Při řešení úlohy si žák uvědomí spojitost mezi spotřebou energie a vody a finančními náklady na ni, osvojí si znalosti o nákladech na topení u různých druhů energií, pochopí souvislost mezi mírou vytápění místnosti, spotřebovanou energií a náklady na energie a získá dovednost určit správnou míru vytápění místnosti.
Žák:
Příklad je koncipován tak, že provedení úlohy učitel volí z více nabízených variant. Variantu vybírá podle časových a materiálních podmínek, složení třídy atd. U každé z variant si zvolí metodu, formu a místo zpracování.
Lze zvolit jednu ze tří základních metod:
Každé metodě odpovídá jiný způsob zadání a řešení úlohy - viz tabulka
Forma zpracování:
Praktické cvičení:
Určete množství energie potřebné na ohřev daného množství vody v nádobě a vyjádřete náklady na určené množství energie v Kč.
Údaje v úloze zadává a řeší v závislosti na zvolené metodě vyučující nebo žáci.
Text zadávaných údajů je v buňkách zarovnáván vlevo,
text řešených údajů je v buňkách zarovnáván vpravo.
Zvolená metoda práce |
frontální práce |
samostatná práce |
projekt |
vstupní údaje |
|
|
|
plyn-cena za jednotku |
učitel |
učitel |
žáci |
elektřina-cena za jednotku |
učitel |
učitel |
žáci |
|
|
|
|
Plyn, elektřina, rychlovarná konvice, mikrovlnná trouba |
|||
hrnec s poklicí: |
|
|
|
doba ohřevu |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
energie potřebná k ohřátí na bod varu |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
náklady na energii potřebnou k ohřátí na bod varu |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
|
|
|
hrnec bez poklice: |
|
|
|
doba ohřevu |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
energie potřebná k ohřátí na bod varu |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
náklady na energii potřebnou k ohřátí na bod varu |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
|
|
|
úspora při ohřevu na bod s poklicí |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
úspora při ohřevu na bod s poklicí - procentuálně |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
|
|
|
Závěr |
|
|
|
Jaký je rozdíl ve spotřebě energie při vaření s poklicí při jednom vaření? |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
Při řešení úlohy je nutno zvolit vhodnou metodu řešení zejména s ohledem na složení třídy, aby byla pro žáky přiměřeně obtížná, pozor na bezpečnost práce. Úlohu jsme řešili v různých třídách různými metodami - u všech forem práce třídy aktivně spolupracovaly. V projektu počítali žáci náklady na spotřebované množství energie doma. Závěrečná diskuse proběhla nejen nad dosaženými výsledky, ale i nad praktickými možnostmi úspor za energii.
Soubor v tabulkovém procesoru - 2 listy
1) se vzorci v buňkách - vzorové řešení úlohy
2) bez vzorců - bez vyplněných buněk se zadávanými údaji či vzorci - po vytištění možno využít jako pracovní list
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.