Sdělení Evropské komise Zlepšování schopností pro 21. století: agenda pro evropskou spolupráci v oblasti školství představila EK na posledním Výboru pro vzdělávání ve dnech 24. - 25. července 2008.
Účelem tohoto sdělení je podpořit reformu školních systémů tak, aby každý mladý člověk mohl prostřednictvím zlepšeného přístupu a možností naplno rozvinout svůj potenciál stát se aktivním účastníkem ve společnosti, jejíž ekonomika bude stále více založena na znalostech, a posílit sociální solidaritu.
Sdělení Zlepšování schopností pro 21. století vychází z reakcí na veřejnou konzultaci Školy pro 21. století, kterou uspořádala Komise v roce 2007, z nedávné práce odborníků z členských států v rámci „clustrů" vzájemného učení a z nejnovějších mezinárodních statistik a výzkumů. Sdělení navrhuje agendu pro posílení evropské spolupráce v oblasti školství (předškolní zařízení, základní školy, nižší a vyšší stupně středních škol), přičemž také identifikuje hlavní výzvy, jimž systémy čelí a které lze pomocí takové spolupráce řešit. Sdělení rozděluje výzvy do tří oblastí, dle kterých je také členěn text sdělení. Jedná se o tyto výzvy:
Zaměřením se na tyto oblasti Evropská komise navazuje na již přijaté tři dokumenty (Doporučení o klíčových schopnostech pro celoživotní učení; závěry Rady o efektivitě a rovném přístupu ve vzdělávání a odborné přípravě a závěry Rady o zlepšování kvality vzdělávání učitelů) a vybízí tím členské státy k jejich důslednému provádění.
Protože se jedná o dokument, který vzešel z široké veřejné i odborné konzultace a který se týká vizí, jakým směrem by se měly jednotlivé školské vzdělávací systémy vydat v 21. století, jedná se o dokument strategicky důležitého významu, který ovlivní i podobu nového strategického rámce evropské spolupráce v oblasti vzdělávání a odborné přípravě po roce 2010. Francouzské předsednictví představí koncem srpna návrh Závěrů Rady, které budou vycházet z daného sdělení EK.
Text Sdělení Evropské komise ke stažení zde.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.