Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Využití Etické výchovy na 1. stupni ZŠ – 3. část
Odborný článek

Využití Etické výchovy na 1. stupni ZŠ – 3. část

4. 6. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Miloš Novotný

Anotace

Článek čitatele seznamuje s Etickou výchovou a jejím využitím na 1. stupni ZŠ v podobě závěrečného shrnutí ve vazbě na předchozí příspěvky.

Text je součástí seriálu příspěvků. Předcházející články: Využití Etické výchovy na 1. stupni ZŠ - 1. část a Využití Etické výchovy na 1. stupni ZŠ - 2. část.


Shrnutí

Výchovné působení v Základní škole v Nemyčevsi je založeno na výuce více ročníků v jedné třídě. Tento fakt výrazně ovlivňuje i schéma řazení jednotlivých dílčích aktivit. Je nutné, aby pořadí vyhovovalo nejen nácviku základních prosociálních dovedností, ale i praktické využitelnosti v každodenní výuce jednotlivých ročníků.

Obr.
1. Obr.

 

 

Základním kamenem soužití v jakémkoliv týmu je vzájemné seznámení. Ani naše práce se v tomto neliší a aktivity zaměřené na seznámení tvoří úvod každé práce. Od prvého školního dne je nezbytnou základní dovedností umět naslouchat. V prvních dnech určitě učiteli, aby žák věděl co a jak má dělat. Naslouchání je proto zařazeno hned za seznamování. Neklid a neustálé štěbetání prvňáčků je dalším problémem, se kterým se musí vyrovnat každý učitel v prvých dnech nového školního roku. Nácvik ovládání hlasitosti mluvy jednotlivce i kolektivu je nutné zařadit co nejdříve. Zvládnuté této aktivity posiluje příjemné klima třídy.

V naší škole je základní výukovou metodou komunikační nebo výukový kruh. Je zapotřebí žáky co nejdříve naučit sdělovat a přijímat informace v kruhu. Po naslouchání a ovládání hlasitosti je kolečko informací logickým pokračováním aktivit s dětmi. Ke zlepšení komunikace je třeba dalšího postupu - zrakový kontakt. Následuje nácvik pozdravu, čímž se dostáváme k základům společenského chování. Zařazujeme úsměv, nácvik otázky, prosby, poděkování a omluvy. Všechny aktivity je třeba neustále opakovat a procvičovat a vytvářet z nich jednotný vzorek chování. Učitel by se přitom měl vyvarovat neustálého napomínání a spíše používat pochvaly a povzbuzování.

Závěr

Bylo by naivní se domnívat, že po absolvování celého souboru aktivit, bude život žáků ve třídě bezproblémový. Učitel se musí neustále k jednotlivým aktivitám v různých obměnách vracet. Po několikaletých zkušenostech s výukou tří a čtyř ročníků v jedné třídě je naše úspěšnost viditelná už po jednom roce. Nejvíce v době, kdy se z prvňáků stávají druháci. V tuto chvíli opravdu poznáme, jak jsme byli ve svém úsilí úspěšní. Vztah vyššího ročníku k opět nastoupivším prvňákům je úspěchu tím největším důkazem. V každodenní školní praxi je vidět, jak se starší umějí chovat k mladším spolužákům, trpělivě jim pomáhají, jak umějí samostatně pracovat podle písemného výukového plánu.

Obr.
2. Obr.

 

Literatura a použité zdroje

[1] – et al. Etická výchova. Praha : EFČR, 2005.
[2] – NOVÁKOVÁ, M. et al. Učíme etickou výchovu. Praha : EFČR, 2005.
[3] – LENCZ, L.; KŘÍŽOVÁ, O. Etický výchovný metodický materiál. Praha : EFČR, 2000.
[4] – BADEGRUDER, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha : Portál, 1994.
[5] – VALENTA, Josef . Učit se být. Praha : Agentura STROM & AISIS, 2003. 95 s.
[6] – NOVOTNÝ, M. Rozvoj prosociálních dovedností v mladším školním věku, Kurz etické výchovy . Hradec Králové , 2007.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Miloš Novotný

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Klima školy / třídy