektové dny se nakonec z důvodu rozsáhlosti projektu rozrostly o dobrovolnou práci mimo vyučování a o víkendech.
V pronajatém divadle proběhlo pět představení, dvě v předvánoční náladě, dvě po Novém roce a květnová derniéra spojená s křtem CD.
Hudebníci, sólisté a sbor nahráli v květnu 2008 studiovou nahrávku, tým kameramanů a střihačů vytvořil záznam z představení a grafici se postarali o průběžné doplňování webových stránek a dokumentární DVD.
Oficiální projektové dny
Na první projektový den jsme si přizvali profesionály z daných oborů, kteří nám pomohli nastavit procesy a naučili nás věci kolem divadla, hudby a produkce, které většina z nás (včetně učitelů) detailně nezná.
Pracovali jsme v ateliérech, do nichž se žáci přihlásili dobrovolně na základě svého zájmu. Seznam dílen a rámcová náplň práce v nich byly vypsány na nástěnce předem, takže se účastníci mohli včas zapsat do ateliéru, který je nejvíc zajímal. Velikost týmů byla různá, většinou cca 15 - 20 žáků. Týmy byly věkově heterogenní, žáci byli nuceni dělit práci mezi mladší a starší.
První projektový den tedy vedli odborníci z daných oborů, každého ateliéru se zúčastnili také dva vyučující, kteří měli rovněž možnost vybrat si dílnu a kteří se pak při druhém projektovém dnu stali „garanty" jednotlivých dílen.
Seznam studentských dílen a jejich úkoly
Výstupem z prvního projektového dne byl zápis z jednotlivých dílen o jeho průběhu, o náplni jednotlivých dílen, o jejich organizaci a o úkolech, které si účastníci rozdali a určili.
Po každém projektovém dni se uskutečnila koordinační porada za účasti garantů projektu a vybraných zástupců z řad žáků (z každé dílny 2 - 3), na které se projednával další postup a úkoly, které je potřeba zvládnout.
Druhý a třetí projektový den už byly zcela v režii žáků a profesorů školy. Žáci dál pokračovali v plnění zadaných úkolů a vše směřovalo k velkému finále.
Zhodnocení projektu (sebereflexe)
Dlužno dodat, že Ludvík byl prvním projektem naší školy, a tudíž jsme i my nuceni přiznat, že by šla spousta věcí příště udělat lépe. Rozhodně by projektu prospěla o dost větší hodinová dotace, lepší plánování. Některé věci nás překvapily, např. zjištění, že nemáme ve školním informačním systému žádnou platformu, která by umožňovala oboustrannou komunikaci mezi učiteli a žáky. Nebo skutečnost, která nás neměla překvapit, že samozřejmě bohužel nelze do projektu vtáhnout stoprocentně celou školu jen na základě pozitivní motivace a příkladného nadšení. Otázkou tak zůstává systém hodnocení celého projektu, pro nějž jsme totiž nevyvinuli žádné speciální nástroje. Spoléháme se na sebereflexi každého žáka i učitele, na pocit z dobře vykonané práce.
Přílohy, dokumentace
Jelikož se v případě našeho projektu jedná o velice komplexní záležitost, kterou nelze jen tak stručně představit, přikládáme alespoň několik ilustrujících dokumentů (viz níže).
O projektu vzniklo DVD, jehož součástí je například studentský dokument o zrodu „Ludvíka", který přiblíží na vlastní oči práci v jednotlivých dílnách. DVD je k dispozici v kanceláři školy.
Oficiální stránky projektu: www.gjm.cz/ludvik/
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.